2023-09-04, 00:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Men i flyget är väl engelskan prio språk, jag vet att fransmännen avskyr som pesten att prata engelska, men dom har ju tex velat sälja rafele ganska länge, det blir svårt att sälja ett flygplan om man håller utbildningen på franska

Skriver enbart det jag har fått med mig, så får se vad som stämmer...
Citera
2023-09-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skriver enbart det jag har fått med mig, så får se vad som stämmer...

Jag tvivlar dock starkt på att rafale blir skickad eller ens tänkt på av ukraina och frankrike. av F-16 och Gripen är det ett dyrare alternativ och F-16 har inte riktigt det Ukraina behöver med snabb turn around. Men F-16 finns i tusentals och är lättare att skaffa, Gripen som passar Ukraina just nu finns få, Gripen fyller alla luckor som behövs fyllas, robust litet flygplan som kan landa om banan är öppen iprincip
Citera
2023-09-04, 00:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Får en känsla utav att du tror att det finns något konkret med pratet om korruption.., stämmer det ? (sagt i all vänlighet)

Sedan är inte London-jobbet ett dåligt jobb heller. Britterna har ju varit de trognaste allierade i europa under detta, och Ukraina önskar säkert att markera detta med en känd figur som britterna nog har en nära relation till.

Så ser jag på saken, dock vet jag lika lite som alla andra.

Ja - fortfarande från SR - även om det inte verkar finnas något konkret, så har han befunnit sig nära flera korruptionsskandaler. Som ovan så nämndes problemet med vinteruniformerna som blev dyra och fel. Hans viceminister fick ju gå pga korruption, och högt uppsatta politiker har mystiskt köpt dyra hus i Europa, under rådande krig.

Zelensky yppar dock inte denna kritik, och officiellt krävs det ’nya tag’ i ministeriet.

Försvarsministerposten är ju Ukrainas viktigaste efter Zelensky själv, de måste få folkets förtroende och dess chef måste ha bra rykte. Kanske räckte det med spekulationer kring Reznikov för att förtroendet är alltför rubbat.
Citera
2023-09-04, 00:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Jag tvivlar dock starkt på att rafale blir skickad eller ens tänkt på av ukraina och frankrike. av F-16 och Gripen är det ett dyrare alternativ och F-16 har inte riktigt det Ukraina behöver med snabb turn around. Men F-16 finns i tusentals och är lättare att skaffa, Gripen som passar Ukraina just nu finns få, Gripen fyller alla luckor som behövs fyllas, robust litet flygplan som kan landa om banan är öppen iprincip

Enig i mycket i vad du säger. Då att Gripen är mycket utav "det" som Ukraina skulle få en bra nytta utav.

Tror att Maccron missade tåget, han hade chansen tidigare med att bli först med att skeppa flyg över till Ukraina med Mirage 2000. Han tog den inte.., för att att han antagligen inte vågade just då. Att skicka iväg dessa nu.., är lite mer en reaktion på att jänkarna har givit "tummen upp" för F16.

Tror inte heller det är prat om Rafaele, fast blir positivt överraskad om det skulle bli så..
Citera
2023-09-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju självklart att Ryssland förlorar utrustning men man kan ju ersätta den med egettillverkat och med en kapacitet som är större än NATO-ländernas. Men visst kan vi väl sänka vår ekonomi helt genom att köra igång en krigsekonomi och tvinga tillverkare att procucera mer för att skicka till Ukraina.

Ge mig ett enda exempel där Ukraina har blivit starkare? Ekonomiskt? I vapenproduktion? Teknisk utveckling av vapen? Återtagna territorium som har startegisk betydelse? Frivilliga som som patriotisk går till fronten?

För var dag blir Ukraina svagare och Kievregimen mer och mer desperat.

Har du sett deras drönare? Deras vidareutvecklar missiler?

Det stora är såklart att de blir allt bättre på västmateriel, där lagrena är närmast outsinliga.

Och ja, de har tagit tillbaka enorma områden. Hela norra Ukraina är befriat. Chersson, vilket verkligen är av strategisk betydelse. Izium befriades också i Kupiansksprinten.

Ryssland har ingen chans att tillverka 20-30 artilleripjäser, 15 APC:er och 10 tanks per dag, och trenden är ökande.

Väst tar bara ur lagren och skickar. Dessutom så kommer även väst att få upp produktionen ytterligare vad gäller artillerigranater.

Men, lev du i din alternativa verklighet om du mår bättre av det. Fakta bryr sig inte.

Kilometer för kilometer går det framåt.
Senast redigerad av NisseD 2023-09-04 kl. 00:55.
Citera
2023-09-04, 01:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Får en känsla utav att du tror att det finns något konkret med pratet om korruption.., stämmer det ? (sagt i all vänlighet)

Sedan är inte London-jobbet ett dåligt jobb heller. Britterna har ju varit de trognaste allierade i europa under detta, och Ukraina önskar säkert att markera detta med en känd figur som britterna nog har en nära relation till.

Så ser jag på saken, dock vet jag lika lite som alla andra.

Det måste vara ett helvetes slit att sitta i statsledningen under ett krig och som försvarsminister kommer du väl i kläm mellan politiska och militära krav. Så det kanske är så enkelt att han är slutkörd och måste bytas ut
Citera
2023-09-04, 01:12
Medlem
wwrs avatar
Ukrainarna skrapar ihop gamla tanks från 1965. Vem vill sitta i en sådan när en Kornet är på ingående?

https://www.businessinsider.com/ukraine-cold-war-era-german-battle-tanks-fight-against-russia-2023-9

Möjligen kan man fråga sig om den tidigare träffen som illustreras i videon är Kornet. Den ser ut att komma ovanifrån, som jag tror Javelin gör? Men jag är ingen expert. Tanks från 1965 känns inte så förtroendeingivande. Inte heller de pansarskott, konstruerade 1948 som Ukraina tackade Sverige för.
Senast redigerad av wwr 2023-09-04 kl. 01:30.
Citera
2023-09-04, 01:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det måste vara ett helvetes slit att sitta i statsledningen under ett krig och som försvarsminister kommer du väl i kläm mellan politiska och militära krav. Så det kanske är så enkelt att han är slutkörd och måste bytas ut

Om Oleksii Reznikov skulle vara korrupt.., skulle britterna godkänna honom som ny ambassadör då ?

Jag säger ett nej på det, för britterna brottas även med en svag ekonomi och ett labour-parti som flåsar i nacken på Rishi. Britterna har stöttat Ukraina sedan dagen ett och en korrupt ex-försvarsminister som ny ambassadör.., nej..det bara går inte.

Tills vidare tror jag att han är ren.
Citera
2023-09-04, 01:20
Medlem
Citat:
Om Oleksii Reznikov skulle vara korrupt.., skulle britterna godkänna honom som ny ambassadör då ?

Jag säger ett nej på det, för britterna brottas även med en svag ekonomi och ett labour-parti som flåsar i nacken på Rishi. Britterna har stöttat Ukraina sedan dagen ett och en korrupt ex-försvarsminister som ny ambassadör.., nej..det bara går inte.

Tills vidare tror jag att han är ren.

kanske dags för en stor tillgång att komma hem? efter genomfört uppdrag?
Citera
2023-09-04, 01:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
kanske dags för en stor tillgång att komma hem? efter genomfört uppdrag?

Du behöver nog utveckla det där.., en bra bit.
Citera
2023-09-04, 03:52
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
"Brittiska underrättelser: Ryssland rekryterar utomlands"
https://www.dn.se/varlden/brittiska-underrattelser-ryssland-rekryterar-utomlands/

Tydligen får man 55000 SEK + månadslön om man skriver på kontrakt för att strida förr ryssen.

Detta är ju ett gyllene tillfälle för alla svenska rysstroll härinne som lovordar de ryska styrkorna, som exempelvis:
att äntligen få visa sin lojalitet och gå med i kriget och kunna tjäna sig en hacka.
Some of the advertisements seeking mercenaries and volunteers to join Putin's invasion of Ukraine are now followed by this war promo clip, featuring Putin, Lenin, Stalin and Peter the Great, alongside the visual cacophony of Soviet and religious imagery.
https://www.youtube.com/watch?v=PRJ0uEVAKTE&t=1s
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1637170471144759298

Ofta får de ingenting, någon snor pengarna, om de ens fanns pengar från början.
Finns ganska många videor där soldater och anhöriga gnäller över detta.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-09-04 kl. 04:35.
Citera
2023-09-04, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte heller de pansarskott, konstruerade 1948 som Ukraina tackade Sverige för.

Vad fan pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in