2023-09-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
P4 Jönköping säger sig ha tagit del av utlåtandet och har sina åsikter.
Sen har de vänt sig till två från advokatskrået som sagt sitt.

Är utlåtandet läst i sin helhet såsom HovR kommer göra och är det en korrekt bedömning och slutsats.

Eller har vi en cliffhanger och ska sitta still i båten?

Vilka åsikter har de menar du?
Citera
2023-09-01, 12:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu vet vi inte varför inte MH.s DNA fanns i badrummet. Hon kan ha stått mest i dörren eller strax innanför och hjälpt till att få kontroll på TT.s ev fäktande armar.
Dessutom var det välstädat.
MH.s "berättelser" ang toabesök vet vi inte om de är sanning.
Vad vi vet är att hon ljög om sitt spyende/sparkande/krälande, ingen vet om hon sov en endaste minut efter att de kom till lgh.

Om nu TT låg där under tiden JJ åkte till Donken så höll sig nog MH långt därifrån (eller iaf så långt det går i en liten etta).

Mindre dammigt på golvet i badrummet än i hallen minns jag att det stod någonstans.

Så toves DNA vid avloppsbrunnen.

Är detta en slump eller är det städat.

Har man kollat städmaterial såsom städmipp eller liknade. Är de blöta, DNA från någon? Kemikalier i hemmet. Vilka medel kan ha använts.

Inget av detta har jag sett i FUP ( vad jag minns).

Så vi får gissa att det ör städat, att kanske vatten har använts för att tillsammans med något rengöringsmedel skönt ner något mot brunnen.

Det är väl inte så osannolikt att Maja varit på toa och kanske kissat efter en kväll med drickande. Någon gång under en sådan kväll kan man ga behov av att lätta på trycket och natten blev lång.

Att hennes DNA saknas i badrummet kan även bero på var man testat.

Lite svårt med den ganska sparsamma FUP:en. Men man kan ju kollat vid de olika ställena såsom toaletten, handfatet förutom vid golvbrunnen.

Har dessvärre inte tillgång till FUP vilket känns väldigt handikappande, förutom att fippla med mobilen ( får ingen översikt).
Citera
2023-09-01, 12:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nej det finns inte ett uns av teknisk bevisning mot Johanna förutom gravfridsbrott beroende på att hon hade med sej telefonen till dumpningsplatsen, så i princip kan Johanna ta tillbaka att hon ströp T när HR startar.

Visst finns det teknisk bevisning mot Johanna. Exempelvis har Johanna skrivit en text där hon mycket tydligt önskar livet ur Tove. Det är ofrånkomligt ett tekniskt bevis mot Johanna, och där finns nyckeln till uppsåtet vilket gör det hela till mord oavsett exakt medicinsk dödsorsak. Således ett mycket viktigt tekniskt bevis.

Det är symptomatiskt för er Maja-hatare, ni blundar för direkt teknisk bevisning mot Johanna, och sedan sitter ni och ljuger ihop allt möjligt för att försöka lägga skulden för mordet på Maja. Nu senast hette det att Maja skulle ha tryckt ut Toves öga. Men det finns inga uttryckta ögon.
Citera
2023-09-01, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag läste ett inlägg för några sidor (igår så det är väl många sidor nu &#129315 sedan som var i punktform som ganska väl belyste sakframställan från åklagaren och vad TR bedömde.

Det inlägget blev nedsågat totalt av några med åsikter som hur de misstänkta är som individer och egna personliga "sanningar" hur det egentligen förhåller sig.

Jag vill igen framhärda att Domstolen inte har en undersökande detektiv roll, utan ska fatta beslut utifrån sakframställan från respektive dvs åklagaren och de tilltalades advokater. Och komma fram till vad som är utifrån sakframställnigarna är så nära en sanning man kan komma.

Jag orkar inte leta tillbaks till det inlägget men kontentan var att TR kom fram till pga olika omständigheter att Johannas utsaga att Maja var delagtig är mer trovärdigt än Majas utsaga att inte har en aning om något av händelsen i lgh.

Enligt MIG borde Maja ha avvikit från Johanna direkt efter Nöjet och gått hem, Maja fick enligt deras egna utsagor en information om att Johanna ville Tove illa.

Om Tove hade levt idag om så skulle ha skett kan ingen av oss veta, men Maja placerad sig själv på brottsplatsen och har enligt MIG inte kommit med några trovärdiga förklaringar till sin icke aktiva roll i mordet på Tove.

Och jag betackar mig för svar om att det inte finns några bevis, kom fram med bevis som visar på att Maja inte skulle kunna vara delaktig i mordet.

Dvs sakframställan.

Inte bara från Majas egna utsagor om att hon sov och inget sett eller hört, och inte en mobil telefon som har varit till och från aktiv., man kan faktiskt lägga den ifrån sig.

Och så råkade jag på även detta inlägg och reagerar på det du skriver:

”Enligt MIG borde Maja ha avvikit från Johanna direkt efter Nöjet och gått hem, Maja fick enligt deras egna utsagor en information om att Johanna ville Tove illa. ”

Maja har inte sagt att hon fått ” information om att Johanna ville Tove illa” som du skriver.

Du kanske menar att det är det du tror, men det är enbart Johanna som säger det. Maja förnekar det i rätten.

Om de varit samstämmiga i den uppgiften, då hade rätten kanske tagit fasta på det?
Citera
2023-09-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Visst finns det teknisk bevisning mot Johanna. Exempelvis har Johanna skrivit en text där hon mycket tydligt önskar livet ur Tove. Det är ofrånkomligt ett tekniskt bevis mot Johanna, och där finns nyckeln till uppsåtet vilket gör det hela till mord oavsett exakt medicinsk dödsorsak. Således ett mycket viktigt tekniskt bevis.

Det är symptomatiskt för er Maja-hatare, ni blundar för direkt teknisk bevisning mot Johanna, och sedan sitter ni och ljuger ihop allt möjligt för att försöka lägga skulden för mordet på Maja. Nu senast hette det att Maja skulle ha tryckt ut Toves öga. Men det finns inga uttryckta ögon.
Vad förosakade skadan iögat tror du?
Citera
2023-09-01, 12:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Borde inte det rättsliga rådets utlåtande finnas i hovrätten till överila handlingar?

Nu litar jag mer på p4 Jönköping än expressen, men man kan inte annat än bli orolig:

”Rättsliga rådet skriver att fynd talar för att dödsorsaken var strypning, men att det inte går att bedöma om och i så fall i vilken grad magsäckinnehåll i lungorna bidragit till Toves död.”

https://sverigesradio.se/artikel/rattsliga-radet-kan-inte-utesluta-att-krakningar-spelade-roll-for-toves-dod

Går inte att bedöma i vilken grad magsäcksinnehåll bidragit till Toves död… usch.

Det pga av de 17 dagar hon legat ute och att Tove utsatts för brand säger man i reportaget. Undrar hur man menar att branden påverkat detta?
Citera
2023-09-01, 12:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad förosakade skadan iögat tror du?

Jag har tidigare i tråden givit exempel på hur skadan på bindehinnan kan ha uppkommit, om den uppkom i samband med mordet, läs gärna det.
Senast redigerad av flashmaner 2023-09-01 kl. 12:41.
Citera
2023-09-01, 12:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Borde inte det rättsliga rådets utlåtande finnas i hovrätten till överila handlingar?

Nu litar jag mer på p4 Jönköping än expressen, men man kan inte annat än bli orolig:

”Rättsliga rådet skriver att fynd talar för att dödsorsaken var strypning, men att det inte går att bedöma om och i så fall i vilken grad magsäckinnehåll i lungorna bidragit till Toves död.”

https://sverigesradio.se/artikel/rattsliga-radet-kan-inte-utesluta-att-krakningar-spelade-roll-for-toves-dod

Går inte att bedöma i vilken grad magsäcksinnehåll bidragit till Toves död… usch.

Det pga av de 17 dagar hon legat ute och att Tove utsatts för brand säger man i reportaget. Undrar hur man menar att branden påverkat detta?

Utlåtandet har inte inkommit till domstolen ännu.
Citera
2023-09-01, 12:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Utlåtandet har inte inkommit till domstolen ännu.

Tack för att du kollade.
Citera
2023-09-01, 12:55
Medlem
Citat:
Mindre dammigt på golvet i badrummet än i hallen minns jag att det stod någonstans.

Så toves DNA vid avloppsbrunnen.

Är detta en slump eller är det städat.

Har man kollat städmaterial såsom städmipp eller liknade. Är de blöta, DNA från någon? Kemikalier i hemmet. Vilka medel kan ha använts.

Inget av detta har jag sett i FUP ( vad jag minns).

Så vi får gissa att det ör städat, att kanske vatten har använts för att tillsammans med något rengöringsmedel skönt ner något mot brunnen.

Det är väl inte så osannolikt att Maja varit på toa och kanske kissat efter en kväll med drickande. Någon gång under en sådan kväll kan man ga behov av att lätta på trycket och natten blev lång.

Att hennes DNA saknas i badrummet kan även bero på var man testat.

Lite svårt med den ganska sparsamma FUP:en. Men man kan ju kollat vid de olika ställena såsom toaletten, handfatet förutom vid golvbrunnen.

Har dessvärre inte tillgång till FUP vilket känns väldigt handikappande, förutom att fippla med mobilen ( får ingen översikt).

Som jag kommer ihåg det så luktade det rengöringsmedel när polisen kom till lgh.

Tiden efter hemkomst till lgh var inte speciellt lång tills TT mördades (max en timme).

Innan man går och sover så är väl det normala att man "kissar ifrån sig" innan man börjar sin sömn (i en säng som dessutom är förbjuden att sova i).
Även om ni är många i tråden som gång på gång försöker förklara hur förståndshandikappad MH är på ett eller annat sätt så borde det vara något som hennes föräldrar borde fått in i hennes huvud.

Handfatet? Som jag kommer ihåg det fanns det inget installerat i det i princip tomma badrummet. Vet Du annat?
Citera
2023-09-01, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag förstår nog hur du menar, men tror att hon har förstått vad som pågick och vilka risker dom utsatte andra för. Problemet ligger i hennes likgiltighet. Hon sätter sig själv först, oavsett pris. Rädslan för att bli lämnad tror jag övervinner allt, och det kan bli livsfarligt i fel sällskap. Eftersom hon verkar sakna spärrar och empati, så kan det gå illa.
Jag tycker du fångar nåt centralt här - hennes likgiltighet.
Rädslan att lämnas av J tror jag styr mycket av hennes beteende.

Hon ger ett intryck av att vara loj och blasé i förhören. Har för mig att FhL även reagerade på hennes sätt. Nån sorts likgiltighet
Det här (ihop med annat) tolkas väl som nån avstängning i svårmod, nån copingstrategi såvitt jag förstått det, varav detta med blockering inkommer.

Tesen om strutsbeteende fungerar inom vissa ramar där psykisk ohälsa finns. Att dåliga försvarsmekanismer inträder.
Men M försöker jämföra sin forna episod av depression som 13-åring (den "traumatiska episoden") och den blurrighet som då kan uppstå (tidsbegrepp flyter ihop) med minnesförlust och i TR blir det kopplat till traumatiska händelser. Hon förefaller dra PTSD-kortet, vantolkar och missbrukar det i egenmäktigt syfte.
Det är möjligt att hon hört begreppet på BUP vid utredning av differentialdisgnoser och sen googlat.
Jag tror inte hon saknar empati men likt moral så förefaller den ha skavanker, det är nåt som inte stämmer fullt ut.
Om det sen är via att hon är curlad el nåt från nåt mer patologiskt vete tusan.
Å ena sidan sägs hon ha starkt rättspatos men ihop med J är hon mer självisk.
Det finns även glimtar av detta i skolan när hon slevar i sig lingonsylt och sås och skiter blankt i om det räcker till de andra.

Du nämnde delar i inlägget till mig som jag också reagerat på ang just detta ämne:
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Själv tycker jag mig se många tecken på empatistörning hos M. Om hon är pådrivande i alla beslut är svårt att veta, men hon känns iaf avtrubbad känslomässigt inför riskerna hon utsätter andra för. Gång efter annan sätter hon sitt eget välbefinnande före före andras lidande. Dagen efter mordet verkar hon helt opåverkad, hon ljuger och beter sig precis som vanligt inför familjen. Dom märker ingenting! Under förhören noterar förhörsledaren eller transkriberaren inga känsloyttringar alls. Och i rätten framförde hon sin inövade story utan äkta känslor enligt mig.

Tänkandet är ju inte avstängt. Hon är enligt vittnen en grubblare, lite engagerad politiskt och i hbtq frågor, kan prata länge med vänner om djupa saker. Hon googlar mycket på sina diagnoser och söker säkert svar på hur hon är funtad. Men känslomässigt verkar det vara ett vakuum när hon inte själv påverkas.

Det ska ställas mot att hon beskrivits av tidigare vänner som skör och omtänksam. Men hur gammal var hon då? Att hon lyssnade till vänners problem kan lika väl vara en omedveten strategi till att få ha kvar vännerna. Den enda som känner henne på djupet är ju J och mig veterligen inte har beskrivit henne som omtänksam. F.ö tror jag inte J stått ut med M om hon var skör och full av empati.
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kan det vara annat än att hon helt stängt av och intalat sig själv att det inte har hänt, att det bara var en dröm?
Nej. Inte enligt my point of view.
Senast redigerad av develi 2023-09-01 kl. 13:10.
Citera
2023-09-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ja, om det är något som enar oss, de flesta, så är det förstås att vi ( de flesta) tror att det är ett mord.

Att få ett så säkert utlåtande som möjligt om dödsorsak är avgörande i det här fallet och jag har svårt att se varför man ska ha invändningar mot det?

Särskilt viktigt har det nu blivit då försvaret har invändningar. Så nära sanningen som möjligt, det är otroligt viktigt.

Det räcker inte med att tro om det finns svar. Du menar väl ändå inte att man ska strunta i att obducera och göra en rättsmedicinsk berömlig, som om det är möjligt kunna ge svar på dödsorsak?

Att en åklagare ska kunna påverka ett utlåtande från rättsläkarna?

Det vore att bryta mot lagen och god läkarsed. I det här fallet har rättsläkarna ögon på sig, utöver det vanliga. Jag är inte konspiratoriskt lagd…

Här har åklagaren att ta reda på det som nu går för att komma så nära sanningen som möjligt.

Sedan att de anhöriga kastas runt i ett omtumlande skräckscenario där man inte vet hur det slutar, är förskräckligt. Man lider med dom.

Men om du skratta kritisera någon här är det vä verkligen inte rättsläkarna??

Nu var min tanke mest. över att Clea begärde in en klåpare
Nu blev det ytterligare några till på det
Varför litade man inte på de två som gjorde obduktion fr början?

Nu blev det en missuppfatting där av dig att min åsikt skulle vara att åklagaren skulle eller borde bryta mot lagen och att jag tyckte att man ska strunta i obduktion
Kan det vara så att jag formulerade mig tokigt eller är det jag som missuppfattar dig?

Naturligtvis är jag emot konspirationsteorier precis som dig och jag anser att den första obduktionen borde räcka.
Eller är det brukligt att ha 3 omgångar av rättsläkare i mordutredningar?
Är rättsläkare så pass opålitliga så man brukar köra några varv med flera olika rättsläkare

Min åsikt är att båda ska dömmas för mord
2 st tjejer som under ca 35 min befinner sig i en liten bostad där en tredje avlider och de båda forslar bort den avlidnas kropp för att gömma i skogen och sen sitta tysta flera veckor
Bara det anser jag vara grovt
Om en blir friad och den andre får mildare straff ger det signaler att man kan komma undan mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in