Citat:
Ursprungligen postat av
Bluebeast72
Häromdagen skulle jag meka med bilen o hyrde lift en timme.Kom o tänka på när jag var ung så hade varenda bonde , gårdsägare o villaägare smörjgrop på sina ägor.
Efter verkstaden körde jag runt i hela länet,besökte både gårdar o större ägor,nte en enda smörjgrop såg jag.
Varför har folk slutat med dessa, var ju världens bästa ,bara gå under o meka utan lift.
Har du egen smörjgrop eller minnen av dessa? Fan blev nästan sugen på o fixa en själv.
Du svarar själv på frågan. Lyften har ersatt smörjgropen då en är enklare och billigare att installera, enklare att jobba med och enklare att hålla rent kring.
Själv är jag gammal nog att minnas då bilar inte alltid fungerade som de skulle och har således besökt mången mack, verkstad och gård med smörjgrop.
När jag är hemma i Sverige om sommaren (öster om stan) servar jag bilarna på en f.d.mack som har två smörjgropar. De har dock lagt igen dem och installerat lytar över båda.
Här i England finns många kvar. Engelsmän är av hävd (jag generaliserar nu) mer konservativa och ovilliga att investra i onödan än svensken.