2023-09-03, 16:23
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Där finns ju något, sänkt skatt på el bensin diesel, de skatterna är enorma och drabbar fattiga värst. Åtminstone elen är ju tillverkad i Sverige.
Precis så, hade pengarna gått till det så hade många inte blivit upprörda. Men nu vet vi att det inte kommer bli så. Vilket är jäkligt frustrerande att se hur det här landet håller på att förfalla
Citera
2023-09-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är lite semantik, men indexeringen genomförs varje år för att skatten ska förbli på samma nivå i reala termer (man inflationsjusterar brytpunkten). En uppjustering innebär alltså i praktiken att skatten förblir på samma nivå som tidigare. Att avstå från att indexera upp blir i praktiken en skattehöjning.

Med alla denna mumbu jumbo gibberish BS, så vill du säga att skatten har höjts.

De kriminella som äger Sverige, livnär sig på att politrukerna höjer skatterna och därmed amorterar av skulderna till dessa bankir-oligarker. Folks hårda arbete berikar bankirerna.
Citera
2023-09-03, 16:24
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Berätta för mig vilken tung och lång utbildning Bianca Ingrosso har gått. Berätta för mig vilken lång och krävande utbildning Jimpa har gått, vilken lång och krävande utbildning Hanif Bali har läst.

Det här gäller alltså de med höga löner, inte personer som lever på kapitalavkastning, vilket Bianca sannolikt gör.
Citera
2023-09-03, 16:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
2022 låg brytpunkten för statlig inkomstskatt på 46 000 kronor i månaden. Nu på 51 000. Tycker det gnälls i onödan.

Det är nog för att du inte förstår ekonomi riktigt. Gränserna måste givetvis justeras i enlighet med inflationen för att bibehålla balansen. Hur hade du sett på om man inte justerat ex. bidragen? Är det rätt eller fel?
Citera
2023-09-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Regeringen följer kommunisternas råd och höjer inkomstskatten.
Grattis alla korkade moderatväljare, bidrag till somalier är viktigare än sänkt skatt för arbetande svenskar.

https://www.svd.se/a/Kn9jVe/regeringens-besked-brytpunkten-hojs-inte

Vad i helvete?

Så inte nog med att lönehöjningarna hamnade på 2-3% i år med 10% inflation så höjer de inte brytpunkten nästa?....
Citera
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vilket parti skulle man röstat på istället för att höjningen skulle ske?

Ja precis - detta är den egentligan frågan. Sanningen är givetvis att varenda parti gjort samma sak här, och det enda rätta man kan göra är egentligen att sluta rösta.
Citera
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Inte nog med att pensionerna blivit stulna från svenskarna. Nu kommer den extrema offensiven mot löntagare. Där vanligt folk kommer få betala statlig skatt. Där övertid nu blir helt meningslöst.

Det du tjänar, jobbar extra kommer bara hamna ned i statskassan. För att försörja vår extrema pk-sjuka.
Vanliga sjuksköterskor, poliser lärare kommer få betala statlig skatt.

Införd av borgliga regering efter krav från den extrema vänstern. Nu är vi där, då slaget är förlorat. Det går inte att få rätsida på landet igen. Nu har vi importerat så mycket människor som hamnat i bidragsberoende och skapat sådant tryck på skattesystem och urholkat pensionerna att vi nu som nation rasar som en sten ned till Östersjöns botten.

Nu drar jag till Danmark. Inte en dag till kommer jag arbeta för detta land som bara ska ha och ha. Danmark; here i come!!

Ngn mer?

Nej det är nog bara du som skall dit
De flesta andra har räknat ut skatten är högre där och levnadsstandarden inte direkt mycket bättre än övriga Skåne.

Men kul är det om det du säger stämmer. De dumma jävla svenskarna som röstade på borgarna får det som de har förtjänat. De lurade alla små fabriksarbetare och "mellanchefer" de var en del av borgligheten och de riktigt rika.
Så var det så¨klart aldrig menat men det fattade "mellancheferna" aldrig.
Citera
2023-09-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Man måste förstå att sossarna lämnade Sverige brinnande, de misshandlade sverige i en högkonjuktur.

De måste släcka brasan först, innan man kan bygga nytt.

Fattar folk är besvikna, men alternativet är mardröm.

Om sossarna hade fortsatt styra nu, och skulle lyssna på MP och V i denna kris, samt sina kärnväljare i förorterna, så hade saker och ting slutat i total katastrof.

Men jag vet själv, jag tjänar ca 75k i månaden, jobbar hårt. Jag har börjat fundera på att jobba mindre, så jag har mer tid för familj och tjäna runt 50k, då jag har börjat värdera ledig tid mer än pengar.

hade inte tänkt på samma sätt om skatten inte var 50% per krona över 51k

Sossarna?
Det är på grund av Riksbanken och att svenska staten skänker pengar till Ukraina som vi måste höja skatten.
Citera
2023-09-03, 16:27
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Regeringen höjer inkomstskatten, grattis alla korkade moderatväljare

/Moderator
Citera
2023-09-03, 16:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Många (tjänstemän) inom den offentliga sektorn borde inte jobba där. Mellanchefligheten enorm, ineffektiviteten stor och kostnaden ökande. Det enda som kommer ske är att befolkningen blir fattigare. Hade de varit vänstern som styrde hade det varit legio. Men nu! Moderaterna!

Suck. Vilken sörja det är när inte ens de konservativa är konservativa. Sånt här får folk att lägga sig på soffan!!!

Då jag själv är tjänsteman i offentlig sektor så har jag en lite annan infallsvinkel än dig. Ett arbete som är väl utfört och genomarbetat är ofta att föredra framför "effektivitet."
Citera
2023-09-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det fetade. Jag ser gärna en källa till vad du påstår.

Är du korkad eller?
De har skrutit om det varje månad.
Citera
2023-09-03, 16:30
Medlem
så jag röstade på M och hoppas på åtminstone några skattesänkningar och istället rekordhöjer dom skatten? rekordhöjer den från redan rekordhöjder. ja du jag känner mig minst sagt korkad... ni vinner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in