2023-09-03, 08:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Häromdagen skulle jag meka med bilen o hyrde lift en timme.Kom o tänka på när jag var ung så hade varenda bonde , gårdsägare o villaägare smörjgrop på sina ägor.

Efter verkstaden körde jag runt i hela länet,besökte både gårdar o större ägor,nte en enda smörjgrop såg jag.

Varför har folk slutat med dessa, var ju världens bästa ,bara gå under o meka utan lift.

Har du egen smörjgrop eller minnen av dessa? Fan blev nästan sugen på o fixa en själv.
Citera
2023-09-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Häromdagen skulle jag meka med bilen o hyrde lift en timme.Kom o tänka på när jag var ung så hade varenda bonde , gårdsägare o villaägare smörjgrop på sina ägor.

Efter verkstaden körde jag runt i hela länet,besökte både gårdar o större ägor,nte en enda smörjgrop såg jag.

Varför har folk slutat med dessa, var ju världens bästa ,bara gå under o meka utan lift.

Har du egen smörjgrop eller minnen av dessa? Fan blev nästan sugen på o fixa en själv.
Hörde för många år sen att det var förbjudet att bygga grop, eller om det var så att reglerna blev så hårda att det inte var lönt.
Samtidigt har bilprovningen grop till tunga fordon så väldigt osäker på hur tillförlitlig den infon var.
Är ju lättare att mata in en lyft som desutom går att flytta på om man ångrar sig.
Personligen föredrar jag lyft alla dagar i veckan, finns en del jobb där gropen är värdelös.
Citera
2023-09-03, 08:39
Medlem
De används professionellt än idag, främst på serviceverkstäder för tung trafik. Smidigt som fasen, absolut !

Att de inte längre är tillåtna för privatpersoner att bygga har garanterat att göra med att oljeavskiljare är dyrt och av rena säkerhetsskäl.

Dock är jag osäker på om de är förbjudna att använda om man redan har en. I vilket fall bör man ju kolla så att locken över gropen är i bra skick så att inte bilen ramlar ner i källaren om någon belastar med en bil (eller att ungar och husdjur riskerar att ramla ner för att någon glömt försegla gropen efter arbetet är klart).
Citera
2023-09-03, 08:43
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:

Du svarar själv på frågan. Lyften har ersatt smörjgropen då en är enklare och billigare att installera, enklare att jobba med och enklare att hålla rent kring.

Själv är jag gammal nog att minnas då bilar inte alltid fungerade som de skulle och har således besökt mången mack, verkstad och gård med smörjgrop.

När jag är hemma i Sverige om sommaren (öster om stan) servar jag bilarna på en f.d.mack som har två smörjgropar. De har dock lagt igen dem och installerat lytar över båda.

Här i England finns många kvar. Engelsmän är av hävd (jag generaliserar nu) mer konservativa och ovilliga att investra i onödan än svensken.
Citera
2023-09-03, 08:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Hörde för många år sen att det var förbjudet att bygga grop, eller om det var så att reglerna blev så hårda att det inte var lönt.
Samtidigt har bilprovningen grop till tunga fordon så väldigt osäker på hur tillförlitlig den infon var.
Är ju lättare att mata in en lyft som desutom går att flytta på om man ångrar sig.
Personligen föredrar jag lyft alla dagar i veckan, finns en del jobb där gropen är värdelös.
Det låter ju som en förklaring ja. Kan det ha med säkerhet o göra såsom rasrisk?
Citera
2023-09-03, 08:47
Medlem
Facades avatar
En anledning till varför jag vill ha en tomt med mycket sluttning. Bygga två ramper ut för sluttningen och kanske gräva ur lite och boom - en fattigmans smörjgrop.
Önskar att jag hade smörjgrop men jag får krypa under bilen på pallbockar i garaget tyvärr och min tomt har ingen sluttning alls…
Citera
2023-09-03, 08:51
Medlem
NyaHenriksss avatar
Smörjgrop hos privatperson eller på bondgården har väl oftast jordgolv?
Då kommer oljor mm åka ner i marken, inte bra.
Även olycksrisken är stor, stort hål man kan trilla ner i.
Citera
2023-09-03, 09:07
Medlem
Jag har både 2-pelarlyft och en redig ”smörjgrop/brygga” som är i gjuten betong med avlopp och el installerat, samt stålramper ovanför att köra upp på.

Använder nästan enbart 2-pelaren då den är inomhus med de fördelar det ger.
Citera
2023-09-03, 09:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ändrade regler vilket gör det dyrare och bevärligare än lyft.

- Fallskydd
- Oljeavskiljare
- Avloppslöst
- Ej rinnande vatten
- osv.
Citera
2023-09-03, 10:14
Medlem
BOMB-CPs avatar
Jag känner bara en bondefamilj där jag själv rört mig på gården så pass att jag har koll på vad dom har i ladorna, och japp dom har smörjgrop.

Så jag misstänker att många bönder fortfarande har kvar sina gropar, gropar är den gamla skolan och för tyngre fordon, traktorer lastbilar osv.

Jag skulle vilja ha en egen smörjgrop där man vadar i olja och gammalt fett upp till knäna.
Senast redigerad av BOMB-CP 2023-09-03 kl. 10:17.
Citera
2023-09-03, 10:14
Medlem
RoffeGjutjaerns avatar
På tal om smörjgrop och miljö:

https://feddit.cl/pictrs/image/c1009493-b276-43a4-b4a5-4dcb05adc523.jpeg

Ref:
https://lemmy.world/post/4071798
Citera
2023-09-03, 10:32
Medlem
Citat:

Jag kan ingenting om sådant men en bekant är brandman och nämnde något om detta för längesedan.. det ska ha något med brandskyddet att göra. Stor risk för dödlighet om det uppstår brand .. personen hamnar i en ”dödsgrop” tydligen var det många bränder på den tiden det fanns. Gnistor och olja orsakade mycket bränder och många omkom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in