Citat:
Ursprungligen postat av
shinelol
Ska påbörja min kur imorgon. Från 0,6 upp till 3 ska jag ta i doser.
En fundering, vad äter ni? Hur ofta? Äter ni lika ofta som vanligt? Hur mycket kcal/dag snittar ni?
Kcal behovet är väldigt individuellt, du kan alltid använda en kalkylator som denna: för att få en
UNGEFÄRLIG estimering av ditt behov:
https://iform.se/nyttig-mat/sa-manga-kalorier-behover-du. Börja hellre för högt än för lågt annars blir det ohållbart i längden.
Om du har ett kcal underskott på 700 kcal, bör du gå ner 1 kg var 10:e dag. Det är rätt hållbart, mer än så kommer det bli väldigt påtagligt.
I början kommer du med stor sannolikhet förlora många kilon i form av vätska, jag vet att det ser fint ut på vågen men tyvärr är detta troligtvis inte fett. Det tar tid att gå ner i vikt, finns ingen riktig genväg.
Motion är alltid viktigt oavsett vilken form man är i, är man rätt överviktig är det oftast bättre med en promenad än en joggingtur då det kan slita på leder och knän.
Satsa på att få i dig tillräckligt med protein, någonstans 1-1.5x din kroppsvikt beroende på vad du väger, får du in lite styrketräning i din rutin kan du även bygga lite styrka/muskler vilket alltid är positivt.
Se till att alltid få in någon form av grönsak till måltiden, behöver inte vara mängder.
Småät så lite som möjligt, satsa på Frukost, lunch, mellanmål (frukt/keso kanske?) och middag, det räcker så.
Detta är generella råd för hälsosam viktnedgång, lycka till