2023-09-03, 14:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är bara en tidsfråga innan ett sånt här sprängdåd slutar i katastrof med många döda. Det hjälper inte att polis och media nu har börjat kalla sprängningarna för "detonationer" i stället för att det ska låta lite mildare och inte fullt lika samhällsfarligt.

Dessutom har polisen försvagat det hela ännu mer genom att tala om "misstänkt detonation":

Citat:
Med anledning av dagens misstänkta detonation i Norrköping kommer det att genomföras en pressträff.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/september/3/03-september-1335-ovrigt-norrkoping/
Citera
2023-09-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perelk
Ok så då kan de inte vara denna j1mmy alla talar om i tråden, Han bor på 14 och inte 13.
Fel j1mmy. Finns en på 14 men det finns även en på 13 som dolt sig på vissa tjänster. Denna J1mmy som är dold på 13 finns på lexbase. har särskild postadress till digital brevlåda och verkar flyttat runt en hel del senaste tiden, b.la bott i Västerås och Eskilstuna. Ganska nyinflyttad (8 veckor sedan) och står skriven med ett äldre par som bott i huset länge så eventuellt skenskriven?
Citera
2023-09-03, 14:21
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Gasol-Ooni kanske? Fyllepizza gone wrong, läckt ut gasol halva natten och antänts vid en perfekt mix?
Utifrån att ha sett ett antal bilder så kan jag nog sälla mig till gas-explosion också.
Citera
2023-09-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Utifrån att ha sett ett antal bilder så kan jag nog sälla mig till gas-explosion också.

Men varför har man massa gas hemma? Är Inte gasspisar som standard där. Tror knappast det är någon med andningsbesvär och i behov av syrgas som orsakat detta…
Citera
2023-09-03, 14:27
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
I så fall hade det väl hetat "Allmänfarlig vårdslöshet" och inte dito ödeläggelse, då uppsåt saknas?

Luntgatan förresten, you can't make shit like that up
Citera
2023-09-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
I så fall hade det väl hetat "Allmänfarlig vårdslöshet" och inte dito ödeläggelse, då uppsåt saknas?

Rubriceringar kan ändras under utredningens gång, det är inte så noga.
Citera
2023-09-03, 14:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Rubriceringar kan ändras under utredningens gång, det är inte så noga.
Visst, och givet kulturen i Norrköping utgår man kanske automatiskt från att gärningen var avsiktlig. Dock har brand- och räddningstjänst ett öga för sånt här, och brukar tidigt påtala om det sannolikt rör sig om en olycka.
Citera
2023-09-03, 14:43
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Men varför har man massa gas hemma? Är Inte gasspisar som standard där. Tror knappast det är någon med andningsbesvär och i behov av syrgas som orsakat detta…
Syrgas är ingen brännbar gas. Den ger ett intensivare brandförlopp om den läcker ut när det brinner. Det behövs t.ex acetylen eller butan/propan för att det ska kunna explodera. Viss brandrök kan också ge sk. brandgasexplosion, men det händer när det brunnit ett tag. Det börjar aldrig med en brandgasexplosion.
Citera
2023-09-03, 14:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher

Vad farbror blå kallar det för i det här läget är nog det samma. Efter brandorsaksutredningen kan nog ett o annat klarna.
Citera
2023-09-03, 14:46
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Bra bilder!!
Räddningstjänstgubben var nog rätt på det. Detta hus ligger nära till hands att rivas.

Gust*fssonsbostäder har låg standard i deras fastigheter, inte förvånad över att hela rasket måste rivas.
Citera
2023-09-03, 14:57
Medlem
Citat:
Syrgas är ingen brännbar gas. Den ger ett intensivare brandförlopp om den läcker ut när det brinner. Det behövs t.ex acetylen eller butan/propan för att det ska kunna explodera. Viss brandrök kan också ge sk. brandgasexplosion, men det händer när det brunnit ett tag. Det börjar aldrig med en brandgasexplosion.

Själva syrgasen är inte brännbar, men den kan få normalt obrännbart material att brinna. Något man fick ett praktiskt exempel på när Apollo 1 brann upp. Fast nu tror jag att det handlar om mer applikationsspecifika pryttlar än syrgas.
Citera
2023-09-03, 14:58
Medlem
Två gripna enligt lokalblaskan? Vilka och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in