Citat:
Ursprungligen postat av
TomSowell
Viveks uttryckte sin syn på Taiwan-Kina konflikten häromdagen. Han menade att USA måste sig göra oberoende av Taiwan för konstruktion av semikonduktorer och att han som president skulle ingripa (militärt tror jag) ifall Kina försökte sig på att ta över Taiwan innan detta oberoende är fullbordat. Ifall Kina tar över Taiwan efter att USA blivit oberoende på detta område verkade han tycka att USA inte borde lägga sig i alltför mycket.
Låter i mina ögon som en rätt sund policy. Jag tycker synd om taiwaneserna som kan komma att tvingas införlivas med kommunistpacket i Kina, men det finns väl inte så mycket att göra åt saken med tanke på hur mäktiga de blivit. Någon som tycker annorlunda?
Låter väl i mitt tycke som en ganska rationell och pragmatisk hållning från Ramaswamys håll. Ideologiskt sett kan jag tycka att USA borde ha en aktiv och ibland interventionistisk roll när det gäller världsfreden, men det är alltid en balansgång det där.
Ganska mycket handlar ju också signalpolitik. Diktaturer måste
tro att USA är villiga att agera militärt för att avskräcka dem från att göra dumheter. Det är till exempel ingen slump att Putin inte vågade invadera Ukraina när Trump var president, men såg en möjlighet så fort Biden tillträdde.
Jag skulle inte alls bli förvånad om Kina väljer att skynda på och invadera Taiwan innan en ny president tillträder i vita huset 2025, men jag hoppas såklart jag har fel.