Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Att räntenivåerna når 10% är nog inte troligt[...]
Nä, isf hade vi sett aggressivare höjningar hittills.
RB har samma dilemma som deras kollegor utrikes: Inflation eller recession. Och troligtvis väljs en mellanväg: Vi får leva med lite inflation och "lite" lågkonjunktur ett längre tag framöver. Det är min gissning. Räntan kommer parkera runt 5-6%, för att inte gå högre, men istället bli kvar längre än många räknat med. Den s.k. "räntepuckeln" kommer inte bli så spetsig som många hoppats på.
RB vill bekämpa inflationen men heller inte sänka ekonomin. Det är i slutändan folket RB tjänar. (Samma gäller deras RB-kollegor utomlands.)
Det kan jämföras med en patient som lider av cancer. Ur ett rent cancerbekämpningsperspektiv, kan det vara rationellt att panga på med strålning och cellgifter som om det inte fanns någon morgondag. Men i praktiken måste man ta i beaktning att patienten då kanske inte överlever själva behandlingen. Vilket ju då gör densamma helt meningslös, då dess syfte är att rädda patientens liv.
Samma gäller RB, inflationen och räntevapnet.
Det sagt, är jag en proponent till att inflationen ska bekämpas aggressivt. Dock inte dumdristigt. Jag vill gärna ha ett jobb att gå till på måndag också, inflation eller inte.