Citat:
Ursprungligen postat av
Forest-Militia
Jag kan bara inte se DIF hamna så långt ner som femma. De behåller de bästa spelarna i Krüger, Liss och Klasen. Istället för Brodin/Öhgren på en kant i andrakedjan får man Gradin där i bra ålder, som redan lyckats göra 27 mål under en HA-säsong. Andrén kommer ju vara stabil i kassen med.
Icke att förglömma att Brynäs blir det jagade laget som ska studsa tillbaka, så man slipper själva den stämpeln.
Intressant att placera Mora som åttonde lag när de fått behålla sina draglok Persson/Ljunggren.
Båda två har hållit allsvensk toppklass i fyra säsonger men är ändå kvar. Starka papper för klubben.
Tycker man värvat intressanta spelare i bra ålder (potential för nästa steg) som Yetman, Levinsson, Schultz och Willman-Borvik. De mer erfarna Modigs och Eriksson på det också.
I övrigt verkar vi tänka någorlunda likadant, men du har gnaget i hjärtat och då köper jag din oväntat höga placering.
Det jag tänker är att DIF har förlorat ganska många bra spelare och knappast fyllt på i hålen. Men, man har en stark trupp fortfarande. Som du säger är stämpeln av laget som ska studsa tillbaka borta, men DIF kommer alltid ha favoritstämpeln förutom när man möter Brynäs. Jag står dock fast vid att man kommer vara sämre än föregående säsong. Däremot kanske man slipper dala lika mycket som man gjorde under "Fagge". Nu när Garpen går in i sin första riktiga säsong.
Mora har tappat halva laget. Huvudtränaren gick till Örebro och ass till Västerås. En klassisk rebuild känns det som i Mora. Visst har man behållit de två bästa o har alltjämt spännande spelare och det taktiska i spelet lär vara likadant med små tweaks. Imponerande att man tog Hank också. Men har man ett lag för topp 5-6? Jag tycker inte och Yetman är ju en chansning även om han har ett imponerande CV. Mora har historiskt sett lyckats med sina nordamerikanska importer men blivit lite paranoida efter förra säsongen med han som sedermera gick till KIK. Ekonomin är sådär efter Covid och jag tror klubben är väl medvetna om att SHL får vänta. Jag ser helt enkelt att andra klubbar har större chans att lyckas bättre, därför tror jag man kommer lägga sig i mitten. Dock får man gärna motbevisa mig. Ser hellre Mora i toppen än andra lag.
Man vågar aldrig hoppas för mycket på AIK. Klubben är bipolär i sitt spel. Men med truppen man har sitt till förfogande och att Anton får fortsätta styra skutan tillsammans med en väldigt imponerande värvning i Stillman så kan jag inte göra något annat än att tro på en topp-placering. Föregående säsong var jag en av få som trodde att AIK skulle vara skit. Och då var truppen klart sämre. Att man dessutom gjort sig av med Sandberg tror jag är en bra sak.