2023-09-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du har givetvis helt rätt i det du skriver.
Jag menar givetvis 2 nästan likvärdiga styrkor som möts, att säga att försvarande Irak tillfogar USA större förluster än Irak själva tog begriper de flesta att så inte är fallet, uppenbart.

Gott så!

Då behöver VI, jag, du och alla andra (inkl Passakiwi eller vad han heter) använda denna kalkylen mer
Citera
2023-09-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu försöker Zelensky skapa världskrig. Han säger att Ryssland attackerat NATO/Rumänien.

Om Ryssland attackerat Rumänien så är det väl Ryssland som försöker starta något? Nu kommer en attack mot NATO av Ryssland inte leda till ett världskrig, däremot kommer det bli så att NATO väljer att helt slå ut Rysslands krigsförmåga. Färdiglekt i sandlådan av Putler, liksom.
Citera
2023-09-04, 14:13
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nu flyttar du på målstolparna. Du angav från början att Ukarina har lika stora förluster som Ryssland.
Det, har Du inte kunnat leda i bevis.
Jag sa och säger att man anfaller inte på samma sätt.
Varför ditt påstående är direkt felaktigt.
Tänker inte sitta och hitta länkar om alla de ryska fångar som man offrat, inte minst i Bakhmut.

Det är så klart, att generellt är det bättre att försvara sig i befästa anläggningar. Men det är enbart en generell regel.

Har jag skrivit det? Att Ukraina har lika stora förluster?
I så fall borde jag skrivit troligtvis, förmodligen eller rimligtvis före.
Jag vet givetvis inte hur det är, jag killgissar och söker info som så många andra hör på FB
Citera
2023-09-04, 14:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Minst 30 av dessa stridsvagnar gick åt vid den 4:e gardespansardivisionens ("4th GAD") vansinnesanfall vid Svatove i går morse.
Intressant, gjorde man en ny "Vuhledar"? Finns det några drönarbilder av haveriet?
Citera
2023-09-04, 14:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Har jag skrivit det? Att Ukraina har lika stora förluster?
I så fall borde jag skrivit troligtvis, förmodligen eller rimligtvis före.
Jag vet givetvis inte hur det är, jag killgissar och söker info som så många andra hör på FB

Kan du killgissa om att Ukraina bör få stödet av oss alla och Ryssland bör killgissningsvis, lämna Ukraina.
Citera
2023-09-04, 14:21
Avstängd
smaug20017s avatar
Amerikanska Bradley's i rörelse i den södra sektorn. Jävla terräng, helt platt och utan skydd. Musiken är från Run Through the Jungle en låt av Creedence Clearwater Revival.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1698664338033176592

Dom kallar sig Khorne group efter loggan uppe till höger med emblemet. Detta är en Warhammer Klan från Chaos...
Senast redigerad av smaug20017 2023-09-04 kl. 14:25.
Citera
2023-09-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Ryssar, ukrainare och vitryssar är alla ättlingar till det antika Ryssland, som var den största staten i Europa. Slaviska och andra stammar över det vidsträckta territoriet – från Ladoga, Novgorod och Pskov till Kiev och Chernigov – var sammanbundna av ett språk (som vi nu kallar fornryska), ekonomiska band, styret av furstarna från Rurik-dynastin , och – efter dopet av Rus – den ortodoxa tron. Det andliga valet som gjordes av den helige Vladimir, som både var prins av Novgorod och storprins av Kiev, avgör fortfarande till stor del vår samhörighet idag.

"Historiskt" så borde väl vad du (och andra som tillber den psykotiske dvärgen i kreml) kallar ryssland (och även Kina för den delen) "egentligen" lyda under Ulan Batoor, ty så var det ju "historiskt" eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

Alla ryssar är väl ättlingar till mongolerna?
Citera
2023-09-04, 14:26
Medlem
Citat:
Du har givetvis helt rätt i det du skriver.
Jag menar givetvis 2 nästan likvärdiga styrkor som möts, att säga att försvarande Irak tillfogar USA större förluster än Irak själva tog begriper de flesta att så inte är fallet, uppenbart.

Litet tillägg på din nästa tes här...... Citat av dig - "två likvärdiga styrkor möts"

Ukraina är "likvärdigt" Ryssland i denna konflikten då, eller?

NEJ, Inte ENS när två "likvärdiga styrkor" möts är kalkylen sanning. Det handlar om VEM som ingår i styrkan och HAN/HON kan använda sina attribut och kunskaper appliceringsbart på medlen tillgängliga.

HÄR fallen den slaviska verkligheten platt som en pannkaka ÄVEN om den framställer sig som världens andra största ssssssssssssstarkaste och vältränade militärmakt. I just detta fallet är det ju allt ANNAT än likvärdiga styrkor och ÄNDÅ förlorar den ssssssssstora och ssssssstarka.

Ännu ett bevis på att dessa kalkyler ALDRIG skall appliceras på varken historia eller matematiska kalkyler. Det handlar om militär kvalitet och INGET annat.
Citera
2023-09-04, 14:31
Avstängd
smaug20017s avatar
Vår svenska SV 122 på transport mot ett okänt område....
Citat:
⚡️The 🇩🇪German MAN HX81 tank tractor transports the 🇸🇪Swedish Stridsvagn 122 tank. All this equipment is in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1698636660081107013
Citera
2023-09-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag har vissa invändningar mot listan ovan.

I samtliga krig är det någon som anfaller någon annan som får försvara sig. Men den som får försvara sig lyckas ju ofta vända kriget och blir till slut segraren. Så vem är anfallare och vem är försvarare? Man kan se på enskilda slag, naturligtvis. Men man kan ju också se kriget som en helhet. Men vilket perspektiv man väljer kan ju ge olika resultat. Så man bör vara tydlig med vilket perspektiv man har. Sett till enskilda slag är det vanligt att anfallaren förlorar mest, men sett till hela krig så brukar oftast nettot vara att segraren har de minsta sammantagna förlusterna. Men i många fall har segraren också förlorat mest: WWII och Vietnam t ex.
Sett till oerhör många "små slag", så är det helt tvärtom i modern tid. Åtta män som verkar som 800st och förorsakar försvararen oreparerbar skada, både på manskap,materiel och info.
Det perspektivet du pratar om verkar fortfarande vara ur ett perspektiv som gäller krutkanonernas tid eller rena situationer där den ena massan springer emot den andra.

Där finns dimensioner utav krigföring idag som gör att alla dessa "slag" som hänvisas till är fullständigt ointressanta ur en ren 1-3 eller 3-1 kalkyl.

Allt handlar inte om vad som händer när väl skyttesluskarna (INTE sagt med nedvärdering utan bara som uttryck!) får lov att springa framåt.
Bara för att det tyvärr utspelar så i Ukraina på många vis, så skall detta inte ses som normalt då det från BÄGGE sidor är ett slaviskt agerande, men ursäktat för Ukrainas del eftersom att de aldrig väntade sig att de skulle behöva bli invaderade utav grottmänniskorna i Ryssland.
Att Ukraina i mångt och mycket och sitter och för idiotkrig medelst artilleri och framrusande stridsvagnar är helt synonymt med att de fram tills bara för två år sedan fortfarande betedde sig som slaver.
Nu kan vi se hur fort saker vänder. För var steg de tar i civilisationens spår så vinner de mer och mer på alla plan. OCH förorsakar anfallaren mer förluster trots att de attackerar.
Förbannat vackert att se!
Citera
2023-09-04, 14:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
AH-64D Apache Block III
The Army received Boeing’s first AH-64D Apache Block III helicopters in 2011. This upgrade’s modernization included capacities for the AH-64D Apache Longbow to transition to the Future Force (FF), increasing survivability and decreasing the logistics footprint. Other upgrades included an open systems avionics architecture, a new transmission, a General Electric T700-GE-701D engine fleet, the Joint Tactical Radio System (JTRS), and fly-by-wire flight controls. Så det stämmer inte den har fly by wire
Du anger ingen källa här. Men ja det verkar som att både Apache och Blackhawk i sina senaste versioner som fortfarande nytillverkas har fbw. Flashbacks självutnämnda pensionerade flygaress (Thorulf) är inne på samma spår. Är ju ändå lite intressant med tanke på att Polen ju faktiskt tillverkar Blackhawk så det finns nog en liten chans att UAF kommer att få tillgång till dessa så småningom. Blackhawk hade ju varit bra att ha om man ska passera ett större vattendrag. Polsktillverkad Blackhawk har benämningen S70i och finns i versioner med tyngre beväpning också.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/lockheed-martin-confident-of-polish-armed-black-hawk-buy
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-04 kl. 15:07.
Citera
2023-09-04, 14:45
Avstängd
smaug20017s avatar
Tillfångatagna uralier i Klishchiivka söder om Bakhmut. Film...

https://twitter.com/Azovsouth/status/1698617246887633261

Vi vina dett krigg 3 daggar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in