2023-08-31, 20:02
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag undrar om det är vanligt när ni är ute till sjöss och fiskar fisk att man vid skärningen utav den hittar små fiskar i dess innanmäte? Vet att fiskarna inte är däggdjur som vi med mammamagar och dylikt, de lägger ju rom (gott till räkcocktail på nyårsafton). Äter stora fiskar små fiskar? Är de rentav kaniballar eller görs det av desperation i ovanligt pressade lägen? Äter de rom av misstag, eller för att det rentav är gott som vi människor tycker om nyår, och sen växer fisken i fiskmagen av sig själv? Har du blivit förvånad över något i fiskmagen?

Undran kommer sig av att undertecknad bingeade Skärgårdsdoktorn (Öppet arkiv och chill) och när jag kom fram till den första säsongens fjärde avsnitt Nya och gamla själar kom doktor Holtman in med en riktig bjässe till firre till Skärgårdsdoktorn och dottern Wilma.
–Det här blir en fin middag. Hoppas jag är bjuden, säger doktor Holtman.
–Har du fått den där själv, frågar Wilma?
–Jag har fått den själv, av Sören om sanningen ska fram, svarar doktor Holtman.
Sen läggs fisken ner i en tidning och doktor Holtman sätter täljkniven i buken på fisken och skapar ett jättesnitt. Och ur buken kommer det en hel fisk av den något mindre storleksklassen.
Wilma klappar den lilla fiskens fjäll.
–Den är alldeles len som en bäbis, säger hon.

Några minuter senare plockar Wilma upp fisken med händerna och frågar sin far Skärgårdsdoktorn:
–En bäbis?
–Det är ingen bäbis Wilma, säger då Skärgårdsdoktorn.
Det hela äcklade mig så till den milda grad att de fina fish fingers-filéer jag käkade fick slängas i komptsen – och jag slänger väldigt sällan mat. Är fiskarna så här äckliga?
Citera
2023-08-31, 20:08
Medlem
Glits avatar
Det är rätt vanligt att hitta mindre fiskar i t.ex gäddor. De äter varandra t.om.
Citera
2023-08-31, 20:10
Medlem
Pittensmitts avatar
De finns rovfiskar, väldigt vanligt att stora fiskar åter små fiskar, trodde alla visste det
Citera
2023-08-31, 20:12
Medlem
Hänt ett antal ggr att man hittat maginnehåll i fisk man fått på kroken ,
fått en 2,5kg gädda en gång med 4st spinnare i käften , en bra fångst på många sätt
Citera
2023-08-31, 20:12
Bannlyst

Det är smått fascinerande hur vilsen och förvirrad du verkar, när man läser dina trådstarter är det som om du bott i en Fritzlkällare i 25 år och inte har den blekaste om hur någonting ute i världen fungerar.

Rovfiskar äter annan fisk, kannibalism förekommer, allt som får plats i munnen på en gädda/abborre/Gös går ner, fisk, grodor, ankungar, har det puls och får plats i käften på dom så äts det!

Jag har själv rensat gäddor med 10 små mörtar i magen, ingenting konstigt och det är så naturen fungerar.

Som du noterar i filmerna nedan så tuggas det inte som hos en människa, det grips tag och sväljs oftast helt, jävla öde att behöva drunkna i buken på en gädda...

https://youtu.be/0p8rA1EYERM?feature=shared

https://youtu.be/yRjQZ7Gbz4I?feature=shared
Citera
2023-08-31, 20:13
Medlem
Venators avatar
Många fiskar är rovfiskar och lever av andra fiskar. De flesta rovfiskar kan vara kannibaler och äter mindre fiskar av sin egen art som något helt normalt. Jag har fått både gädda och öring som har haft mindre fiskar av samma art i magen. Småfisk som spigg, nors, elritsa eller siklöja finns nästan alltid i fiskmagar hos rovfiskar - ibland hela och nyss ätna och ibland halvt smälta. Två gånger har det hänt mig att jag har haft en liten fisk på kroken och så har det kommit en större fisk och tagit den medan jag vevat in.

Många fiskar äter rom från andra arter, det är näringsrikt och lätt att plocka. Kanske tycker de att det är gott - inte lätt att veta hur fiskens smak funkar.
Citera
2023-08-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Det är smått fascinerande hur vilsen och förvirrad du verkar, när man läser dina trådstarter är det som om du bott i en Fritzlkällare i 25 år och inte har den blekaste om hur någonting ute i världen fungerar.

Rovfiskar äter annan fisk, kannibalism förekommer, allt som får plats i munnen på en gädda/abborre/Gös går ner, fisk, grodor, ankungar, har det puls och får plats i käften på dom så äts det!

Jag har själv rensat gäddor med 10 små mörtar i magen, ingenting konstigt och det är så naturen fungerar.

Som du noterar i filmerna nedan så tuggas det inte som hos en människa, det grips tag och sväljs oftast helt, jävla öde att behöva drunkna i buken på en gädda...

https://youtu.be/0p8rA1EYERM?feature=shared

https://youtu.be/yRjQZ7Gbz4I?feature=shared
Ja. Och abborrar ätter ofta mindre abborrar. Det vet alla. Utom TS, då.
Citera
2023-08-31, 21:16
Medlem
peterZiipens avatar
Hittade en fisk i en fisk i en fisk en gång.
Citera
2023-09-01, 14:33
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Hittade en fisk i en fisk i en fisk en gång.
Vilken lustig historia. Undrar vad rekordet för antalet fisk i fisk i fisk i fisk är. Det är som med ryska dockorna när de är inuti varandra.
Citera
2023-09-01, 14:39
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Vilken lustig historia. Undrar vad rekordet för antalet fisk i fisk i fisk i fisk är. Det är som med ryska dockorna när de är inuti varandra.
Känns som att rekordet borde ligga på runt 5-6 i svensk sjö: Stor gädda -> mellan gädda - > stor abborre -> mellan abborre -> liten abborre/mört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in