Citat:
Ursprungligen postat av
Inthemove
Vad är tex sannolikhet att kidnapparen, som styr allt med pistolen i högsta hugg, skulle tillåta att fem polisbilar ligger kloss efter? Vilka föräldrar skulle börja skrika rasistiska slagord mot den som har pistol mot dotters huvud? Allt för att Fares vill visa att det inte är albanens fel, att han är det egentliga offret. Lämnar absolut inget åt betraktaren att begrunda.
Betydligt mer udda saker sker i gisslandraman. Jag tycker snarare det framstod som autentiskt. Han är ingen rutinerad brottsling utan en desperat trasig människa. Jag tycker inte heller att han framställs som ett sympatiskt offer. Föräldrarna hade förmodligen rätt i sina synpunkter - även om de kläddes som rasistiska okvädesord. För de som har sett dysfunktionella familjekonstellationer är det inget som var otrovärdigt.
Nåväl, ingen kioskvältare men jag gillar filmer som lyckas klämma mycket ur ett fåtal skådespelare och enkla premisser. Hade någon nykomling eller kanske vem som helst förutom Fares gjort den hade den sannolikt fått ett varmare mottagande.