Citat:
Hur ryssarna exakt räknar vet jag inte men troligas är en aktiv reserv av yngre som genomgått utbildning och är registrerade. Vad som ingår i den totala reserven är då den aktiva, äldre reserver från sovjettiden och andra lämpliga för mobilisering fast med utbildningskrav (25 miljoner påstår man och i sovjet var alla stridsföra del i "reserven"). Vi vet alla att militärtjänsten under 90-talet var minimal för Ryssland och många generationer där förlorades. Omkring 1 miljon var väl i tjänst innan invasionen av Ukraina och hur många man har idag vet jag inte. De aktiva reservstyrkorna var då omkring 2,4 miljoner om man ska tro Wikipedia och andra källor. De 300-400 000 som nu är vid fronten ger då omkring 10% om man räknar ihop de som kallats upp men även frivilliga.
Jag är ingen militärnörd så andra vet nog bättre om man nu törs ta del av ryska siffror utan att skrika av smärta.
Jag är ingen militärnörd så andra vet nog bättre om man nu törs ta del av ryska siffror utan att skrika av smärta.
Som du själv skriver så var militärtjänsten minimal under 90-talet.
Säg att du är 20 år, genomgår en undermålig militärtjänst och sedan går tillbaka 10-20 år senare. Tror du denna reserv är vass? Om de inte ens sköter sina aktiva förband enligt någorlunda standard, vad tror du händer med reserven? Har du ens sett denna reserv på riktigt förutom en siffra på Wikipedia?
Deras reserv har bara varit till för folk som vill tjäna lite extra rubel utan att behöva göra något.
Jämför med svenska, norska, danska HV eller finska reserven som faktiskt lägger upp material från deras övningar.