2023-09-02, 20:48
Medlem
KevLennys avatar
Go'kväll alla.

Är väldigt oerfaren när det kommer till CBD olja, min kunskap är rätt så bristfällig därför vill jag höra mig för lite med ni som har mer kunskap kring ämnet.
Jag har under väldigt många år mått rätt så dåligt, och i Länet där jag bor upplever jag att man blir bara runt skickad och det slutar alltid med att man ska ta mer piller.

Har fått bäst effekt av KBT jobbat med otaligt många självhjälps böcker både ensam men även med terapeut, men det blir aldrig riktigt så bra tillslut.

Oftast tar samtalen slut, eller då man jobbar själv kör man några veckor sedan rinner det ut i sanden jag tar mig liksom inte hela vägen.

Efter att käkat mediciner i många år har jag beslutat att försöka leva utan piller för jag mår verkligen inte bättre av dom, och då man börja få lite långvariga biverkningar så känner jag att det är dags att sluta.

I dagsläget rullar jag på Sertralin 50mg/dag , Mirtrazapin 7,5-15mg/kväll samt Oxascand 10mg vid behov som i mitt fall har varit den tablett som har "hjälpt" och stjälpt kanske, men gjort att jag klarat av att utföra mitt jobb och inte bli sjukskriven.

Pendlar på mellan 20-50 tabletter i månaden beroende på (oxascand).

Håller på trappa ner Sertralin försökte för några år sedan kom ner till 25mg (startade på 100) men det gick inte då jag körde för snabbt.

Nu har jag ett långsiktigt mål och en plan där jag kör 4-8 mån per nedtrappning, och hittils har det gått rätt så bra.

Till min fråga egentligen har inte så mycket med nertrappningen att göra, men jag är intresserad av att testa CBD olja, jag har varit det i många år men aldrig vågat.

Jag har GAD och Paniksyndrom på papper och är väldigt "feg/rädd" av mig rent generellt när det kommer till att blanda läkemedel.

Att fråga läkemedelsvärket eller en läkare är ju bara att glömma dom ser ju på CBD ungefär som dom ser på Benzo även Oxascand som ett råttgift mer eller mindre och är skeptiska.

Jag känner att jag har inget att förlora här då jag ändå är fast besluten att få ut Mirtrazapin och Oxascand

Vet man om hur CBD olja utan THC reagerar som i kombination med NaSSA (mirtrazapin) samt Oxascand?

Jag finner inget alls om det och det är det som gör att jag tvekar och kommer bara till att betala på olika hemsidor och vågar inte köpa och testa.

Tacksam för svar/tips.
Senast redigerad av KevLenny 2023-09-02 kl. 21:10.
Citera
2023-09-02, 21:13
Medlem
Jag kan inte svara på hur det är att blanda CBD olja med dina mediciner. MEN jag är ochså diagnostiserad med GAD och har provat CBD olja, den hjälpt inte mig någonting. Jag har även testat ksm66 i perioder och tycker den funkar hyfsat men märker ingen större skillnad dom perioderna jag är utan dom. Däremot det som hjälper mig är motion, rutiner och ett positivt tänkande. Jag går dock på buspiron men mitt mål är att bli av med dom. Kämpa på!

Edit: Håller även på med KBT men utövar Wim hof metoden nu istället.
Citera
2023-09-02, 22:21
Medlem
KevLennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3150mAh
Jag kan inte svara på hur det är att blanda CBD olja med dina mediciner. MEN jag är ochså diagnostiserad med GAD och har provat CBD olja, den hjälpt inte mig någonting. Jag har även testat ksm66 i perioder och tycker den funkar hyfsat men märker ingen större skillnad dom perioderna jag är utan dom. Däremot det som hjälper mig är motion, rutiner och ett positivt tänkande. Jag går dock på buspiron men mitt mål är att bli av med dom. Kämpa på!

Edit: Håller även på med KBT men utövar Wim hof metoden nu istället.

Faktiskt så har även jag testat på med Wim Hof sedan i somras, duschar kallt varje dag och jobbar med grundandningen.
Älskar det faktiskt vissa dagar känner jag verkligen av det positiva.
Men andningen är tuffare, triggar ofta min kroppsliga ångest och oro då jag börjar bli yr ect.

Motivations biten har varit en stor del av mitt liv också, problemet för mig är att jag....hur ska jag förklara det som, pulshöjande aktiviteter är förknippat (inte jämt men ofta) men fara och färde för mig.

Har jobbat en hel del med habituering men det är ruskigt svårt...
Har ju levt med detta till och från i cirka 15-20år.
med många säkerhetsbettenden som man dagligen gör fast man vet att det i längden bara gör det värre, ibland som att gå på affärer när det är mycket folk får jag en panikattack, eller gå till frisören är inte så simpelt som det låter vissa dagar, allt med ställen där man är "fast" för stunden ect.

Men det är först på slutet dom sista 6-8 åren det har eskalerat med detta liksom.

Ständig rädsla för att dö typ ängslig och orolig , och alltid något kopplat till hjärtat.

Så ska man summera problemen enkelt så är jag som många andra vansinigt rädd för att dö, problemet med mig är att jag ständigt påmins om det, och det maler mig typ nästan hela tiden...
Visst avsyr jag en fullskalig panikattack bland det jävligaste som finns, mina bekymmer som dom ter sig just här och nu idag är en kombination av det ovan samt att man mår dåligt kanske inte hela dagarna men stora delar av dom. Oron ligger på som en blöt filt.

Och givetvis spelar ju det in att man trappar ner med medicinerna man gått på i många år och att man i grunden aldrig blivit riktigt hjälpt, därför jag är vilig att ge CBD en chans, men jag är så förbaskat rädd att det ska bli något knas....

Det är på den nivån min ångest/rädsla ligger på.
Sjukligt trött på den.

Tack för svar iaf.
Citera
2023-09-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevLenny
Faktiskt så har även jag testat på med Wim Hof sedan i somras, duschar kallt varje dag och jobbar med grundandningen.
Älskar det faktiskt vissa dagar känner jag verkligen av det positiva.
Men andningen är tuffare, triggar ofta min kroppsliga ångest och oro då jag börjar bli yr ect.

Motivations biten har varit en stor del av mitt liv också, problemet för mig är att jag....hur ska jag förklara det som, pulshöjande aktiviteter är förknippat (inte jämt men ofta) men fara och färde för mig.

Har jobbat en hel del med habituering men det är ruskigt svårt...
Har ju levt med detta till och från i cirka 15-20år.
med många säkerhetsbettenden som man dagligen gör fast man vet att det i längden bara gör det värre, ibland som att gå på affärer när det är mycket folk får jag en panikattack, eller gå till frisören är inte så simpelt som det låter vissa dagar, allt med ställen där man är "fast" för stunden ect.

Men det är först på slutet dom sista 6-8 åren det har eskalerat med detta liksom.

Ständig rädsla för att dö typ ängslig och orolig , och alltid något kopplat till hjärtat.

Så ska man summera problemen enkelt så är jag som många andra vansinigt rädd för att dö, problemet med mig är att jag ständigt påmins om det, och det maler mig typ nästan hela tiden...
Visst avsyr jag en fullskalig panikattack bland det jävligaste som finns, mina bekymmer som dom ter sig just här och nu idag är en kombination av det ovan samt att man mår dåligt kanske inte hela dagarna men stora delar av dom. Oron ligger på som en blöt filt.

Och givetvis spelar ju det in att man trappar ner med medicinerna man gått på i många år och att man i grunden aldrig blivit riktigt hjälpt, därför jag är vilig att ge CBD en chans, men jag är så förbaskat rädd att det ska bli något knas....

Det är på den nivån min ångest/rädsla ligger på.
Sjukligt trött på den.

Tack för svar iaf.
Det kommer inte hjälpa dig ett jackshit mannen.
Men däremot var det exakt sådär jag kände när en läkare lurade mig o käka stratelin.
Mirzapin säger min vän att det är råttgift men vet själv inget om det.

Träning är det enda som kommer kunna hjälpa dig. Och om du är rädd, hur blir man av med det då? Gå emot det o efter ett tag inse att det inte är någon fara eller försöka hitta genvägar och gömma sig?

Det sitter bara i din skalle, ut o lev istället för att gömma dig o vara rädd bror. Du kommer ångra dig i framtiden när du ser helheten annars.
Citera
2023-09-07, 16:54
Medlem
KevLennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbejao
Det kommer inte hjälpa dig ett jackshit mannen.
Men däremot var det exakt sådär jag kände när en läkare lurade mig o käka stratelin.
Mirzapin säger min vän att det är råttgift men vet själv inget om det.

Träning är det enda som kommer kunna hjälpa dig. Och om du är rädd, hur blir man av med det då? Gå emot det o efter ett tag inse att det inte är någon fara eller försöka hitta genvägar och gömma sig?

Det sitter bara i din skalle, ut o lev istället för att gömma dig o vara rädd bror. Du kommer ångra dig i framtiden när du ser helheten annars.

Med tanke på hur olika varje individ upplever biverkningar, utsättningssymtom ect så är jag rätt så bestämd när det kommer till något att jag vill pröva det först själv för att utvärdera, det som inte fungerar alls för person X kanske ger effekt för Y.

Jag själv har ruskigt svårt med att trappa ner Sertralin exempelvis jag måste trappa ner på halvårsvis för att klara av vardagen.

Medans Oxazepam kan jag ta varje dag 10-30mg fyra månader och sedan vara utan 10-15 dagar utan större problem, medans andra måste trappa ner Oxazepam långsamt för att klara av det.
Detta menar jag inte har bara med att göra med då man slutar med vissa preparat utan även hur väll något kan fungera för personen i fråga.

Upplever att det är 50/50 vissa säger att det funkar bra andra att det är skit som du skriver.

Med det sagt så kommer jag vilja testa, min fundering är dock inte hur potent eller bra det fungerar för hen utan ev interaktion med mediciner.

Jag håller med om träningen, försöker och håller på men när man har mått dåligt psykiskt i 15-20 år varav dom sista 7 åren varit riktigt intestivt så kan jag meddela att detta inte har löst mina problem det har dock mellanåt underlättat lite men det blir aldrig bra.

Mirtrazapin har ju den effekten att du äter mer än vad du borde, det blir som ett svart hål i magen, och dom flesta kan ju skriva under att vara hungrig och sova är en svår kombo.
Varpå man ofta trycker i sig divese saker extra under natten eller 30-60 min efter att man tagit tabletten.

Har jobbat väldigt mycket med habituering vilket är att stanna kvar och utmana sig för eller i jobiga känslor / situationer, antingen så har jag inte gjort det tillräckligt eller så biter det inte på mig jag vet inte.

Men det gäller att kämpa på livet är en kamp, det är inte lätt det gäller att göra det bästa av vardagen och försöka finna glädjeämnen i tillvaron även då det känns allmänt jobbigt och tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in