2023-08-30, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellie72
Då jag drar ut nålen så är det en droppe ibland på huden ibland kvar på nålen, ska det vara så?

Har hört att saxenda ska ingå i högkostnadsskyddet efter nyår, någon fler som hört det?
Eller vet hur det blir?
Jag fick höra att man ska räkna till 6 innan man drar ut nålen, annars kan vätskan åka ut.
Citera
2023-08-30, 08:30
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6
Hej alla användare av Saxenda!

Jag gick ner 4 kg första månaden men sen har det stannat o från att inte känt nån hunger börjar jag bli hungrig o känna sug igen. Äter mindre men vågen står still :-(

Priset är dyrt, nu funderar jag på att sluta trots jag har flera uttag kvar men 2700kr för 4 veckor o jag står still..

Hur går det för er?

Kommer nog inte lösa ut fler sprutor,

Idé nån?

Eftersom din vikt har stagnerat måste du hålla bättre koll på din diet, alternativt röra på dig mer för att förbränna mer kcal.

Nu kommer jag säga det tråkiga igen men allt handlar om kcal in / kcal ut. Du måste bränna mer än ditt behov, antingen äter du mindre eller förbränner mer.

Tänk på att förlora 1kg fett behöver du bränna runt 7000 kcal, det är en långsam process att gå ner i vikt.

Att gå ner 1kg var 10:e dag är rätt aggresivt men hållbart för de flesta.

Lycka till.
Citera
2023-08-31, 14:09
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Stämmer det att de kan vara farligt för hjärtat? Jag har cirka 25kg övervikt och funderar på att ta sandexa
Citera
2023-09-03, 21:52
Medlem
Tomatsteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Eftersom din vikt har stagnerat måste du hålla bättre koll på din diet, alternativt röra på dig mer för att förbränna mer kcal.

Nu kommer jag säga det tråkiga igen men allt handlar om kcal in / kcal ut. Du måste bränna mer än ditt behov, antingen äter du mindre eller förbränner mer.

Tänk på att förlora 1kg fett behöver du bränna runt 7000 kcal, det är en långsam process att gå ner i vikt.

Att gå ner 1kg var 10:e dag är rätt aggresivt men hållbart för de flesta.

Lycka till.

Jag gick också ner 4 kg i början och står nu still trots ett stort, stort, kaloriunderskott och ordentligt med motion. Det är tyvärr helt omöjligt att bli trodd när man gör det man ska och ändå inte går ner. Blir helt galen. Loggar allt jag äter samt all motion. Snittar på 780 om dagen samt promenerar massor. Inget händer, läkaren tror jag ljuger och jag håller på att tappa förståndet. Äter dessutom nyttigt med fokus på proteiner och vitaminer.
Senast redigerad av Tomatstek 2023-09-03 kl. 21:57.
Citera
2023-09-03, 23:36
Medlem
Ska påbörja min kur imorgon. Från 0,6 upp till 3 ska jag ta i doser.
En fundering, vad äter ni? Hur ofta? Äter ni lika ofta som vanligt? Hur mycket kcal/dag snittar ni?
Citera
2023-09-04, 10:58
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstek
Jag gick också ner 4 kg i början och står nu still trots ett stort, stort, kaloriunderskott och ordentligt med motion. Det är tyvärr helt omöjligt att bli trodd när man gör det man ska och ändå inte går ner. Blir helt galen. Loggar allt jag äter samt all motion. Snittar på 780 om dagen samt promenerar massor. Inget händer, läkaren tror jag ljuger och jag håller på att tappa förståndet. Äter dessutom nyttigt med fokus på proteiner och vitaminer.

Jag har också alltid förespråkat kcal in/ut är det enda som funkar och trott det var så enkelt, men efter jag blivit svårt sjuk och intag av mycket mediciner har jag märkt stor skillnad. Jag gick från 3000kcal till 1800 kcal för att hålla vikten, trodde inte det var sant.

Jag rör mig mindre än innan men borde inte vara så här mycket, jag tränar varannan dag på gym och motionerar i naturen men ändå är mitt kcal behov väldigt lågt fortfarande.

Jag försöker gärna hjälpa dig om du ger lite mer kontext vad exakt du äter, hur mycket du rör dig, osv. Skriv PM om du inte vill outa dig för mycket här.
Citera
2023-09-04, 11:10
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinelol
Ska påbörja min kur imorgon. Från 0,6 upp till 3 ska jag ta i doser.
En fundering, vad äter ni? Hur ofta? Äter ni lika ofta som vanligt? Hur mycket kcal/dag snittar ni?

Kcal behovet är väldigt individuellt, du kan alltid använda en kalkylator som denna: för att få en UNGEFÄRLIG estimering av ditt behov: https://iform.se/nyttig-mat/sa-manga-kalorier-behover-du. Börja hellre för högt än för lågt annars blir det ohållbart i längden.

Om du har ett kcal underskott på 700 kcal, bör du gå ner 1 kg var 10:e dag. Det är rätt hållbart, mer än så kommer det bli väldigt påtagligt.

I början kommer du med stor sannolikhet förlora många kilon i form av vätska, jag vet att det ser fint ut på vågen men tyvärr är detta troligtvis inte fett. Det tar tid att gå ner i vikt, finns ingen riktig genväg.

Motion är alltid viktigt oavsett vilken form man är i, är man rätt överviktig är det oftast bättre med en promenad än en joggingtur då det kan slita på leder och knän.

Satsa på att få i dig tillräckligt med protein, någonstans 1-1.5x din kroppsvikt beroende på vad du väger, får du in lite styrketräning i din rutin kan du även bygga lite styrka/muskler vilket alltid är positivt.

Se till att alltid få in någon form av grönsak till måltiden, behöver inte vara mängder.

Småät så lite som möjligt, satsa på Frukost, lunch, mellanmål (frukt/keso kanske?) och middag, det räcker så.

Detta är generella råd för hälsosam viktnedgång, lycka till
Citera
2023-09-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Hej.

Kan börja med en gång och säga att jag tog på morgonen och var helt väck någon timma senare. Kämpade verkligen då jag är ensam hemma med barn. Ögonlocken typ slocknar av sig själv och man får en tung äcklig känsla över kroppen. Och då tog jag på morgonen så nej ingen skillnad.

Nu när jag skulle börja igen efter incidenten så testade jag på kvällen för att jag tänkte att jag kanske sover bort det och slipper den känslan på dagen men jag var väldigt seg och allmänt dålig ändå… Det brukar släppa efter 1-2 veckor säger dem. Jag lyckades ta mig upp till 2,4mg. Och det fortsatte. Men det är värt att testa såklart!

Vill fortsätta men samtidigt orkar jag nog inte med biverkningarna om jag ska vara helt ärlig.

Mysimba är inget för oss med en historia inom psykiatrin med djup/svår depression. Läkaren rekommendera inte och innan det läste jag om medicinen och Gud nej sa jag, inte riskerar jag något återfall psykiskt. Man ska inte ta det om man haft/har problem psykiskt! Så det var bara att scrolla vidare

Hur mycket har du gått ner? Har du konstig känsla i magsäcken?

Jag slutade i torsdags, den enorma tröttheten gick ut över jobb, umgänge ja allt. Ska hålla uppe en vecka och se om det blir bättring. Hade bara gått upp till 1,2 i dos, började i slutet av maj, gått ner 6 kilo. Ska jag göra ett nytt försök efter uppehåll? Tycker inte tröttheten var alls påtaglig de första veckorna av behandlingen. Blev du trött direkt eller var det efter en tids behandling? Någon annan som upplevt tröttheten?
Citera
2023-09-04, 19:38
Medlem
Citat:
Kcal behovet är väldigt individuellt, du kan alltid använda en kalkylator som denna: för att få en UNGEFÄRLIG estimering av ditt behov: https://iform.se/nyttig-mat/sa-manga-kalorier-behover-du. Börja hellre för högt än för lågt annars blir det ohållbart i längden.

Om du har ett kcal underskott på 700 kcal, bör du gå ner 1 kg var 10:e dag. Det är rätt hållbart, mer än så kommer det bli väldigt påtagligt.

I början kommer du med stor sannolikhet förlora många kilon i form av vätska, jag vet att det ser fint ut på vågen men tyvärr är detta troligtvis inte fett. Det tar tid att gå ner i vikt, finns ingen riktig genväg.

Motion är alltid viktigt oavsett vilken form man är i, är man rätt överviktig är det oftast bättre med en promenad än en joggingtur då det kan slita på leder och knän.

Satsa på att få i dig tillräckligt med protein, någonstans 1-1.5x din kroppsvikt beroende på vad du väger, får du in lite styrketräning i din rutin kan du även bygga lite styrka/muskler vilket alltid är positivt.

Se till att alltid få in någon form av grönsak till måltiden, behöver inte vara mängder.

Småät så lite som möjligt, satsa på Frukost, lunch, mellanmål (frukt/keso kanske?) och middag, det räcker så.

Detta är generella råd för hälsosam viktnedgång, lycka till

Stort tack kompis för dina tips och råd! Lutar mot periodisk fasta för mig, under 2000 kcal i kombination med simning. Har redan innan påbörjad kur gått ner 10kg själv på 2 månader. Så förhoppningsvis kommer läkemedlet även hjälpa mig.
Kan säga att man blir totalt utslagen av medicinen, är helt sjukt trött idag
Citera
2023-09-04, 19:59
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinelol
Stort tack kompis för dina tips och råd! Lutar mot periodisk fasta för mig, under 2000 kcal i kombination med simning. Har redan innan påbörjad kur gått ner 10kg själv på 2 månader. Så förhoppningsvis kommer läkemedlet även hjälpa mig.
Kan säga att man blir totalt utslagen av medicinen, är helt sjukt trött idag

Duktigt att du tappat 10kg redan!

Som du märkte kan det gå fort i början och sedan stagnera, eftersom du redan kört på i 2 månader har du säkert redan koll på ditt kcal behov vilket är fantastiskt.

Jag går själv på diet just nu, och det är viktigt att belöna sig då och då för att orka med en aggresiv viktnedgång. Sålänge man går ner i vikt och mår bra går det ju åt rätt håll.

Saxenda/ozempic osv hjälper inte om du äter fel men det verkar du ha koll på, kör hårt
Citera
2023-09-04, 20:16
Medlem
Citat:
Duktigt att du tappat 10kg redan!

Som du märkte kan det gå fort i början och sedan stagnera, eftersom du redan kört på i 2 månader har du säkert redan koll på ditt kcal behov vilket är fantastiskt.

Jag går själv på diet just nu, och det är viktigt att belöna sig då och då för att orka med en aggresiv viktnedgång. Sålänge man går ner i vikt och mår bra går det ju åt rätt håll.

Saxenda/ozempic osv hjälper inte om du äter fel men det verkar du ha koll på, kör hårt

Ja precis, gick otroligt snabbt som du nämnde. Är ju 100% vätska som du även nämnde.
Tack återigen och stort lycka till med din diet också! Ska försöka uppdatera i tråden en gång i månaden med hur det gått.

Allt gott!
Citera
2023-09-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreHugger
Jag slutade i torsdags, den enorma tröttheten gick ut över jobb, umgänge ja allt. Ska hålla uppe en vecka och se om det blir bättring. Hade bara gått upp till 1,2 i dos, började i slutet av maj, gått ner 6 kilo. Ska jag göra ett nytt försök efter uppehåll? Tycker inte tröttheten var alls påtaglig de första veckorna av behandlingen. Blev du trött direkt eller var det efter en tids behandling? Någon annan som upplevt tröttheten?

Hade jag inte haft barn hade jag klarar tröttheten. Det är snarlikt koma-trött än trött. Ögonlocken slocknar och kroppen får en ångestkänsla/tyngd liksom.

Jag kom upp till 2.4mg tills jag fick problem med magen och slutade. Försökt börja igen men tröttheten fick mig ge upp. Jag träffar dietist och ska börja träna.

Läkaren rekommenderar inte andra alternativ.

Så jag är utan medicin. Trots att den verkligen hjälpte aptiten! Sushiberoende som jag är - ville inte ens äta sushi. Blev mätt på bebisportion. Kunde vara utan mat också. Förstoppning hade jag med. Kunde gå 2 dagar utan att gå på toa…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in