2023-09-02, 10:37
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tova.
Vad hyran är, kan du luska fram det tro?
Jag kan för lite om sånt här för att veta om föreningen kan skriva individuella hyreskontrakt med olika avtal och hyresnivåer. Men tittar man på siffrorna i årsredovisningen så framgår att hyresintäkterna år 2022 var 1.252.021 kr. Knappt 200.000 kr mer än året innan. Delar man 1.252.021 med 787, som är den totala lokalytan i kvm så får man 1.590.

Flerårsöversikten berättar att hyresintäkten per kvm var 1590 kr per 2022-12-31, vilket alltså stämmer med beräkningen ovan.

Mys totala lokalyta är 142 kvm. Det ger en årshyra på 225.780 kr. Eller 18.815 kr/mån. Vilket torde vara en ganska förväntad hyresnivå för den här typen av lokaler i ett inte särskilt centralt läge.

Hon kan säkert bända runt sin ekonomi och få det att rulla ett tag. Allt givetvis beroende på hur djupa hennes guldbyxor var efter gåvor, fastighetsaffärer osv. Men detta är inget hon blir rik på. Det är rimligtvis en nedåtgående spiral. Frågan är bara hur fort det kommer att gå.

Den som lever får se. Vi sitter alla med popcornen i högsta hugg härinne och väntar.
Citera
2023-09-02, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag kan för lite om sånt här för att veta om föreningen kan skriva individuella hyreskontrakt med olika avtal och hyresnivåer. Men tittar man på siffrorna i årsredovisningen så framgår att hyresintäkterna år 2022 var 1.252.021 kr. Knappt 200.000 kr mer än året innan. Delar man 1.252.021 med 787, som är den totala lokalytan i kvm så får man 1.590.

Flerårsöversikten berättar att hyresintäkten per kvm var 1590 kr per 2022-12-31, vilket alltså stämmer med beräkningen ovan.

Mys totala lokalyta är 142 kvm. Det ger en årshyra på 225.780 kr. Eller 18.815 kr/mån. Vilket torde vara en ganska förväntad hyresnivå för den här typen av lokaler i ett inte särskilt centralt läge.

Hon kan säkert bända runt sin ekonomi och få det att rulla ett tag. Allt givetvis beroende på hur djupa hennes guldbyxor var efter gåvor, fastighetsaffärer osv. Men detta är inget hon blir rik på. Det är rimligtvis en nedåtgående spiral. Frågan är bara hur fort det kommer att gå.

Den som lever får se. Vi sitter alla med popcornen i högsta hugg härinne och väntar.
Så bra gjort av dig detta. Siffrorna du kommit fram till är helt rimliga. Jag hade då sovit dåligt på natten. Hyra och leverantörer måste betalas och skötas. Egen lön är inte ett måste så länge hon har Jobas. Lärlingen måste hon ha gratis. Som du säger, vi väntar på fortsättningen. 👏👍
Citera
2023-09-02, 11:11
Medlem
HappySnowmans avatar
Vill återigen framhålla att Smultronvägens fjärde vinstbukett sedan i våras fortfarande lyser med sin frånvaro.

My, vad har du för ursäkt? Ni är två personer som jobbar i butiken. Projektet för Synsam var absolut inte särskilt stort. Ett par större buketter/arrangemang och ca 15 småarrangemang. Ingenting som tillhör det onormala i arbetet med blommor.

En bukett till en annan kund - eller en tävlingsvinnare - tar max 5 minuter för en duktig florist att sätta ihop. VARFÖR gör du inte det du ska?
Citera
2023-09-02, 11:55
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tova.
Så bra gjort av dig detta. Siffrorna du kommit fram till är helt rimliga. Jag hade då sovit dåligt på natten. Hyra och leverantörer måste betalas och skötas. Egen lön är inte ett måste så länge hon har Jobas. Lärlingen måste hon ha gratis. Som du säger, vi väntar på fortsättningen. 👏👍
Tack för tumme upp!

Ja, jag hade inte heller mått bra i hennes situation. Kan knappast finnas täckning för det hon gör. Frågan är hur makens försörjning egentligen ser ut och hur långt den räcker? Tror inte att hans musikskola i Täby är någon framgångssaga. Vad tjänar han egentligen och på vad? Tråden gäller inte honom, men frågetecknen runt My sprider sig som ringar på vattnet.
Citera
2023-09-02, 12:14
Avslutad
Citat:
Tack för tumme upp!

Ja, jag hade inte heller mått bra i hennes situation. Kan knappast finnas täckning för det hon gör. Frågan är hur makens försörjning egentligen ser ut och hur långt den räcker? Tror inte att hans musikskola i Täby är någon framgångssaga. Vad tjänar han egentligen och på vad? Tråden gäller inte honom, men frågetecknen runt My sprider sig som ringar på vattnet.
Det (ekonomin) är nog någonting som My och "exet" har avhandlat. Lothars två hus med tomter som My fick i gåva, såldes till Gillis, som tjänade mycket på det...
Det är många involverade i cirkusen.

Någonting jag inte begriper är hur länge My och Lillemans pappa var tillsammans? Han hade väl barn sen tidigare och har ett barn i samma årskull som Lilleman... är det i själva verket så att My var den "andra kvinnan"?
Jag får inte ihop en tidslinje.
Ibland flyttade hon hemifrån vid 13, ibland vid 14, osv
Citera
2023-09-02, 12:34
Medlem
Sjukstugan är i full gång.
L och My äter piggelin i soffan och kollar på tv.

"Ge mig era nästa Netflix tips"-ruta också.
Är man mitt uppe i en serie funderar man väl inte direkt på vad nästa ska bli? Jag har i alla fall ingen aning om vad nästa serie jag ska se på kan tänkas bli. Så kan tyvärr inte hjälpa My.

Vad rolig jag är, jepp.
Vågar knappt ge henne tips ens, kan man bli blockad om man ger ett förslag hon inte gillar?
Citera
2023-09-02, 12:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Snyggt, jag tror dock Mys hyra är betydligt högre. Verksamhet i gatuplanet brukar vara högre även om det inte är Biblioteksgatan direkt.
Citera
2023-09-02, 12:39
Medlem
Fortfarande inga gardiner uppe. Hennes sovrumsfönster är jättetråkigt, står två små gröna växter i hörnet bara.

Och hon är verkligen stolt över tidningarna hon varit omslag på, dom är uppsatta på väggen. Passar ju superbra in 🙃 fast alla har såklart hur dom vill hemma, är väl personligt och något som får henne att må bra så då ska hon ha det.
Men ser lite larvigt ut, hur gamla är dom liksom?
Citera
2023-09-02, 12:42
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Snyggt, jag tror dock Mys hyra är betydligt högre. Verksamhet i gatuplanet brukar vara högre även om det inte är Biblioteksgatan direkt.
Det tror inte jag. Alla lokaler i föreningen ligger i gatuplanet. Håller man lite utkik bland lokalannonser för Täby så märker man ganska snart att det ligger där ungefär. Ca 8-10.000/mån för ca 50 kvm. Detta är inget superläge alls, vad My än vill påskina. Täby centrum t.ex. skulle vara en helt annan femma.

Jag har förstås inte facit. Vad betalar Pont, som är så stort men samtidigt en stabil hyresgäst? Vad betalar övriga småföretagare? Vi ska heller inte glömma att blomaffärens lokal blev ledig för att tidigare innehavare gick i konkurs p.g.a. för dålig kundtillströmning. Betalar alla samma kvm-pris eller finns det variationer?
Citera
2023-09-02, 12:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det tror inte jag. Alla lokaler i föreningen ligger i gatuplanet. Håller man lite utkik bland lokalannonser för Täby så märker man ganska snart att det ligger där ungefär. Ca 8-10.000/mån för ca 50 kvm. Detta är inget superläge alls, vad My än vill påskina. Täby centrum t.ex. skulle vara en helt annan femma.

Jag har förstås inte facit. Vad betalar Pont, som är så stort men samtidigt en stabil hyresgäst? Vad betalar övriga småföretagare? Vi ska heller inte glömma att blomaffärens lokal blev ledig för att tidigare innehavare gick i konkurs p.g.a. för dålig kundtillströmning. Betalar alla samma kvm-pris eller finns det variationer?
OK, min miss. Jag trodde det ingick även privatperson i brf lägenheter.
Citera
2023-09-02, 12:54
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
OK, min miss. Jag trodde det ingick även privatperson i brf lägenheter.
Aha, jag förstår. Nej, avgifterna för de boende och lokalhyrorna redovisas var för sig. Så siffrorna gällde bara företagarnas affärslokaler.
Citera
2023-09-02, 13:02
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomman987
Sjukstugan är i full gång.
L och My äter piggelin i soffan och kollar på tv.

"Ge mig era nästa Netflix tips"-ruta också.
Är man mitt uppe i en serie funderar man väl inte direkt på vad nästa ska bli? Jag har i alla fall ingen aning om vad nästa serie jag ska se på kan tänkas bli. Så kan tyvärr inte hjälpa My.

Vad rolig jag är, jepp.
Vågar knappt ge henne tips ens, kan man bli blockad om man ger ett förslag hon inte gillar?
Ja herregud, man såg verkligen hur dålig hon var. Den höga febern, hostan, hon kunde knappt lyfta huvudet från kudden. Hjälp.

Eller inte. Hon försökte låtsas låta lite snuvig, men lyckades inte särskilt bra. Suck! My ska inte dega hemma i soffan! My ska göra en vinnarbukett och åka över med den till Vallentuna. NU!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in