2023-09-04, 06:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Vad fan pratar du om?
Ukraina tackade oss för att vi skickade pansarskott som består av ett rör man skjuter granater i. De ligger långt efter robotar som Kornet eller Javelin som oskadliggör en pansarvagn med en träff på flera km avstånd. Räckvidden för de svenska pansarskotten är några hundra meter. En träff räcker knappast för att slå ut en pansarvagn.

Britterna försökte beskjuta ett argentinskt fartyg med ett sådant pansarskott under Falklandskriget. De missade hela båten.

Principen konstruerades 1948 tror jag, möjligen skickades en modifikation från 1986.

Ukraina skrapar nu ihop gamla pansarvagnar från 1965. De kommer att utgöra ett lätt byte för ryska Kornet.
Senast redigerad av wwr 2023-09-04 kl. 07:03.
Citera
2023-09-04, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukraina tackade oss för att vi skickade pansarskott som består av ett rör man skjuter granater i. Det ligger långt efter robotar Kornet eller Javelin som oskadliggör pansarvagn med en träff på många km avstånd. Räckvidden för de svenska pansarskotten är några hundra meter. En träff räcker knappast för att slå ut en pansarvagn.

Principen konstruerades 1948 tror jag, möjligen skickades en modifikation från 1986.

Ukraina skrapar nu ihop gamla pansarvagn från 1965. De kommer att utgöra ett lätt byte för ryska Kornet.

Du verkar förvirrad. Försök igen.
Citera
2023-09-04, 07:00
Medlem
donald12s avatar
höga siffror fordon idag också.

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 04.09.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 265120 (+460) persons / persons,
tanks ‒ 4480 (+4) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8663 (+14) units,
artillery systems – 5611 (+29) units,
RSZV / MLRS – 741 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 503 (+1) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 4481 (+37),
cruise missiles ‒ 1447 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 19 (+1) units,
vehicles and fuel tanks – 8149 (+47) units,
special equipment / special equipment ‒ 847 (+6).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-09-04, 07:00
Medlem
Herregud vad pisk ryssen får. Sjukt underhållande att se alla vatniks yla som stuckna grisar härinne.

Ukrainas sak är vår! Slava Ukraini!
Citera
2023-09-04, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Ryssar, ukrainare och vitryssar är alla ättlingar till det antika Ryssland, som var den största staten i Europa. Slaviska och andra stammar över det vidsträckta territoriet – från Ladoga, Novgorod och Pskov till Kiev och Chernigov – var sammanbundna av ett språk (som vi nu kallar fornryska), ekonomiska band, styret av furstarna från Rurik-dynastin , och – efter dopet av Rus – den ortodoxa tron. Det andliga valet som gjordes av den helige Vladimir, som både var prins av Novgorod och storprins av Kiev, avgör fortfarande till stor del vår samhörighet idag.

Det är mycket dumt, som inte stämmer, som ni får lära er i skolan. Tänk bara de nya ryska skolböckerna där man får lära sig om fega Nato och modiga ryska soldater. Siktet inställt på en fredlig framtid?

Men du ska ha tack för att du erkänner att du är från Ryssland och inte kan svenska. Det förklarar visserligen alla oneliners men det blir också ett bättre samtal om premisserna om vem man är blir lite mera ärliga. Har pratat så lite med ryssar så att höra era ord är definitivt intressant.
Citera
2023-09-04, 07:42
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ukraina tackade oss för att vi skickade pansarskott som består av ett rör man skjuter granater i. De ligger långt efter robotar som Kornet eller Javelin som oskadliggör en pansarvagn med en träff på flera km avstånd. Räckvidden för de svenska pansarskotten är några hundra meter. En träff räcker knappast för att slå ut en pansarvagn.

Britterna försökte beskjuta ett argentinskt fartyg med ett sådant pansarskott under Falklandskriget. De missade hela båten.

Ukraina skrapar nu ihop gamla pansarvagnar från 1965. De kommer att utgöra ett lätt byte för ryska Kornet.
Vilket jävla dravel?

Om du inte vet nåt om vapen är det bättre du håller käft!
Citera
2023-09-04, 08:24
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ukrainarna skrapar ihop gamla tanks från 1965.

De får möta ryska T-54or som konstruerades 1945 så jag tror de klarar sig.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/29/the-russians-are-using-their-old-t-54-tanks-as-pillboxes-possibly-with-a-single-soldier-inside/

Även T-62 är äldre, T-64 och T-72 samtida med kända svagheter i hur ammunition förvaras vilket ger spektakulära tornkast även vid modesta träffar. Jag tror leopard-1or klarar sig bra mot dessa, även om leopard-2or är att föredra.
Citera
2023-09-04, 08:26
Medlem
Bayraktar drönarna verkar vara ute och kör på igen. Många videos som kommer från de nu. Hoppas de tar tillfället i akt och slår ut massor av enkla targets(lastbilar typ) innan pissryssen lyckats täppa igen sitt luftvärn igen. Detta blir ett långt krig
Citera
2023-09-04, 08:33
Medlem
kibokos avatar
Citat:

Men du vet alltså inte vad ett pansarskott är? Det är ett ostyrt vapen, den hamnar där man siktar och styr inte på något sätt själv. Om britterna missade en båt så siktade de alltså fel. Varför man nu skulle skjuta på en båt med pansarskott.

Det pansarskott man skickar nu är konstruerade på 80 talet och uppgraderade på 2000 talet. Att säga att de är kassa för att principen för pansarskott är från 1948 är som att säga att flygplan är värdelösa för de bygger vidare på Wrights konstruktion från 1903.

Sen jämför du med en rysk styrd robot som verkar ge ryssarna samma kapacitet som västs motsvarande styrda robotar hade på 70 talet. Kul för ryssarna då deras nuvarande skräp kommer från 60-talet. Om den någonsin dyker upp i verkligheten. Risken är väl att det blir som med T-14, något som funkar bättre på parad än i verkligheten (fast här överdrivar jag, T-14 funkar inte ens på parad då den pinsamt nog fick bogseras bort)
Citera
2023-09-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Detta blir ett långt krig

Innan vintern har Ukraini brytit igenom Rysslands försvarslinjer och nått Azovsjön. Det som kommer hända sedan är att Krim svälts ut, samtidigt som väst utbildar Ukraina på F16. Lagom till att marken blir körbar igen kommer sedan offensiv v. 2.0 där Ukraina nu har luftherravälde, och antagligen även fått M26 klusterammunition till sina HIMARS.

Nästa steg blir förhandlingar med regimen i Ryssland. Förhandlingarna kommer röra saker som:
1) Hur stort ska Rysslands krigsskadestånd bli till Ukraina
2) Kommer Ryssland tillåtas att fortsätta som statsbildning, eller ska den styckas i mindre delar?
3) Arrangemanget inför att Putin och hans gangsterkompisar skickas till Den Haag.
4) Hur mycket gratis rysk gas ska Europa få, och hur länge?
5) ... (antagligen fler punkter jag glömt)
Citera
2023-09-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Lagom till att marken blir körbar igen kommer sedan offensiv v. 2.0 där Ukraina nu har luftherravälde, och antagligen även fått M26 klusterammunition till sina HIMARS.
Ska vi redan börja prata om våroffensiven 2024?
För fan jag vill aldrig mer höra ordet "offensiv" för det har blivit så jävla uttjatat. Och hypen var för utdraget och överdrivet.
I en evighet tjatades det varje dag om den stora våroffensiven som aldrig kom. Istället blev det en slags sommar/sensommaroffensiv. Men det går så sakta så varför ens kalla det en offensiv.
Krig är krig, det är egentligen en konstant offensiv, krig är sånt av naturen.

Sorry, bara less på att höra ordet så många gånger och se den överdrivet utdragna hypen.

Skicka mer vapen bara. Mycket mer. That's it.
Citera
2023-09-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Innan vintern har Ukraini brytit igenom Rysslands försvarslinjer och nått Azovsjön. Det som kommer hända sedan är att Krim svälts ut, samtidigt som väst utbildar Ukraina på F16. Lagom till att marken blir körbar igen kommer sedan offensiv v. 2.0 där Ukraina nu har luftherravälde, och antagligen även fått M26 klusterammunition till sina HIMARS.

Nästa steg blir förhandlingar med regimen i Ryssland. Förhandlingarna kommer röra saker som:
1) Hur stort ska Rysslands krigsskadestånd bli till Ukraina
2) Kommer Ryssland tillåtas att fortsätta som statsbildning, eller ska den styckas i mindre delar?
3) Arrangemanget inför att Putin och hans gangsterkompisar skickas till Den Haag.
4) Hur mycket gratis rysk gas ska Europa få, och hur länge?
5) ... (antagligen fler punkter jag glömt)

Ja, man hoppas ju att det ska gå som du skriver. Men jag är osäker. Ryssen är ju helt hänsynslös och är beredd att offra hur många människoliv som helst för att hålla Putin kvar vid makten. Det gör att kriget nog blir en segdragen historia. Jag tror snabbaste sättet att få slut på kriget är en kupp i Ryssland där Putin avsätts. Kriget är i nuläget bara en fråga om Putins personliga prestige. En ny ledare kommer inte att ha några problem att avsluta kriget om han upplever kriget som alltför dyrbart eller omöjligt att vinna.

Dina punkter för förhandlingarna gillar jag egentligen, men jag tror tyvärr inte de är realistiska.

1) får Ukraina ha tillbaka hela sitt land tror jag skadeståndsanspråken läggs ner; ryskt tillbakadragande och gränsgarantier är viktigare
2) Att upplösa Ryssland tror jag är kontraproduktivt. Möjligen verka för att de delar som verkligen vill frigöra sig (t ex Tjetjenien) att bli fria, men en konstruerad uppdelning för sakens skull tror jag riskerar bli som Versaillesfreden - en källa till nya konflikter. Och de delar som sannolikt vill återförena sig kommer nog att göra det med tiden.
3) Vore bra, men tror att även den saken får stryka på foten för att säkerställa Ukrainas framtida säkerhet
4) Tveksam kring detta. Hur man ska se på gas från Ryssland lär handla om såväl vilken typ av ledning som finns i Moskva liksom om världspolitiken i ett större perspektiv
6) Ukraina kommer få rätt att ingå i vilka organisationer man vill, alternativt att Ukraina avstår Nato i utbyte mot att Ryssland istället lämnar SCO och CSTO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in