2023-09-01, 22:06
Medlem
Finns det något företag som erbjuder möjligheten att sälja ta betalt för digitala produkter utan företag? Det skulle kunna vara ett Frilansfinans etc men ex att betalningar från Stripe etc omvandlas till lön hos dem. Det finns ju hos via vissa affilatenätverk. Där kan privatpersoner som driver ex en blogg få ut sin affiliateinkomst som lön.

Jag skulle vilja testa en del saker, det känns inte lönt att starta företag om det inte blir något.

Finns det inte, tror jag det är en bra affärsidé för hungriga entreprenörer :-)
Citera
2023-09-01, 22:26
Bannlyst

Det är väl bara att kränga på blocket?
Citera
2023-09-02, 00:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Finns det något företag som erbjuder möjligheten att sälja ta betalt för digitala produkter utan företag? Det skulle kunna vara ett Frilansfinans etc men ex att betalningar från Stripe etc omvandlas till lön hos dem. Det finns ju hos via vissa affilatenätverk. Där kan privatpersoner som driver ex en blogg få ut sin affiliateinkomst som lön.

Jag skulle vilja testa en del saker, det känns inte lönt att starta företag om det inte blir något.

Finns det inte, tror jag det är en bra affärsidé för hungriga entreprenörer :-)
vad saknar du med frilans finans i denna fråga?
De fakturerar kunden, betalar alla skatter och avgifter och resten av betalningen omvandlas till lön.
Citera
2023-09-02, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
vad saknar du med frilans finans i denna fråga?
De fakturerar kunden, betalar alla skatter och avgifter och resten av betalningen omvandlas till lön.

Det funkar ju att fakturera enstaka digitala produkter via FrilansFinans. Men låt säga jag vill sätta upp en Substack el Patreon då går inte det. De använder ex Stripe som betalningslösning. Jag skulle vilja kunna tagit ev sådans betalningar via ett egenanställningsföretag.
Citera
2023-09-02, 18:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det funkar ju att fakturera enstaka digitala produkter via FrilansFinans. Men låt säga jag vill sätta upp en Substack el Patreon då går inte det. De använder ex Stripe som betalningslösning. Jag skulle vilja kunna tagit ev sådans betalningar via ett egenanställningsföretag.
jag förstår, eller rättare sagt jag begriper inte detta alls nästan.
Får jag fabulera lite?
Om svaret är nej kan du sluta läsa här annars....
Säg att det kommer in små summor oregelbundet från ett stort antal betalare.
Kan man samla dessa små summor på ett bankkonto?
I så fall kanske man kan be frilans finans fakturera dig en gång per månad och du skickar över en månadsumma.
Och kontot är tomt 31/12
----------------------
Jag hade bett om ett förhandsbesked från SKV så att det dels blir rätt avseende moms, dels inte blir dubbelbeskattning.
Och naturligtvis frågat Frilans Finans (eller någon mindre byråkratisk och mer kreativ samt billigare).
Citera
2023-09-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag förstår, eller rättare sagt jag begriper inte detta alls nästan.
Får jag fabulera lite?
Om svaret är nej kan du sluta läsa här annars....
Säg att det kommer in små summor oregelbundet från ett stort antal betalare.
Kan man samla dessa små summor på ett bankkonto?
I så fall kanske man kan be frilans finans fakturera dig en gång per månad och du skickar över en månadsumma.
Och kontot är tomt 31/12
----------------------
Jag hade bett om ett förhandsbesked från SKV så att det dels blir rätt avseende moms, dels inte blir dubbelbeskattning.
Och naturligtvis frågat Frilans Finans (eller någon mindre byråkratisk och mer kreativ samt billigare).

Du fångar min frågeställning helt korrekt. Jag är lite osäker på utbetalningar fungerar. Jag ska kontakta Frilansfinans mfl och undersöka möjligheterna.

Det börjar ju trots allt bli vanligt med olika former av betalt innehåll, digitala produkter. Gissar att för många rör det sig om små belopp, då vore någon form av "Frilansfinans"-lösning vara bra. Tack för inputt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in