Jag undrar om det är vanligt när ni är ute till sjöss och fiskar fisk att man vid skärningen utav den hittar små fiskar i dess innanmäte? Vet att fiskarna inte är däggdjur som vi med mammamagar och dylikt, de lägger ju rom (gott till räkcocktail på nyårsafton). Äter stora fiskar små fiskar? Är de rentav kaniballar eller görs det av desperation i ovanligt pressade lägen? Äter de rom av misstag, eller för att det rentav är gott som vi människor tycker om nyår, och sen växer fisken i fiskmagen av sig själv? Har du blivit förvånad över något i fiskmagen?
Undran kommer sig av att undertecknad bingeade Skärgårdsdoktorn (Öppet arkiv och chill) och när jag kom fram till den första säsongens fjärde avsnitt Nya och gamla själar kom doktor Holtman in med en riktig bjässe till firre till Skärgårdsdoktorn och dottern Wilma.
Undran kommer sig av att undertecknad bingeade Skärgårdsdoktorn (Öppet arkiv och chill) och när jag kom fram till den första säsongens fjärde avsnitt Nya och gamla själar kom doktor Holtman in med en riktig bjässe till firre till Skärgårdsdoktorn och dottern Wilma.
–Det här blir en fin middag. Hoppas jag är bjuden, säger doktor Holtman.Det hela äcklade mig så till den milda grad att de fina fish fingers-filéer jag käkade fick slängas i komptsen – och jag slänger väldigt sällan mat. Är fiskarna så här äckliga?
–Har du fått den där själv, frågar Wilma?
–Jag har fått den själv, av Sören om sanningen ska fram, svarar doktor Holtman.
Sen läggs fisken ner i en tidning och doktor Holtman sätter täljkniven i buken på fisken och skapar ett jättesnitt. Och ur buken kommer det en hel fisk av den något mindre storleksklassen.
Wilma klappar den lilla fiskens fjäll.
–Den är alldeles len som en bäbis, säger hon.
Några minuter senare plockar Wilma upp fisken med händerna och frågar sin far Skärgårdsdoktorn:
–En bäbis?
–Det är ingen bäbis Wilma, säger då Skärgårdsdoktorn.