Citat:
Ursprungligen postat av
carl-henric
Innan vintern har Ukraini brytit igenom Rysslands försvarslinjer och nått Azovsjön. Det som kommer hända sedan är att Krim svälts ut, samtidigt som väst utbildar Ukraina på F16. Lagom till att marken blir körbar igen kommer sedan offensiv v. 2.0 där Ukraina nu har luftherravälde, och antagligen även fått M26 klusterammunition till sina HIMARS.
Nästa steg blir förhandlingar med regimen i Ryssland. Förhandlingarna kommer röra saker som:
1) Hur stort ska Rysslands krigsskadestånd bli till Ukraina
2) Kommer Ryssland tillåtas att fortsätta som statsbildning, eller ska den styckas i mindre delar?
3) Arrangemanget inför att Putin och hans gangsterkompisar skickas till Den Haag.
4) Hur mycket gratis rysk gas ska Europa få, och hur länge?
5) ... (antagligen fler punkter jag glömt)
Ja, man hoppas ju att det ska gå som du skriver. Men jag är osäker. Ryssen är ju helt hänsynslös och är beredd att offra hur många människoliv som helst för att hålla Putin kvar vid makten. Det gör att kriget nog blir en segdragen historia. Jag tror snabbaste sättet att få slut på kriget är en kupp i Ryssland där Putin avsätts. Kriget är i nuläget bara en fråga om Putins personliga prestige. En ny ledare kommer inte att ha några problem att avsluta kriget om han upplever kriget som alltför dyrbart eller omöjligt att vinna.
Dina punkter för förhandlingarna gillar jag egentligen, men jag tror tyvärr inte de är realistiska.
1) får Ukraina ha tillbaka hela sitt land tror jag skadeståndsanspråken läggs ner; ryskt tillbakadragande och gränsgarantier är viktigare
2) Att upplösa Ryssland tror jag är kontraproduktivt. Möjligen verka för att de delar som verkligen vill frigöra sig (t ex Tjetjenien) att bli fria, men en konstruerad uppdelning för sakens skull tror jag riskerar bli som Versaillesfreden - en källa till nya konflikter. Och de delar som sannolikt vill återförena sig kommer nog att göra det med tiden.
3) Vore bra, men tror att även den saken får stryka på foten för att säkerställa Ukrainas framtida säkerhet
4) Tveksam kring detta. Hur man ska se på gas från Ryssland lär handla om såväl vilken typ av ledning som finns i Moskva liksom om världspolitiken i ett större perspektiv
6) Ukraina kommer få rätt att ingå i vilka organisationer man vill, alternativt att Ukraina avstår Nato i utbyte mot att Ryssland istället lämnar SCO och CSTO