2023-09-05, 08:57
Medlem
MustMasters avatar
Hur vanligt är det att fälla träd som står på någon annans mark för vedens skull?

När jag i morse satt och körde genom skogarna på väg till arbetet började jag fundera på ovanstående fråga.
När elen är dyr följer priset på ved efter. Långt ifrån alla som har en kamin har tillgång till egen skog som de kan planera veduttaget ifrån.
Förekommer det att folk fäller träd långt in i skogen där ingen hör eller ser och använder det som ved?

Om så är fallet.
- Vad är det för brott? Stöld, skadegörelse, egenmäktigt förfarande?
Citera
2023-09-05, 09:06
Medlem
Christopher.s avatar
Oavsett vad brottet rubriceras som så finns det enklare brott att begå.

Säg att en kubik ved kostar 1000 kronor levererat till dörren. Ska du få tag i motsvarande mängd ved så ska du fälla ett fullvuxet träd dvs ha en motorsåg, sedan ska du ha utrustning att forsla ut trädet, du ska ha möjlighet att klyva trädet och torka trädet. Summan av brottet är nog för de flesta hobbytjuvar inte värt mödan, då är det betydligt smidigare att stjäla oxfile i butiken.
Citera
2023-09-05, 09:17
Medlem
Du behöver inte fälla levande träd i sverige för ved , bara på närmsta hygge finns tillräckligt med torrfura att ta gratis utan att någon bryr sej , varför gå över bäcken för vatten

frågar du skogsägaren om torrfura får användas där du är , så är det inte ens ett brott i de flesta fallen
Citera
2023-09-05, 09:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är som tidigare skrivare nämnt väldigt mkt jobb och kräver utrustning.

Det är heller inte "ojobbigt" att stjäla redan torkad och klyvd ved uppstaplad hos grannen då det är en halvdags jobb att flytta några kubik för hand.

Det är helt enkelt för dålig vinst och för mkt jobb.
Citera
2023-09-05, 09:46
Medlem
Baggböleri!
Citera
2023-09-05, 10:16
Medlem
MustMasters avatar
Jag håller med. Mödan är knappt värt besväret men rent brottsmässigt känns det mildare att fälla ett träd än att stjäla redan klyvd ved.
Fälla ett träd går fort, men att kvista och klyva det till managerbara bitar tar tid. Förövaren måste vara kvar på brottsplatsen en relativt lång tid. Även det talar emot mödan.
Citera
2023-09-05, 10:19
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Du behöver inte fälla levande träd i sverige för ved , bara på närmsta hygge finns tillräckligt med torrfura att ta gratis utan att någon bryr sej , varför gå över bäcken för vatten

frågar du skogsägaren om torrfura får användas där du är , så är det inte ens ett brott i de flesta fallen

Absolut.
Min frågeställning var rent spekulativ. Jag har inte tänkt fälla några andras träd.
Citera
2023-09-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Absolut.
Min frågeställning var rent spekulativ. Jag har inte tänkt fälla några andras träd.

Tror inte många som snyltar lite ved gör det besväret att hugga levande virke i dag , att rensa på hyggen ger allt man behöver för värme och ljus i mörka tider , dessutom så är det ofta väldigt tort bränsle direkt då det legat ute och torkat den tid det behöver , så din fundering gäller nog bara enstaka fall och nog inte många markägare lider av

varit mycket ute i skog och mark och har aldrig sett färska hyggen för vedföråd , däremot har jag sett upplag av just torrfura vid grillplatser , jaktkojor och husvagnar , ofta med en pressening över och i bland ett camonät för att dölja sin skatt

aldrig läst heller att någon blivit fälld för stöld av torrfura , så du funderar på saker som är onödigt att fundera på TS
Citera
2023-09-05, 10:31
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
så du funderar på saker som är onödigt att fundera på TS

Jag tenderar oftast att göra det...
Citera
2023-09-05, 10:37
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Hur vanligt är det att fälla träd som står på någon annans mark för vedens skull?

När jag i morse satt och körde genom skogarna på väg till arbetet började jag fundera på ovanstående fråga.
När elen är dyr följer priset på ved efter. Långt ifrån alla som har en kamin har tillgång till egen skog som de kan planera veduttaget ifrån.
Förekommer det att folk fäller träd långt in i skogen där ingen hör eller ser och använder det som ved?

Om så är fallet.
- Vad är det för brott? Stöld, skadegörelse, egenmäktigt förfarande?

Jag skulle faktiskt tippat på det räknas som stöld.
Haft personer i skogen där hemma innan som tyckt det var ok att hugga en julgran på innan och de har vi förvisso låtit bli att anmäla. Men de brukar bli rätt chockade och en del spelar dumma då de tycker det skall vara någon form av tradition att få ta en gran till julen.
Citera
2023-09-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Jag skulle faktiskt tippat på det räknas som stöld.
Haft personer i skogen där hemma innan som tyckt det var ok att hugga en julgran på innan och de har vi förvisso låtit bli att anmäla. Men de brukar bli rätt chockade och en del spelar dumma då de tycker det skall vara någon form av tradition att få ta en gran till julen.

Att hugga en julgran förstår jag att markägare reagerar på , för det är en helt onödig stöld av ett träd för någon som äger granen

men skulle du anmäla om någon , några rensar upp i skog och mark på fallfura eller efter tidiga skogs röjningar , gallringar , att rensa betyder ofta med att stigar , gamla vägar och i bland även stora ytor städas upp och i bland skapas det även fina grillplatser , där fiske , jakt , bad eller bara enstaka camping zoner bildas , där människor kan få uppleva naturen i lugn och ro
Citera
2023-09-05, 10:46
Medlem
fido1986s avatar
Jag tror det räknas som skadegörelse och kan bli överraskande dyrt om du åker dit. De fall jag läst har dock rört träd som stått på tomter och liknande. Räkneexemplen utgår från återanskaffningskostnad, värdeminskning och annat.

Mycket skog ägs av lokala förmågor. Dvs du ska stå några heldagar med en motorsåg på en plats där nästan inget ovanligt händer, alla känner alla, alla vet vem som äger vad, alla reagerar på nya saker, och ägaren sitter med en bössa och på tok för mycket fritid några hundra meter därifrån.

I så fall rekommenderar jag kronans skogar eller något liknande. Sen att du klär dig som en skogsarbetare. problemet är som många anger. På tok för mycket arbete för nästan inga pengar.

Plocka grenar på ett hygge för att värma ett hus? Visst... Men det låter som en heltidshobby. Plus att grenar och skit är svåra att stapla och förvara på ett snyggt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in