2023-09-04, 16:14
Medlem
Sverige har idag ca 340 myndigheter som anställer mängder av människor och sväljer otroligt mycket skattepengar. Vissa myndigheter är såklart viktiga (ex. polismyndigheten och försvarsmakten) medan andra vid första anblick känns onödiga. Om ni fick välja några myndigheter att lägga ner imorgon, vilka skulle det vara?

Jag skulle bomma igen bland annat:
- Forum för levande historia. Tycker redan jämställdhet är väldigt mycket på agendan och vet inte riktigt vad denna myndighet tillför.
- Nämnden för hemslöjdsfrågor. Ska våra skattepengar gå till att främja folk som sitter och täljer dagarna i ända?

Fullständig lista över alla myndigheter finns hos SCB (ännu en myndighet, men som jag tycker tillför något)

https://myndighetsregistret.scb.se/Myndighet
Citera
2023-09-04, 16:18
Medlem
ApolloSthlms avatar
Arbetsförmedlingen och beroendecentrum- totalt värdelösa
Citat:
Ursprungligen postat av internrevisorn
Sverige har idag ca 340 myndigheter som anställer mängder av människor och sväljer otroligt mycket skattepengar. Vissa myndigheter är såklart viktiga (ex. polismyndigheten och försvarsmakten) medan andra vid första anblick känns onödiga. Om ni fick välja några myndigheter att lägga ner imorgon, vilka skulle det vara?

- Forum för levande historia. Tycker redan jämställdhet är väldigt mycket på agendan och vet inte riktigt vad denna myndighet tillför.
- Nämnden för hemslöjdsfrågor. Ska våra skattepengar gå till att främja folk som sitter och täljer dagarna i ända?

Fullständig lista över alla myndigheter finns hos SCB (ännu en myndighet, men som jag tycker tillför något)

Citera
2023-09-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Arbetsförmedlingen och beroendecentrum- totalt värdelösa

Egen erfarenhet?
Citera
2023-09-04, 16:25
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Arbetsförmedlingen skulle lätt kunna läggas ner.
Finns det någon som fått ett riktigt jobb genom dom?
Det är mer en kontrollmyndighet som ska rapportera om du ska ha rätt till div arbetslöshetskassor.
Dom sitter och kollar efter jobb åt dig på Platsbanken (vilket du kan göra själv), tvingar dig att gå helt meningslösa kurser och fika med andra arbetslösa som bara önskar a-kassa.
Det skulle inte vara svårt att ta bort och/eller göra om denna myndighet helt.
Citera
2023-09-04, 16:30
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Sverige behöver 5 myndigheter, kan röra sig om ca 10 000 anställda totalt, resten kan läggas ned.
Citera
2023-09-04, 16:32
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Liten fråga bara: vad gör vi av alla som är anställda vid sagda myndigheter? Som det är idag betalar vi dem för att göra något (oavsett om det är meningsfullt eller inte), de får lön och betalar skatt. Vad skulle det innebära för ekonomin att istället betala ut arbetslöshetsersättning? Vad händer när färre lönearbetare ska bekosta fler arbetslösa? Hur många skulle få nya jobb? Vem bekostar omskolning? Vad händer med bostadsmarknaden om drivor av folk förlorar jobbet?
Citera
2023-09-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Arbetsförmedlingen skulle lätt kunna läggas ner.
Finns det någon som fått ett riktigt jobb genom dom?
Det är mer en kontrollmyndighet som ska rapportera om du ska ha rätt till div arbetslöshetskassor.
Dom sitter och kollar efter jobb åt dig på Platsbanken (vilket du kan göra själv), tvingar dig att gå helt meningslösa kurser och fika med andra arbetslösa som bara önskar a-kassa.
Det skulle inte vara svårt att ta bort och/eller göra om denna myndighet helt.

”Fått riktigt jobb”? Arbetsförmedlingens uppdrag är varken att ge jobb eller - trots namnet - att förmedla jobb. Om något så bör myndigheten byta namn.
Citera
2023-09-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
”Fått riktigt jobb”? Arbetsförmedlingens uppdrag är varken att ge jobb eller - trots namnet - att förmedla jobb. Om något så bör myndigheten byta namn.
Jag har fått ett riktigt jobb genom Arbetsförmedlingen där jag stormtrivs.
Citera
2023-09-04, 16:39
Medlem
Allt som har med invandring och soc att göra. Dessa myndigheter behövs absolut inte smart som jag är. SD regerar!!!!
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-09-04 kl. 16:45.
Citera
2023-09-04, 16:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Jag har fått ett riktigt jobb genom Arbetsförmedlingen där jag stormtrivs.

grattis till första inlägget !
grattis till jobbet !
Citera
2023-09-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Liten fråga bara: vad gör vi av alla som är anställda vid sagda myndigheter? Som det är idag betalar vi dem för att göra något (oavsett om det är meningsfullt eller inte), de får lön och betalar skatt. Vad skulle det innebära för ekonomin att istället betala ut arbetslöshetsersättning? Vad händer när färre lönearbetare ska bekosta fler arbetslösa? Hur många skulle få nya jobb? Vem bekostar omskolning? Vad händer med bostadsmarknaden om drivor av folk förlorar jobbet?

Intressant. Pengarna man sparar bör ju rimligen kunna användas till någon typ av omskolning. Men ja, det kan ju skapa problem. Det finns dock ett flertal obskyra mindre myndigheter som skulle kunna läggas ner utan den här problematiken
Citera
2023-09-04, 16:41
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter

Ja men problemet är ryggdunkningen bland alla dessa byråkrater, man låter pappershögarna växa och förlänger handläggningstider medvetet för att motivera sina löner. Dom kan ta sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in