2023-08-19, 16:59
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
"För inkomster mellan ca 40 100 och 165 100 kronor trappas grundavdraget upp till som mest 49 400 kronor. Mellan ca 165 200 och 205 900 kronor är grundavdraget 49 400 kronor. För inkomster mellan ca 206 000 och 516 500 kronor reduceras grundavdraget med 90 kronor per 1 000 kronor i ökad taxerad förvärvsinkomst."

Betalar man 49 400 eller kan man dra av 49 400 från tex 165 000(165 000-49 400 och därifrån betala in 55% av den summan)?

Det där är inget du behöver bry dig om, allt sker automatiskt när du räknar ut din preliminära skatt på skatteverket.
Det enda du behöver är din vinst (överskott av näringsverksamhet).
Citera
2023-08-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Det där är inget du behöver bry dig om, allt sker automatiskt när du räknar ut din preliminära skatt på skatteverket.
Det enda du behöver är din vinst (överskott av näringsverksamhet).

Fick ett brev i december där skatteverket skrev att jag har 0

Ringde upp dem och se sa i princip att i detta fall att så länge man har betalat in 30% från vinsten innan jul är det ok. Tror att det är 50 000-55 000 som skall in.
Citera
2023-08-23, 13:32
Medlem
Bokio verkar ju göra allt åt en, eller hur? Har nyligen skaffat FA sedel. Behöver man anlita revisor tycker ni om man kör bokio? Det verkar ju sjukt smidigt. Bokio kan ju tydligen fylla i NEbilagan åt en också, när det är dags...
Citera
2023-08-23, 16:09
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Bokio verkar ju göra allt åt en, eller hur? Har nyligen skaffat FA sedel. Behöver man anlita revisor tycker ni om man kör bokio? Det verkar ju sjukt smidigt. Bokio kan ju tydligen fylla i NEbilagan åt en också, när det är dags...

Jag kör bokio enskild firma kontantmetoden i 2 år nu, tycker det är skitnajs. Om det är nått som krånglar kan man fråga i facebook gruppen så slipper man slänga pengar på revisor. Det beror såklart på din omsättning och hur komplicerad business du har. Men jag skiter it.
Citera
2023-08-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Jag kör bokio enskild firma kontantmetoden i 2 år nu, tycker det är skitnajs. Om det är nått som krånglar kan man fråga i facebook gruppen så slipper man slänga pengar på revisor. Det beror såklart på din omsättning och hur komplicerad business du har. Men jag skiter it.

Okej! Tack för tips om Facebook gruppen.
Nä jag skickar en max två fakturor i månaden. Kör lite uppdrag som lärare samt frilansande fotograf. Inga jättesummor det handlar om så jag tänkte nog försöka göra allt själv utan revisor.
Citera
2023-08-30, 13:57
Medlem
Vilket konto skulle ni bokföra Spotify premium på? Är det avdragsgillt över huvud taget? Jag tänker om man t.ex har en musikstudio behöver använda Spotify för referenslyssning till mixar osv verkar det ju superrimligt. Jag kommer testa alla fall men undrar vilket konto som passar bäst?
Citera
2023-09-02, 11:15
Medlem
Hur viktiga är svaren i skatteverkets formulär när man startar firman?
Går det att ändra svaren i efterhand? Jag är ganska osäker på en del av svaren men skulle behöva ett organisationsnummer för att vidare kunna kika på priser osv hos grossister mm. Jag får hjälp med svaren senare så det blir riktigt.

Samt spelar det någon roll ifall man inte gör något med firman? Alltså bara låter den ligga efter man ansökt & fått godkänt? Tänker ifall det tillkommer vissa avgifter eller dylikt eller att man blir skyldig att redovisa en massa även då man inte gjort några inköp eller haft försäljning.
Senast redigerad av baguettemannen 2023-09-02 kl. 11:27.
Citera
2023-09-03, 22:07
Medlem
knulps avatar
En djungel detta med EF. Arbetar som konsult nu. Säg att jag kommer göra vinst helår på 400k (500k med moms men 100k går ju direkt till SKV).

Bokio menar att jag kommer behöva skatta runt ~1/3 av dessa 400k inklusive sociala avgifter. Jag kommer alltså få avnjuta ~2/3 av pengarna som lön? Jag har trott att jag skulle betala 1/2 i skatt. Har Bokio rätt?

Ska tilläggas att jag inte har någon annan typ av inkomst.
Citera
2023-09-03, 22:51
Medlem
Blackdollkillers avatar
Har en fråga ni gärna får hjälpa mig med. Jag har en enskild firma som säljer däck och skiftar däck i en lokal ute på vischan. Jag tar betalt för skiftena och däcken via swisch till mitt företag. Ett 123 nummer. Min revisor skickar dem sedan kvitto via Mail, så dem får skriva sin mailadress i swichen. Så långt inga konstigheter.

Jag har även lite tröjor, fälgrengöringsmedel, en däckglans mm som jag köpt för EGNA pengar. Alltså köpt i en butik för egna privata pengar. Inget jag tar upp i bokföringen. Jag säljer detta sen som en ”rolig grej” till vissa kunder, för EXAKT samma pris som jag betalat för det. Alltså ingen vinst. Dem får betala cash eller Swish till min privata swisch. Har detta som en rolig service, om någon vill ha.
Fråga, gör jag mig skyldig till något brott? Eller kan det räknas till ”hobby” trots jag har företag? Skulle jag även kunna ta ett par tior mer?

Tacksam för svar.
Citera
2023-09-03, 22:57
Medlem
Blackdollkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Har en fråga ni gärna får hjälpa mig med. Jag har en enskild firma som säljer däck och skiftar däck i en lokal ute på vischan. Jag tar betalt för skiftena och däcken via swisch till mitt företag. Ett 123 nummer. Min revisor skickar dem sedan kvitto via Mail, så dem får skriva sin mailadress i swichen. Så långt inga konstigheter.

Jag har även lite tröjor, fälgrengöringsmedel, en däckglans mm som jag köpt för EGNA pengar. Alltså köpt i en butik för egna privata pengar. Inget jag tar upp i bokföringen. Jag säljer detta sen som en ”rolig grej” till vissa kunder, för EXAKT samma pris som jag betalat för det. Alltså ingen vinst. Dem får betala cash eller Swish till min privata swisch. Har detta som en rolig service, om någon vill ha.
Fråga, gör jag mig skyldig till något brott? Eller kan det räknas till ”hobby” trots jag har företag? Skulle jag även kunna ta ett par tior mer?

Tacksam för svar.

Anledningen till att jag inte tar upp det är för att jag inte pallar hålla på med verifikationer och swishar och skit för massa smågrejor hit och dit.
Citera
2023-09-04, 08:42
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knulp
En djungel detta med EF. Arbetar som konsult nu. Säg att jag kommer göra vinst helår på 400k (500k med moms men 100k går ju direkt till SKV).

Bokio menar att jag kommer behöva skatta runt ~1/3 av dessa 400k inklusive sociala avgifter. Jag kommer alltså få avnjuta ~2/3 av pengarna som lön? Jag har trott att jag skulle betala 1/2 i skatt. Har Bokio rätt?

Ska tilläggas att jag inte har någon annan typ av inkomst.

Bokios skatteuträkningsprogram är skit. Använd skatteverket istället.
https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter
Citera
2023-09-04, 22:21
Medlem
Får man göra avdrag på tex en dator som kostar 7000 kr inkl moms? Får man dra av allt eller vad gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in