2023-09-03, 12:43
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, någon knarktillverkning....??
Det är inte så troligt. Men det är möjligt.

Det som exploderar är antingen meth lab. Folk i Sverige röker inte meth. Eller butanextraktion av cannabis till hasch-olja eller shatter. Men tror inte det är populärt i Sverige heller.

Troligare att någon i så fall försökt bygga sin egen bomb.
Citera
2023-09-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bara allmän teknisk utbildning...

Rörbomber fungerar bäst om de görs i metall och man vill att de skall vara inkapslade helt, men man behöver ändå ett hål för tändanordningen.

Materialet behöver sågas till för man beställer knappast en färdig sats för montering. Men när man sågat av röret måste man se till att röret kan förslutas efter fyllning. Ena änden kan ju svetsas, men att svetsa i andra änden efter fyllning är ju ingen bra idé... Så jag skulle tippa på att man har någon form av hatt som man på något sätt hamrar på röret. Jag förutsätter då att man använder ett sprängämne som tål stötar.

Ok. Det verkar ju logiskt. Där passar dunsarna in.
Citera
2023-09-03, 12:45
Medlem
Finns absolut inget som tyder på att det är något annat än en sprängning. Smäll har hörts och bilderna talar sitt tydliga språk. Det bor mängder av kriminella i området, även om det är ovanligt blandat med nyanlända, bidragsberoende, kriminella, vanligt folk med hygglig ekonomi osv. Mest hyreshus i området men en del bostadsrätter.
För kännedom bodde Mats Löfving två kvarter bort och även Linda Staaf och öb bor i området.

Luktar starkt av brandrök i halva staden.

Otroligt synd att den/de som orsakade det hela inte sprängde upp sig själva istället för att göra mängder av människor hemlösa.
Citera
2023-09-03, 12:47
Medlem
farbror Svens avatar
SVT kommer med en glad nyhet till alla som drabbas av sprängningar: ”Bättre än att man dödar”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/2023-kan-bli-rekordar-for-sprangningar#:~:text=Redan%20i%20mitten%20av%20aug usti,2019%20med%20133%20 spr%C3%A4ngningar%20sl%C3%A5s
Citera
2023-09-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är inte så troligt. Men det är möjligt.

Det som exploderar är antingen meth lab. Folk i Sverige röker inte meth. Eller butanextraktion av cannabis till hasch-olja eller shatter. Men tror inte det är populärt i Sverige heller.

Troligare att någon i så fall försökt bygga sin egen bomb.
Jo det är nog lägre odds på bombverkstad än meth-lab.
Citera
2023-09-03, 12:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Pratade med räddningsledaren nyss som sa att hela byggnaden kommer behöva rivas.
Inget att lyssna på.
Jämfört med en byggnadskonstruktör ligger kunskapsnivån på en tiondel när det kommer till att bedöma resthållfasthet.
Enstaka undantag kan förstås finnas.
Citera
2023-09-03, 12:49
Medlem
Tror detta hus ägs av en privat hyresvärd som mest är verksam i Norrköping (G*stafssons f*stigheter). Varit i några av de där lägenheterna mycket för 10+ år sedan. Vill minnas att de redan då var rätt slitna, ganska ruffiga hus längs hela luntgatan från universitetet och ner mot polishuset.

Har för mig att köket låg vid balkongen, så ser ut som det är köksfönstret som blåsts ut och fått den största smällen?
Citera
2023-09-03, 12:50
Medlem
Det här paret som är gripna kan ju inte befunnit sig alltför nära själva explosionen, med tanke på att de är i livet.
Det var tydligen en rejäl smäll, så om det varit en olycka i samband med bomb eller knarktillverkning,
så borde de strukit med eller åtminstone blivit allvarligt skadade.
Citera
2023-09-03, 12:50
Medlem
Två är gripna, man och kvinna. Allmänfarlig ödeläggelse och brott om brandfarliga och explosiva varor, med andra ord lägenhetsinnehavarna som gjort bort sig och lyckats spränga upp halva huset på köpet då
Tror inte man blir gripen så snabbt inpå när dem knappt hunnit in och se över lägenheterna om det inte är så att man hittat tydliga tecken på användning av farligt materiel. Nu kan FB som vanligt kalla på detektiven som kan ta fram vilken lägenhet det gäller (högst upp) och ta fram adress och namn inom några minuter så blir alla hökar glada och kan fortsätta spekulera i nästa fas som bör vara vem dem är och vilka deras närmsta är och hänga ut dem av någon anledning haha FB förvånas man aldrig av
Citera
2023-09-03, 12:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Ok. Det verkar ju logiskt. Där passar dunsarna in.
Låter i mina öron kopiös efterblivet. Men det är väl det de här människorna är.
Har man höjt sig över idiotnivån så gängar man på ändarna på röret.
Citera
2023-09-03, 12:54
Medlem
Tror inte det här är gängrelaterat men något har sprängts i lägenheten högst upp iaf. Tror inte någon plantar en bomb 06:41 på morgonen, Tror mer att man gör det på natten.
Citera
2023-09-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apachebache96
Min sambo vaknade direkt av smällen men jag vaknade inte så hon väckte mig och visade röken som kom från andra balkongen/köksfönstret.

Tack för informationen. Tur att du och din sambo klarade sig undan! Jag hoppas att allt ordnar sig för er! (Och glöm inte att du outat dig själv här lite om du vill vara anonym i framtiden...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in