2023-09-05, 09:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Nja, då är det bara att skaffa ett elfte barn så skjuter man upp det problemet.
Sen kör de ett tolfte. Och ett trettonde.

Blir problem om bidragen slutar komma efter 3 barn. Vilket vore fullt naturligt. Kanske inte i Afrika, men i västvärlden.
Citera
2023-09-05, 10:04
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildGrowth
Att värdera människor utifrån hur produktiva dem är är en jävligt farlig väg att gå.

Du har rätt i att krav på att vara produktiv inte är en parameter som vägs eller ska vägas in i en prövning av asyl/skyddsskäl. Men vid allt därefter måste det givetvis ställas krav.

Ok, så låt mig säga så här: somaliskan får uppehållstillstånd i Sverige som alternativt skyddsbehövande år 2013. Det är fine, då har hon fått skydd från det hon anförde hotade henne.

Men att få skydd är inte samma sak som att man därefter också måste få gratis bostad, gratis vård, gratis tandvård, gratis skolgång, gratis tolk, gratis SFI, gratis förlossning, gratis allting, gratis hemförsäkring, gratis bredband, gratis pension när det blir dags (dvs har ej genom arbete bekostat något av sin kommande pension) osv osv osv i all oändlighet. Människor är av naturen lata, det är vi alla. Om vi får allt gratis, varför ska vi då lyfta ett finger? Och varför ska vissa inte lyfta ett finger medan andra får kämpa?

Givetvis måste det ställas krav efter det inledande skedet där tanten fått skydd från det hon flytt eller - som i en hel del fall - "flytt" ifrån. Givetvis måste hon lära sig svenska, givetvis ska hon inte ha tolk år efter år, givetvis ska hon vara med och bidra till sitt uppehälle och till sina barns uppehälle och till hela samhällets väl och ve. Givetvis ska hon lära sig svensk kultur och språk och allt innan det kan bli tal om svenskt medborgarskap.

Vänstermänniskor brukar tycka att allt detta är elakt. Det är ju som att säga att alla kulturer eller alla människor inte är lika mycket värda! (buhu). Nej, det är helt nödvändigt att vi som bor i Sverige förhåller oss till samma normer, värderingar och lagar. Utan ett sådant hyfsat gemensamt kitt så blir samhället oroligt, ingen känner ansvar, alla tänker på sig själva, det blir mest skit av alltihop. Ingen blir glad av röran! Tanten och framförallt hennes barn kommer skrika om rasism och tycka att alla är elaka, svenskarna blir mer och mer alienerade till att hjälpa personer som dem, osv. Ingen vill ha det så.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-09-05 kl. 10:20.
Citera
2023-09-05, 10:09
Medlem
Citat:
Nja, då är det bara att skaffa ett elfte barn så skjuter man upp det problemet. Sen kör de ett tolfte. Och ett trettonde.
Barnbidraget ligger bara på 1 250, och dom kostar också. Ingen lönsam verksamhet..
Citera
2023-09-05, 10:12
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Barnbidraget ligger bara på 1 250, och dom kostar också. Ingen lönsam verksamhet..

Jodå. Inte lönsam för oss kanske men helt klart lönsamt för somalierna.

Du får ju också räkna in att man då får föräldrapenning, möjlighet till vab-ersättning och bostadsbidrag i ekvationen. Inte så illa för en som gått ett år i koranskola som max och tidigare tjänat sitt uppehälle genom att sälja grönsaker på torget i Mogadishu.

Sen blir ju barnen också ett alibi. Hur ska man kunna gå på SFI, eller ta ett arbete eller en praktik när man har så många barn (tycker hon alltså). Det går att gömma sig bakom evig vab, föräldraledighet, osv i det oändliga.

Flerbarnstillägget när man har sisådär 8 barn under 18 år är inte heller fy skam. Jag som har fem barn, jag tror jag får ungefär 3000 kr i flerbarnstillägg. Detta samtidigt som jag aldrig behövt köpa nya kläder till mina tre yngsta barn då de ärver, får kläder av släktingar eller att jag köper begagnat för en spottstyver på Blocket. De kostar alltså inte så mycket.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-09-05 kl. 10:23.
Citera
2023-09-05, 10:24
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Vi borde ge apan ett hus på Lidingö och ännu mer i Bidrag... Det kommer ju bli vinst sen
Citera
2023-09-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imrichbitch
Återigen, värdera och värdera…..
Faktum kvarstår, hon kommer aldrig att bli produktiv. Jag lägger ingen värdering i det.
Och när du säger att ”många” somalier har en tresiffrig IQ så undrar jag hur många det är när genomsnittet är 67?!
Endast 44% av befolkningen i Somalia är läskunniga.
Jag förstår att det kan upplevas som krasst att prata om människors produktivitet, men när man tar emot astronomiska volymer så tycker iaf jag att det är viktigt att prata om konsekvenserna av handlandet.
I annat fall kan vi ju lika gärna bara göra lidandet kort och öppna gränserna helt och låta hela världens befolkning komma hit och ta del av vår välfärd. Och vips så är Sverige på Somalias nivå inom en månad.

Ja det är ingen dålig idé. Det var precis det Reinfeldt hade tänkt sig. Och folk röstade fram honom. 500 spänn i plånboken fick dom för besväret också, å det är fan inte illa pinkat!
Citera
2023-09-05, 10:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Ok, så låt mig säga så här: somaliskan får uppehållstillstånd i Sverige som alternativt skyddsbehövande år 2013. Det är fine, då har hon fått skydd från det hon anförde hotade henne.

Problemet är ju att redan 2015 åkte hon och familjen tillbaka till Somalia på semester.
Så snart hon har PUT stämpel i passet är behovet av skydd som bortblåst.
Allt bygger på en påhittad/överdriven hotsituation i Somalia.

Varje år åker 10.000 tals "svensk/somalier" hem över sommaren. Åker ut när skolan slutar och hem
i augusti/september. Biljetterna i år är rekorddyra, 20.000 kr per person på attraktiva datum.
Flygbolagen Ethiopian och Turkish airlines tjänar storkovan på denna grupp.
Citera
2023-09-05, 10:35
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Problemet är ju att redan 2015 åkte hon och familjen tillbaka till Somalia på semester.
Så snart hon har PUT stämpel i passet är behovet av skydd som bortblåst.
Allt bygger på en påhittad/överdriven hotsituation i Somalia.

Varje år åker 10.000 tals "svensk/somalier" hem över sommaren. Åker ut när skolan slutar och hem
i augusti/september. Biljetterna i år är rekorddyra, 20.000 kr per person på attraktiva datum.
Flygbolagen Ethiopian och Turkish airlines tjänar storkovan på denna grupp.

Javisst. Så är det. Det måste man naturligtvis också se över i mycket högre grad. PUT måste återkallas i mycket högre grad.
Citera
2023-09-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det hårdare samhällsklimatet märks tydligt. Kvinnan tvingades vara hemma och vårda ett sjukt barn men detta godtogs inte av socialen, som gissningsvis fått order om att kapa kostnaderna och jaga lätta offer. Då blir det såhär, kvinnor och barn kommer i kläm.

Vad ska kvinnan nu leva på? Existensminimum är en rättighet.
Du kan skicka pengar. Vad hindrar dig? Om du nu tycker så synd om henne.
Citera
2023-09-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Jo, om du(vilket runt hälften av somalierna gör) skenskiljer dig, då får du förutom barn- och flerbarnstillägg även underhåll per barn, blir över 4000 per unge..
Citera
2023-09-05, 11:07
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Varför ger vi bidrag till invandrare som aldrig har betalat skatt eller bidragit till samhället? Ärlig fråga.
Citera
2023-09-05, 11:07
Medlem
Liten inside från Vingåkers sfi:
Standarden är hopplös, ingen kan eller lär sig svenska. De som det går bra för pluggar ofta vid sidan av med lokala tanter från den gamla folkhögskolan eller hittar hjälp på biblioteket. Har sett en del uppgifter och lärmaterial och språket är uruselt. En dödsknarkande naziflashbackare skulle designa bättre utbildning.

Tycker åtgärden att dra in bidrag är rimlig men om man inte är både begåvad och driven lär man sig ingen svenska via Vingåkers sfi.

Så absolut, dra in bidrag. Särskilt som det i Vingåker tillkommit konservativa klaner som tvingar kvinnor att stanna i hemmet.

Förövrigt anser jag att Vingåker bör förintas och marken saltas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in