Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Jag har vissa invändningar mot listan ovan.
I samtliga krig är det någon som anfaller någon annan som får försvara sig. Men den som får försvara sig lyckas ju ofta vända kriget och blir till slut segraren. Så vem är anfallare och vem är försvarare? Man kan se på enskilda slag, naturligtvis. Men man kan ju också se kriget som en helhet. Men vilket perspektiv man väljer kan ju ge olika resultat. Så man bör vara tydlig med vilket perspektiv man har. Sett till enskilda slag är det vanligt att anfallaren förlorar mest, men sett till hela krig så brukar oftast nettot vara att segraren har de minsta sammantagna förlusterna. Men i många fall har segraren också förlorat mest: WWII och Vietnam t ex.
Som sagt. I alla ovanstående krig nämnda så är det utfört utav en attackerande styrka.
I alla dessa har den attackerande styrkan (förutom Rus- Jap) inte bara haft en bråkdel av förlusterna som den försvarande utan dessutom gått ut med seger i hand.
Inte några enskillda "slag" (slag använder man inte ens som uttryck sedan åtskilliga decennier tillbaks) det handlar om här, utan regelrätta INSATSER med attackerande styrkor. Både i en liten operation som i det hela kriget i dem all, så är faktan densamma. De försvarande har förlorat mer manskap, materiel och sedan hela kriget. Finns inget perspektiv att titta på i just detta, eftersom att det är vedertagen och bevisad fakta genom ett resultat i historien.
Jag förstår vad du vill peka på, men nu ville jag inte diskutera andra konflikter här, utan helt enkelt serverade bevis på den förra skribentens, så kallat, "självklara tes".
Fakta ÄR - NEJ, den anfallande styrkan förlorar INTE alls alltid mer än den försvarande...............efter medeltiden då