2023-09-04, 18:05
Medlem
Dofternas avatar
Visst serru! Ekis är tillbaka med "magasinet" Parabol och jag tänkte att vi kunde prata om det här.

Ur deras programförklaring:

"Parabolen har motarbetats av politiska partier, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar, men blivit en symbol för mångkultur och strävan efter kunskap.

I den andan har vi startat Parabol – ett nätbaserat samhällsmagasin för analys och fördjupning. I en tid där kultursidorna blir allt mer utslätade och nöjesinriktade, söker Parabol vara ett forum där vi kan diskutera tankar och ideologi på allvar.

För oss är inte antalet läsare det viktiga, utan att du som läser ska få genomarbetade analyser som fokuserar på sakfrågor. I Parabol kan du läsa långa essäer, porträtt, recensioner samt korta månadsformat.

Vi är partipolitiskt och religiöst obundna; det viktiga för oss är en intellektuellt hederlig hållning. Vår övertygelse är att alla argument kan bemötas med argument; att samhället inte tjänar på att någon tystnar eller tystas, och att det är sakfrågorna som ska vara i centrum för debatten och inte personerna.
"
https://www.parabol.press/om-parabol/

Aftonbladet skriver om saken:

"Det gör nya Parabol extra spännande. Ett nytt ambitiöst onlinemagasin, startat utan uppbackning från vare sig privata mecenater eller med pengar från fackföreningsrörelsen. Och de drämmer till med inte mindre än 33 publiceringar redan från start: Essäer, intervjuer och ideologiska tankar som visar att Parabol är ett vänsteralternativ till Kvartal och Axess snarare än till de snabbare högerkanalerna.

Många av texterna författas av tunga namn och vänsterröster (några av dem skribenter på den här kultursidan). Där finns exempelvis Göran Therborn, Nina Björk, Tobias Hübinette, Martin Schibbye, Mikael Wiehe, Stefan Jonsson, Aleksa Lundberg och Kajsa Ekis Ekman. Den sistnämnda också grundare och ansvarig utgivare.

Det är genomgående välskrivet och intressant. Inte minst Olive Carlsson och Marième Niang N'diaye som skriver om Niger respektive Senegal, eller Lisa Wool Rim Sjöbloms text om adoptioner och Barbara Summer är exempel på texter om ämnen som jag inte läst om, eller läst alldeles för lite om, i andra medier.
"
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/gEArv0/eric-rosen-om-magasinet-parabol

De verkar inte ha någon reklam utan siktar på att gå runt på betalande läsare, kan det gå runt?
Lockar skribenterna?

Era spontana tankar?
Citera
2023-09-04, 18:53
Medlem
TheBusters avatar
Känns spontant intressant, vänstern försöker formera sig igen, den är hårt splittrad och tillbaka tryckt.

Jag kommer följa det och se vart det brakar
Citera
2023-09-04, 19:43
Avstängd
Sagodjurs avatar
vet dom inte om att det finns ett forum redan? flashback
kanske kan nån tipsa dom
Citera
2023-09-04, 19:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
vet dom inte om att det finns ett forum redan? flashback
kanske kan nån tipsa dom

Varför skulle de inte veta det?
Citera
2023-09-04, 19:51
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför skulle de inte veta det?

Om dom visste det kunde dom ju lika bra skriva här.
Citera
2023-09-04, 20:05
Medlem
trickydicks avatar
Hoppas Kajsa viker ut sig på mittuppslaget, hon behöver inte gå full Skugge. Men gärna lite fitta för snygg det är hon.
Citera
2023-09-04, 20:54
Medlem
Jag har kollat in sidan och den verkar väldigt lovande. Första projektet från vänster på många år som faktiskt ser läsvärt ut.

Fastnade spontant för följande artiklar:

Vettigt om Dumpen:
https://www.parabol.press/den-numera-odelagda-lyckliga-karnfamiljen/

Man blir glad att se att det kan sägas något vettigt i den frågan även från vänster efter att ETC och vissa twittrare skapat bilden att det är självklart att vara på pedofilernas sida om man är vänster. Det är det ju givetvis inte.

Läsvärt om Palmemordet:
https://www.parabol.press/offentliggjort-pm-fran-palmeutredare-om-sanningen-kommer-fram-kommer-sverige-att-skaka-i-dess-grundv alar/

Läsvärt om situationen på våra universitet:
https://www.parabol.press/darfor-borde-vi-ha-strukit-normkritiken-i-annonsen/

Skrivet av en person som själv är ganska woke men som samtidigt vill värna den fria forskningen. Ett dilemma och en intressant inblick i hur tankarna går hos de som styr på våra universitet.

Får se hur det utvecklas. Men det börjar bra.
Citera
2023-09-04, 21:45
Avslutad
Hübinette? Tja, där tappade de iallafall mig.
Citera
2023-09-04, 22:41
Medlem
Intressant.

Jag läser gärna vänsterns s.k. ideologi, om inte annat är det roligt att se hur de drar till med klyschor och känsloutbrott om världens orättvisor, och om högerns fascism så snart högern vill dra in pengar från något kulturprojekt (som händelsevis är hur vänsterskribenten försörjer sig).

Jag brukade läsa Expo men senaste åren, ungefär i samband med Trump och Capitolium stormningen, så har de blivit konspiratoriska och ser nazister överallt. Vi får se om Parabol lyckas bättre. Jag tror de kommer hålla igång i ett halvår innan de inser att det inte kommer in några pengar.

Vad hette det där tidigare vänsterprojektet som någon från DN låg bakom?
Just det ,Politism.
https://www.flamman.se/vi-forlorar-en-bastion-i-det-hogerdominerade-medielandskapet/

Jag tror ett problem för dagens vänster är att de inte kan enas om något, förutom att högern är nazister.
Exempelvis: är transsexuellas rättigheter viktigare är kvinnors rättigheter? Har man, som Ekis, "fel" åsikt så blir man utsparkad från vänstern, som ju hände henne först på Etc och sen på Arbetaren. Parabol lär därför redan stämplats som transfobisk av stora delar av vänstern.
Citera
2023-09-05, 07:47
Medlem
Jag tycker att det här projektet är spännande. En intellektuell vänstertidning med vassa skribenter behövs (DN Kultur kan inte göra allt). Visst är några skribenter helt galna (Hübinette tex) men det kan ju bara vara barnsjukdomar.

Bulletin försökte det på högerkanten men det blev platt fall. Det hade varit kul om Parabol funkar och det ger högern nya krafter. Jag tror att vi som samhälle gynnas av att ha bra och intellektuella debatter från alla håll och kanter.

Problemen som kan uppstå är dock flera. Först och främst undrar jag hur Ekis Ekman försvarar det faktum att hon inte betalar skribenterna. Det tror jag kommer gå sådär. ”Lägg ner timmar/dagar på att jobba för mig gratis”. Är det att man ska jobba gratis för ”rörelsen” medan Ekis Ekman drar in pengar. Tror nog gruff kommer att uppstå där, förutom att det känns helt åt helsicke om man nu ska dela lika.

Vidare kan nog många annonsörer dra åt sig öronen då det är många skribenter där som gjort uttalanden som kan vara tveksamma om man inte vill bli indraget i något kontroversiellt. Ekman själv tex. Hübinette är ju dömd för massa saker, rasist mm. De annonsörer som vill ge sig i lag med tex Hübinette är nog en ganska begränsad skara.

Till sist tror jag nog de kommer börja bråka. Det gör vänstern alltid. Det har väl Ekis Ekman försökt att undvika genom att ta all makt i sina händer, gammalt kommunisttrick. Men eftersom Sverige än så länge är en demokrati kan man ju faktiskt bara sluta att skriva för henne. Gratis.

Hur som helst kommer det att bli roligt att följa.
Citera
2023-09-05, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Era spontana tankar?

Gardet 2 : Return of the Apes.
Citera
2023-09-05, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Gardet 2 : Return of the Apes.

Hahaha, mycket roligt!

Men vem vill läsa för långa lite högtravande essäer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in