2023-08-31, 12:59
Medlem
Jag och min fru har idag ett bolån på sammanlagt två miljoner på huset,huset är idag värderat till 7 miljoner. Eftersom vi idag inte nyttjat ränteavdraget fullt ut tänkte jag om det skulle vara en bra ide att låna upp en miljon till bara för att sedan placera den extra miljonen i ett räntesparkonto med högre avkastning. Har räknat lite på detta och ser att vi nästan kan tjäna cirka 1000kr/månaden på detta med rådande räntor.

Jag tänkte höra med er om det finns några uppenbara baksidor med ovan upplägg, exempelvis skatter eller annat som gör det mindre lukrativt.

Tacksam för svar och tips.
Citera
2023-08-31, 13:16
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Jag och min fru har idag ett bolån på sammanlagt två miljoner på huset,huset är idag värderat till 7 miljoner. Eftersom vi idag inte nyttjat ränteavdraget fullt ut tänkte jag om det skulle vara en bra ide att låna upp en miljon till bara för att sedan placera den extra miljonen i ett räntesparkonto med högre avkastning. Har räknat lite på detta och ser att vi nästan kan tjäna cirka 1000kr/månaden på detta med rådande räntor.

Jag tänkte höra med er om det finns några uppenbara baksidor med ovan upplägg, exempelvis skatter eller annat som gör det mindre lukrativt.

Svårt se hur du tänkt/räknat på detta men vad fan tjänar du 1000:- i månaden på det hela är det väl inget att tveka om, skulle det sen visa sig vara fel eller finns någon baksida du missat är det bara gå till banken och lösa lånet, pengarna har du ju på kontot.
Citera
2023-08-31, 13:31
Medlem
tnems avatar
Citat:

Var kan du få högre sparränta än vad du får i bolåneränta?

Visst du har ett ränteavdrag på det du lånat, men samtidigt skall du betala skatt på den räntan du får från räntekontot.
Citera
2023-08-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Visst du har ett ränteavdrag på det du lånat, men samtidigt skall du betala skatt på den räntan du får från räntekontot.
Hos Avanza kan du idag får bolåneränta på 3,74 % (fram till 1 november) och hos Nordnet 3,77 %.
Samtidigt kan du spara pengar på sparkonto med insättningsgaranti med ränta på 3,85 % alternativt binda i 3 månader och få 4,10 %.

Som fler redan skrivit så är skatten på inkomsträntor 30 % och man kan göra motsvarande avdrag på 30 % på kostnadsräntor.

Jag skulle absolut göra det TS funderar på. Jag har ett liknande upplägg det själv, ökade på mitt bolån i höstas och har investerat dessa. Och har sedan jag tog mitt senaste bolån inte amorterat en krona, utan allt går till investeringar istället.
Citera
2023-08-31, 13:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Hos Avanza kan du idag får bolåneränta på 3,74 % (fram till 1 november) och hos Nordnet 3,77 %.
Samtidigt kan du spara pengar på sparkonto med insättningsgaranti med ränta på 3,85 % alternativt binda i 3 månader och få 4,10 %.

Som fler redan skrivit så är skatten på inkomsträntor 30 % och man kan göra motsvarande avdrag på 30 % på kostnadsräntor.

Jag skulle absolut göra det TS funderar på. Jag har ett liknande upplägg det själv, ökade på mitt bolån i höstas och har investerat dessa. Och har sedan jag tog mitt senaste bolån inte amorterat en krona, utan allt går till investeringar istället.

Om det inte redan finns pantbrev så tillkommer kostnaden för dem och då kommer det ta lång tid innan det lönar sig.
Citera
2023-08-31, 13:52
Medlem
nja men finns de som belånar aktier med för att köpa flera aktier
går nog fint om aktien går upp men blir ett stup om aktien går ner
Citera
2023-08-31, 13:52
Medlem
Citat:

Tack!

Skatt på räntekontot är det som knäcker min kalkyl
Alltid är det något som förstör. Men givetvis är detta helt rätt med tanke på hur orättvist det annars skulle varit.

Min kalkyl var enligt nedan;

Nytt lån:1 miljon med rörlig ränta (idag 4,2).
Kostnad 29400.(42000kr minus ränteavdrag 12600)

Sparränta. 4,1 procent ej bundet
Ränteintäkt. 41000kr (som jag tyvärr måste skatta på)
Citera
2023-08-31, 14:08
Medlem
Citat:
Om det inte redan finns pantbrev så tillkommer kostnaden för dem och då kommer det ta lång tid innan det lönar sig.
Äger du en fastighet så är det ju bara differensen i pantbrevet som man behöver betala för.
Så i TS fall blir det (som högst) 2% på 1 miljon + 375 kr, dvs 20 375 kr. Han kan ju ha utrymme i befintligt pantbrev, men det framgår inte i inlägget.

Ökar du upp ett lån på en bostadsrätt (som i mitt fall) så är det föreningen som bestämmer kostnaden för det och i mitt fall var det 1 % av PBB, vilket blev 483 kr förra året.
Senast redigerad av Kaleus 2023-08-31 kl. 14:12.
Citera
2023-08-31, 14:13
Medlem
Jag skulle ta ett lån på en miljon för att investera i något jag tror på, affärsidé eller annat. Inte för att få ynka 12k om året som kanske ändå inte blir så.
Citera
2023-08-31, 14:19
Medlem
adhesives avatar
Citat:
Tack!

Min kalkyl var enligt nedan;

Nytt lån:1 miljon med rörlig ränta (idag 4,2).
Kostnad 29400.(42000kr minus ränteavdrag 12600)

Sparränta. 4,1 procent ej bundet
Ränteintäkt. 41000kr (som jag tyvärr måste skatta på)

Som jag läser detta går du back 1000:-/mån baserat på dina siffror?
Citera
2023-08-31, 14:31
Medlem
ränteavdrag och skatten dras väl bara på nettobeloppet?

dvs (inkomst pga ränta -ränteutgifter)
om underskott => ränteavdrag (skattereduktion)
om överskott => skatt

möjligen att ni kan tjäna på det om din fru/sambo står på lånet och du står på bankkontot med sparränta.
Citera
2023-08-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhesive
Som jag läser detta går du back 1000:-/mån baserat på dina siffror?

Korrekt. Givet jag inte kan hitta lägre ränta på bolånet hos övrig aktör. Någon här i tråden tipsade om Avanza. Men blir avkastningen bara någon tusenlapp så känns det inte längre aktuellt.

Dock så vågar jag inte riskera att investera i något som medför risk med tanke på att jag idag har en bra ekonomi. Då får det helt enkelt bli att investera med ihopjobbade pengar som inte jag har råd att förlora
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in