2023-09-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jodå, borde bli ca 3,5 årsinkomster i lån. Inte hårresande mycket, och något jag själv skulle tänka mig göra om jag vill tillbaka in vid mer attraktiva priser.

Så du har en lön på 142000kr/mån då förstår jag
Men vad händer om du blir sjukskriven eller arbetslös
Senast redigerad av Radetzky 2023-09-02 kl. 12:52.
Citera
2023-09-02, 12:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Var inne och kollade Sthlms bostadsförmedling på skoj. Relativt nyproducerad HR 4 rok vid Odenplan drygt 100 kvm. Hyra 19k i månaden.

De tre anmälda med längst kötid har stått sedan 1984, 85, 86.

Fascinerande hur många som sitter med drygt 40 års kötid utan att någonsin ha tackar ja till en hyresrätt tidigare.

Vad är det för år nu svammelgubbe?

Det finns statistik över kötid nedbrutet på år och de från 80-talet är inte många:

1989 757
1988 518
1987 406
1986 277
1985 182
1984 103
1983 36
1982 3
1980 1

https://bostad.stockholm.se/statistik/aktiva-kotider-per-ar/
Citera
2023-09-02, 12:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag tror inte att du betraktar U.S.A som ett land där allt ansvarsutkrävande är borta? I U.S.A kan man lösa ett bolån mot att man lämnar panten, d.v.s. bostaden, till banken.

En bolåneaffär har två aktörer: låntagaren och långivaren. Ett för stort lån innebär en missbedömning av risk hos båda. Man kan vidare argumentera för att konsumenten inte är fysiskt möjlig att s.a.s. uppfostra till att ta ekonomiskt rationella beslut. Bankerna, däremot kan, som organisationer, fås att agera med större rationalitet. Men bara om de bestraffas vid oansvarig utlåning.

Jag står fast vid att systemet i USA är bättre. Det ska svida för bankerna också när de blåser upp bubblor.

Du verkar inte förstå att den amerikanska modellen är en helt annan affärsmodell där man i FÖRVÄG tagit hänsyn till att konsumenten lämnar nycklarna och drar.
Du föreslog att vi RETROAKTIVT skulle införa detta i Sverige vilket sannolikt skulle sänka hela bankväsendet i Sverige.
Detta skulle i sin tur kunna försätta Sverige i en ekonomisk kris som tidigare endast setts i tredje världen.

Vidare skulle vi idag ens försöka införa ett system liknande de i USA parallellt med det existerande systemet skulle bankerna vara tvungna att ta ut så pass höga riskpremier för det nya systemet att ingen skulle ha råd att låna i pengar under det amerikanska systemet.

Det grundläggande problemet ligger inte i bostadssektorn utan i rad andra surdegar som: migrationen, bidragssystemen, SIDA, en groteskt stor offentlig myndighet,…
Citera
2023-09-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vänligen meddela hur det gick när du sitter och gråter på socialkontoret.
Det finns inte någon som helst fundamenta för vad du påstår så jag kan bara anta att du är en BLT som inbillar dig kunna snacka upp värdet på din överbelånade kåk.

Jag äger en villa och den har säkert gått ner ett par miljoner från toppen. Frågan är väl mer om det rör mig i ryggen. Har bara ett par miljoner i bolån… och planerar inte att flytta.

Inte ens bolåneränta 15% skulle kunna tvångslikvidera mig. Möjligen skulle 80% ränta kunna ställa till med trubbel men sannolikt inte det heller för då hade jag bara betalat av bolånet på ett bräde.

Du får komma ihåg att många har låg belåning och bra inkomster. Går ingen nöd där.

Hursomhelst dagens spaning.
Stockholms län. Hus:

Otroligt, 29 avslut i september redan. På bara 36 timmar. Vilken avslutshelg.

Under hela augusti gjordes totalt 192 avslut.

Priserna hovrar just nu kring 53-54k per kvm för aug-sep. Samma nivå som augusti 2022.
Citera
2023-09-02, 13:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Jag äger en villa och den har säkert gått ner ett par miljoner från toppen. Frågan är väl mer om det rör mig i ryggen. Har bara ett par miljoner i bolån… och planerar inte att flytta.

Inte ens bolåneränta 15% skulle kunna tvångslikvidera mig. Möjligen skulle 80% ränta kunna ställa till med trubbel men sannolikt inte det heller för då hade jag bara betalat av bolånet på ett bräde.

Du får komma ihåg att många har låg belåning och bra inkomster. Går ingen nöd där.

Hursomhelst dagens spaning.
Stockholms län. Hus:

Otroligt, 29 avslut i september redan. På bara 36 timmar. Vilken avslutshelg.

Under hela augusti gjordes totalt 192 avslut.

Priserna hovrar just nu kring 53-54k per kvm för aug-sep. Samma nivå som augusti 2022.

Notera att det bygger på att du har inkomst…

Sverige ångar just nu i full fart rakt in i den djupaste ekonomiska krisen sedan 1929.
Man måste vara blind för att inte se detta…
Citera
2023-09-02, 13:21
Medlem
DVikings avatar
Att det är krisigt för mycket nyproduktion som inte blir sålt har vi ju hört, men har inte sett någon sammanställning av totalen. Någon som vet?

Här är ett exempel som jag inte fattar hur de ska få sålt:

https://www.jm.se/stockholm-lan/stockholm-kommun/alvsjostaden/alvsjo-loft/

Runt 100k/kvm för ägarlägenheter i Älvsjö?

Vidare är knappast problemet isolerat till bostadsutvecklarna. Mycket nyproduktion är sedan länge sålt och i bästa fall flyttar köparen nu in i en lägenhet som tappat 10% av värdet men det kan även vara betydligt mer. Samtidigt är prisreducerade lägenheter i samma förening svårsålda som nya och med diverse erbjudanden.
Citera
2023-09-02, 13:23
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Räntorna kommer bara att öka under överskådlig tid.

Ser bra ut för alla bolånetorskar.

Någon borde räkna hur många gånger du nämnt "torsk" i den här tråden

Kanske kommer din profetia bli sann om du fortsätter att prata om fisk men du framstår hos oss andra som bitter och trött på livet.
Citera
2023-09-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att det är krisigt för mycket nyproduktion som inte blir sålt har vi ju hört, men har inte sett någon sammanställning av totalen. Någon som vet?

Här är ett exempel som jag inte fattar hur de ska få sålt:

https://www.jm.se/stockholm-lan/stockholm-kommun/alvsjostaden/alvsjo-loft/

Runt 100k/kvm för ägarlägenheter i Älvsjö?

Vidare är knappast problemet isolerat till bostadsutvecklarna. Mycket nyproduktion är sedan länge sålt och i bästa fall flyttar köparen nu in i en lägenhet som tappat 10% av värdet men det kan även vara betydligt mer. Samtidigt är prisreducerade lägenheter i samma förening svårsålda som nya och med diverse erbjudanden.

Förstår inte ens hur folk vågar köpa ”ägarlägenheter”. Känns som en skakig boform som få banker är beredda att finansiera på samma sätt som bostadsrätter.
Citera
2023-09-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Att räntenivåerna når 10% är nog inte troligt[...]

Nä, isf hade vi sett aggressivare höjningar hittills.

RB har samma dilemma som deras kollegor utrikes: Inflation eller recession. Och troligtvis väljs en mellanväg: Vi får leva med lite inflation och "lite" lågkonjunktur ett längre tag framöver. Det är min gissning. Räntan kommer parkera runt 5-6%, för att inte gå högre, men istället bli kvar längre än många räknat med. Den s.k. "räntepuckeln" kommer inte bli så spetsig som många hoppats på.

RB vill bekämpa inflationen men heller inte sänka ekonomin. Det är i slutändan folket RB tjänar. (Samma gäller deras RB-kollegor utomlands.)

Det kan jämföras med en patient som lider av cancer. Ur ett rent cancerbekämpningsperspektiv, kan det vara rationellt att panga på med strålning och cellgifter som om det inte fanns någon morgondag. Men i praktiken måste man ta i beaktning att patienten då kanske inte överlever själva behandlingen. Vilket ju då gör densamma helt meningslös, då dess syfte är att rädda patientens liv.

Samma gäller RB, inflationen och räntevapnet.
Det sagt, är jag en proponent till att inflationen ska bekämpas aggressivt. Dock inte dumdristigt. Jag vill gärna ha ett jobb att gå till på måndag också, inflation eller inte.
Citera
2023-09-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Någon borde räkna hur många gånger du nämnt "torsk" i den här tråden

Kanske kommer din profetia bli sann om du fortsätter att prata om fisk men du framstår hos oss andra som bitter och trött på livet.

Jag förstår att sanningen gör ont när man är en ekonomisk idiot. Kan inte vara kul att ha flera miljoner i lån när det ser allt mörkare ut.
Citera
2023-09-02, 13:48
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Jag förstår att sanningen gör ont när man är en ekonomisk idiot. Kan inte vara kul att ha flera miljoner i lån när det ser allt mörkare ut.

Din attityd och sätt att uttrycka dig bekräftar bara mina misstankar om dig. Jag personligen har inte miljoner i lån så din spottloska träffar någon annan.
Citera
2023-09-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad är det för år nu svammelgubbe?

Det finns statistik över kötid nedbrutet på år och de från 80-talet är inte många:

1989 757
1988 518
1987 406
1986 277
1985 182
1984 103
1983 36
1982 3
1980 1

https://bostad.stockholm.se/statistik/aktiva-kotider-per-ar/

Folk anmäler sig på massor av lgh de inte vill ha. Bara kolla läget. Absurt att du försöker normalisera sovjetiska kötider som är över 40 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in