2023-09-01, 13:08
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Helt sjukt!
Det är nästan så de vill få till det att Tove tog sitt eget liv.
Och att de två som befanns sig i bostaden under de ca 35 min Tove dog är oskyldiga
Jag börjar tappa tron på vårt rättsväsen

Hoppas Rullman har på fötterna så att båda blir inlåsta på livstid

Ser oxå likheter med Karlskrona-galningarna. (Styckmörda farsan - i hans egen lgh - bloda ner hela lgh - å tro att de sedan skulle kunna sitta kvar i orört bo❗️) Lord Fisförnäm har oxå genom detta mord förverkat all rätt att ärva sin far. Han får inte ett enda öre av arvet.

Tanken har oxå slagit mig hur Clea & Co närmast vill ha det till att ”Tove begick självmord i badrummet” medans de oskyldiga änglarna satt i vardagsrummet och zippade lite vin. Fy fan❗️

Rullman verkar trygg och säker i sin situation, i sin roll, han har upprepade gånger berömt utrednings-teamet, J & M, de åker dit, frågan är väl bara vad Maja åker på.

Citat:
Vad förosakade skadan iögat tror du?

Det går inte att ”trycka ut” ett öga. Ögat sitter väl förankrat med flera muskler i ögonhålan. Men ”en tumme i ögat” kan säkert orsaka blödningar i bindhinnan. (Det är bara på film ett öga rullar iväg över golvet…)
Senast redigerad av Alonen 2023-09-01 kl. 13:19.
Citera
2023-09-01, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Som jag kommer ihåg det så luktade det rengöringsmedel när polisen kom till lgh.

Tiden efter hemkomst till lgh var inte speciellt lång tills TT mördades (max en timme).

Innan man går och sover så är väl det normala att man "kissar ifrån sig" innan man börjar sin sömn (i en säng som dessutom är förbjuden att sova i).
Även om ni är många i tråden som gång på gång försöker förklara hur förståndshandikappad MH är på ett eller annat sätt så borde det vara något som hennes föräldrar borde fått in i hennes huvud.

Handfatet? Som jag kommer ihåg det fanns det inget installerat i det i princip tomma badrummet. Vet Du annat?

Nej, det fanns inget handfat. Tankefel.
Citera
2023-09-01, 13:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag förstår nog hur du menar, men tror att hon har förstått vad som pågick och vilka risker dom utsatte andra för. Problemet ligger i hennes likgiltighet. Hon sätter sig själv först, oavsett pris. Rädslan för att bli lämnad tror jag övervinner allt, och det kan bli livsfarligt i fel sällskap. Eftersom hon verkar sakna spärrar och empati, så kan det gå illa.
Jo, separationsångesten förefaller ha henne i ett järngrepp. Det uttrycker hon själv också, gång på gång.
Citera
2023-09-01, 13:27
Medlem
När vet vi slutgiltiga domen?
Citera
2023-09-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Intressant läsning.

Dessa båda påminner tiil delar Anatoly och Ruth/Leo som slog ihläl och styckade Anatolys pappa i Karlskrona.

Anatoly och Johanna dominerade och manipulerade Ruth/Leo och Maja till den grad att de senare blev lydiga redskap i händerna på sina domptörer.

Alla fyra med livstidsdomar.

Nu blir det intressant i HR.

Det var ju samma med Helge Fossmos påverkan på Sara Svensson. Sara var väldigt 'jag-svag' och lite introvert. Beroende känslomässigt av Helge och på det religiöst hjärntvättad så hon trodde på riktigt att meddelandena från Helge var från gud.

Johanna har ju erkännt att hon fällde Tove, (för att hon sa något kränkande om hennes badtunn?!), satte sig på Toves bröstkorg och sedan tog stryptag. Även om hon inte erkännt mord. Jag tror ju att Maja blev väldigt manipulerad av Johanna. Flera vittnen inklusive ex-pojkvännen F beskriver Johanna som manipulerande. Varför fick hon inte Maja att utföra mordet åt henne precis som Johanna Möller och Fossmo hade sina flying monkeys?
Johanna var ju uppenbarligen angelägen om att inte åka fast själv då hon googlat diskret tidigare. Kanske insåg hon att Maja hade någon typ av spärr. Johanna säger att Maja tog bort Ts händer från Johannas hals och sedan höll Ts händer men den historien går inte ihop. Om Maja deltog aktivt i badrummet bör det skett på något annat sätt.

Jag tror inte att Maja förmådde att säga emot Johanna fullt ut men att hon förhöll sig passiv. Innan hon träffade Johanna hade hon ett känslomässigt engagemang för MR tex. Även Johanna nämner att Maja hade värderingar tex vad gäller HBTQ, invandring (generös) som var viktiga för henne. Så det är det är svårt att förstå att hon hamnade i den här situationen. Att hon inte lämnade Johanna kanske kan förklaras med det traumatiska bandet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-01 kl. 14:21.
Citera
2023-09-01, 14:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, separationsångesten förefaller ha henne i ett järngrepp. Det uttrycker hon själv också, gång på gång.
Ja, Maja upprepar rädsla att förlora Johanna.
Det primära.
Hennes mor beskriver att hon har samma känsla ang relationen samt lojalitet - men ser inga tecken på rädsla.

Undrar hur separationsångest manifesterar sig when I'm crazy in love... for the very first time?
Körde lite musikquiz igen.

Nej men seriöst så torde det finnas högriskfaktorer här, om det är med i bilden som en komponent bland flera.

Väninnan AS säger (att M sagt) att hon aldrig varit kär. M säger att hon aldrig haft nån egentlig kärleksrelation.

Första kärleken som virvlar in i sen ålder ger nog mkt emotionella investeringar som sagt.

Gemensamma djupa intressen finns (musik, sång, dans) och sen vidare utvecklas detta till konserter, resor, festivaler, ridning osv.
J är som en isbrytare versus M:s mer statiska personlighet. En frisk fläkt som dock samtidigt är förorenad.

Djup tillit på en nivå som mer påminner om en omogen pakt med eget språk, hemlisar, smeknamn, interna skämt och hemligt ställe.

För the very first time.

Majas P7a.
" Uppväxten beskrevs som trygg och Hellman
var idrottsligt aktiv med fotboll och handboll fram till sextonårsåldern. Hon beskrev inga uttalade svårigheter beträffande kamratrelationer med jämnåriga, men uppgav att det dröjde fram till högstadiet senare år innan hon fick vänner som hon kunde känna att hon verkligen litade på och identifierade
sig med. Hellman uppgav att hon inte haft några egentliga kärleksrelationer. "
Senast redigerad av develi 2023-09-01 kl. 14:19.
Citera
2023-09-01, 14:53
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z00plon
När vet vi slutgiltiga domen?

Slutet av oktober
Citera
2023-09-01, 15:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu var min tanke mest. över att Clea begärde in en klåpare
Nu blev det ytterligare några till på det
Varför litade man inte på de två som gjorde obduktion fr början?

Nu blev det en missuppfatting där av dig att min åsikt skulle vara att åklagaren skulle eller borde bryta mot lagen och att jag tyckte att man ska strunta i obduktion
Kan det vara så att jag formulerade mig tokigt eller är det jag som missuppfattar dig?

Naturligtvis är jag emot konspirationsteorier precis som dig och jag anser att den första obduktionen borde räcka.
Eller är det brukligt att ha 3 omgångar av rättsläkare i mordutredningar?
Är rättsläkare så pass opålitliga så man brukar köra några varv med flera olika rättsläkare

Min åsikt är att båda ska dömmas för mord
2 st tjejer som under ca 35 min befinner sig i en liten bostad där en tredje avlider och de båda forslar bort den avlidnas kropp för att gömma i skogen och sen sitta tysta flera veckor
Bara det anser jag vara grovt
Om en blir friad och den andre får mildare straff ger det signaler att man kan komma undan mord

Rättsmedicinalverkets chef sa om jag inte missminner mig att deras utlåtanden skall tåla att granskas.

Nu var detta ett fall där kroppen dessvärre legat ute i 17 dagar och nedbrytning av organiskt material pågått och försvårade undersökningen liksom de två bränder som Johanna tillfogat Tove.

Därför blev det också en utdragen utredning och slutligen de mikroskopiska fynden som avgjorde ställningstagandet av dödsorsaken.

Att de olika rättsläkarna är klåpare, det tror jag inte på. Nu är det tyvärr så att Cleas expertvittne fått visst stöd i de teorier han valt att ta fram, vilket kanske inte är helt förvånansvärt.

Jag minns tydligt att rättsläkaren i rätten berättade om att de ” tagit höjd” på att de matrester man funnit i Toves kropp, under de 17 dagarna brutits ner.

Detta är inte en exakt vetenskap som vi har hört, och här finns inte olika skalor för att beräkna hur mycket som funnits från start och hur mycket som brutits ner skulle jag misstänka.

Ingen vet med säkerhet om Tove kräktes i badrummet, hur mycket hon ätit och när.

Men vi vet att rättsläkaren hävdar att när man avlider av kräkning, brukar man se fullt med maginnehåll i min, näsa, luftrörsträdet och i lungorna.

I rätten förklarar AL att det bara fanns väldigt sparsamt med maginnehåll i munnen ( typ täckte slemhinnan ) och om jag fattade henne rätt så var det inte något i näsan heller ( behöver gå tillbaka där för att säkert se vad hon sa). I luftrörsträdet fanns det en del magsäcksinnehåll.

Men det väsentliga var avsaknad av sådant i lungorna, vilket även bekräftades genom avsaknad av skador av magsaft ( syror) på epitelet ( cellerna).

Det är vad jag förstår av socialstyrelsens utlåtande så att strypningen varit den primära orsaken till döden, men ( jag kan bara gissa ) hur mycket mat som funnits i luftrören under själva brottet är svårt att säga.

Iaf vet vi att Tove inte andats in någon mängd i lungorna, men varför? Strypningen? För att Johanna samtidigt pressade på mage och lungor? Kanske hon till och med ”hoppade” på magen för att pressa på Toves hals och kropp, hålla henne ner och inkapaciterad? Men om det varit en stor mängd mat i luftrören har det naturligtvis inte underlättar andning eller möjlighet till att försvara sig.

Och inte kunna skrika.

Jag tror inte ett ögonblick på att de olika rättsläkarna är klåpare eller är opålitliga, även om AE diskuterar avsaknad av vissa fynd på ett sätt som inte jag uppfattar som riktigt objektivt ( eller hur jag ska uttrycka det).
Vissa fynd saknas pga av bränning, andra förmodligen pga av flyglarmet. Några saknas pga att strypningen kunnat vara så hård och långvarig att petekier inte uppstått. Andra saknas pga av ålder, unga strukturer. Osv.

Så det är klart att de saknas vissa fynd som försvårar ett resultat som är 100 % säkert.

Jag hoppas ändå att utlåtandet inte är sådant att rätten inte kan fastställa mord tillsammans med annan bevisning.

Där vill vi inte hamna.
Citera
2023-09-01, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var ju samma med Helge Fossmos påverkan på Sara Svensson. Sara var väldigt 'jag-svag' och lite introvert. Beroende känslomässigt av Helge och på det religiöst hjärntvättad så hon trodde på riktigt att meddelandena från Helge var från gud.

Johanna har ju erkännt att hon fällde Tove, (för att hon sa något kränkande om hennes badtunn?!), satte sig på Toves bröstkorg och sedan tog stryptag. Även om hon inte erkännt mord. Jag tror ju att Maja blev väldigt manipulerad av Johanna. Flera vittnen inklusive ex-pojkvännen F beskriver Johanna som manipulerande. Varför fick hon inte Maja att utföra mordet åt henne precis som Johanna Möller och Fossmo hade sina flying monkeys?
Johanna var ju uppenbarligen angelägen om att inte åka fast själv då hon googlat diskret tidigare. Kanske insåg hon att Maja hade någon typ av spärr. Johanna säger att Maja tog bort Ts händer från Johannas hals och sedan höll Ts händer men den historien går inte ihop. Om Maja deltog aktivt i badrummet bör det skett på något annat sätt.

Jag tror inte att Maja förmådde att säga emot Johanna fullt ut men att hon förhöll sig passiv. Innan hon träffade Johanna hade hon ett känslomässigt engagemang för MR tex. Även Johanna nämner att Maja hade värderingar tex vad gäller HBTQ, invandring (generös) som var viktiga för henne. Så det är det är svårt att förstå att hon hamnade i den här situationen. Att hon inte lämnade Johanna kanske kan förklaras med det traumatiska bandet.
Men herregud. Läs på om Knutby innan du uttalar sig. Saga var i princip öppet utmobbad av hela församlingen, inklusive Kristi brud. Hon fick dagligen höra att hon skulle hamna i helvetet och det enda hon kunde göra för att undgå det var att i princip vara Helges slav. Jämför inte Majas situation med detta totala förtryck som Sara levde under.

Citat:
Åsa Waldaus makt
– Det jag inte klarade av att berätta i rätten fullt ut, det var vilken enorm makt Åsa hade, och att allting handlade om Åsas dödsdom över mitt liv, berättar Sara Svensson i en ny intervju i dokumentären där hon för första gången sedan brotten 2004, ger sin bild av allt som hände.
– Hade jag fått ett sms där det stod ”skjut dig själv” så hade jag gjort det. Det menar jag. Jag existerade inte. Jag var bara ett skal, en robot. Jag var så förintad, så tillintetgjord, säger Sara Svensson.
Hon beskriver att hon blev betraktad som ”fel” i Åsas ögon. Det innebar total utfrysning och känslan av att ”förlora någon helt oåterkalleligt”.
https://www.expressen.se/nyheter/barnflickan-om-mordet--i-knutby-hon-kanske--inte-levde-nar-jag-kom/
Citera
2023-09-01, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag förstår inte dina slutsatser. Rätten skriver tydligt att man ska bedöma en medtilltalads uppgifter med försiktighet om den som lämnar uppgiften försöker komma i bättre position själv genom att lägga skulden på någon annan.

Även om Johanna skulle känna ett hat mot Maja och vilja hämnas - skulle hon välja att hämnas på ett sätt som skickar henne själv i fängelse på livstid istället för att kanske få 16 år och vara ute på 10 år? Johanna kommer i sämre position genom att uppge att de är två mot en. Rätten tar upp det som en försvårande omständighet som gör att de dömer till ett hårdare straff än normalstraffet. Det är inte trovärdigt att hävda att Johanna skulle göra det.

Vad du säger om Majas lämnade uppgifter är ingen uppgift som är avsedd att sätta själv henne i bättre position genom att skylla på Johanna. Johanna har redan medgett att hon fällt Tove och tagit stryptag. Majas uppgifter är bara avsedda att sätta henne själv i bättre position *punkt*. Rättens resonemang tar inte sikte på Majas vittnesmål till fördel för Maja själv.

Tycker du att rätten ska resonera om ifall Maja är trovärdig pga att hon lämnar uppgifter som kan vara knepiga för henne att få att gå ihop tidsmässigt? Att hon är trovärdig pga att hon är dålig på att ljuga?

Ja, du utgår från vad rätten skriver. Och jag ser att rätten inte tar med den aspekten alls att det kan handla om hämnd.

Jag ser en Johanna som tar stor risker för att utöva sin hämnd.

Hon upprepar bränder, hon talar med andra om sina hatiska tankar, om hämndaktioner och till och med molotovcocktails.

Hon släpar ut lik strax efter det att hon lämnar grannen och hon handlar bensin.

Hennes personlighet visar på oförmåga att hantera konflikter på annat sätt än att hämnas och det kan handla om allt från excludering till mordbränder.

Att Johanna skulle vinna något när hon hämnas, det är bara den personliga gratifikationen hon själv får. Den är ganska osynlig, bara när hon diggar till musiken i all ensamhet i bilen då.

Att hon skulle förlora på att dra med sig Maja i fallet?

Nä titta hur resultatet blev!!

Tvärtom vann hon.

Hon blev trodd.

Och dessutom ville Johanna med all säkerhet verkligen trycka på hur medveten Tove var.

Tove kunde både diskutera, ta stryptag. Johanna måste försvaras från den aggressiva och morduska Tove. Det fattade till och med Maja.

Istället var det troligen så att Tove inte alls pratade.

Då hade hon istället skrikit. Och då hade hon inte heller tagit stryptag på Johanna, ett helt värdelöst sätt och helt verklighetsfrämmande sätt att försvara sig på när man blivit fälld och blir sutten på.

Maja har gjort det bästa sveket mot Johanna som man kan göra. Hon har ” golat”..

När Maja erkänner gravfridsbrottet, då erkänner hon ju mord indirekt, vilket få Johanna borde ha utfört.
Citera
2023-09-01, 15:38
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Utan konstigheter? Att det sker när de kommer hem och strypning tio sekunder då?

Lite tydligare kan det bli va med tanke på rättens tidslinje utifrån 02:40? MH börjar gå 02:43:33. Det ska bevisa vakenhet och att hon är delaktig. Enligt henne själv så är det när hon hämtar mobilen vid sängen. Men rätten menar att allt ovan inkl grannens väntan utanför dörren och prat med JJ i trapphuset ska rymmas inom 2 min och 6 sekunder. Så man kan ju nästan tro de varit med i lgh där när tid och rum böjs. Rådmannen säger att det inte är ”orimligt kort tid”, men det är det hur man än vänder och vrider på det?

Inom dessa drygt 2 minuter ska J och M dessutom ha hunnit titta till T och se om hon fortfarande levde samt snacka ihop nya planer, enligt J. Försökt lära sig ta pulsen mm.
Det är ju klart att mordet inte kan ha skett 02.43 och detta hoppas jag ändras i HR.
Citera
2023-09-01, 15:39
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, och nej. Frånvaron av bevisning skall nog inte ses som ett bevis i sig.

I det här fallet är det jättekonstigt att Johanna inte har en enda liten skråma.

Johanna kan omöjligt låsa fast hela Toves kropp, hålla fast armar kanske och samtidigt strypa men då har Tove benen fria så hon kan gå upp i bryggan så Johanna åker framåt.
Tove var stark i benen tack vare fotbollen, om Tove inte lyckades att gå i brygga så kan hon fortfarande sätta knäna i ryggen på Johanna.

Du bör också tänka på att Tove kämpade för sitt liv den natten, man blir nog dubbelt så stark när överlevnadsinstinkten kickar in, Tove gick igenom en dödskamp innan hon kvävdes.

Så jo, jag tror inte på att Johanna är Stålmannen själv som inte ens får ett litet rivsår.
Maja kan ha hållit fast Toves armar men jag tror mer på att Maja låg/satte sig på Toves ben när Tove lyckades sparka i väggen.

Jag ser det som ett osynligt bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in