Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Självklart är jag emot kriget! Är inte du? Du tycker det är ok att sitta och hoppas på 4 siffrigt döda varje dag?
Du tycker att mitt inlägg var värre än inlägget med förhoppningen om fler döda varje dag?
Jag är helt övertygad om att du precis som Putin är emot kriget och hoppas det avslutas så fort som möjligt så det kan bli fred. Problement är bara att Putin, och inte heller osannolikt du, gärna ser att kriget avslutas till en "rysk fred", där andra folk än ryssar är underkuvade att leva under rysk överhöghet.
Detta är kanske en naturligt definition av "fred" i ryskt tänkande med avsaknad av konflikt mot rysk överhöghet, men vi övriga har ett lite mer utvidgat fredsbegrepp än så:
"Peace means societal friendship and harmony in the absence of hostility and violence. In a social sense, peace is commonly used to mean a lack of conflict and
freedom from fear of violence between individuals or groups."
https://en.wikipedia.org/wiki/Peace
Dvs. vi ser gärna också möjligheten att leva under någorlunda frihet utan rädsla för våldsanvändning från rysk överhöghet, och därför fortsätter kriget tills dess vi uppnår en sådan fred.
Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Inte en chans att trump överger Ukraina för mycket på spel. Det är bara val taktik från hans sida. Han säger i princip att han kan ordna fred där direkt. Vad det innebär kan lika gärna vara att usa går in i kriget. Så ni ryssrunkare ska nog inte hoppas för mycket på trump inte
Trump är ju lite speciell då han i egenskap av outsider lätt blivit objekt för önsketänkande hos grupper som vanligtvis inte får igenom sin agenda, bl.a. så omfamnades han ju länge av alt-right då han uttalade sig kritisk om judiska lobby-grupper och hur han inte lär få lobbyns support då han inte låter sig bli köpta av dem.
I praktiken visade sig Trump dock bli en av de mest Israel-vänliga presidenterna, så till den grad att han tom raljerade att han var så populär där att han skulle kunna bli Israels president.
Det kan ju naturligtvis vara 4D-schack från hans sida, men rimmar rätt illa med den isolationistiska politik han säger sig stå för, och som pro-ryss skulle jag inte lägga alltför höga förväntningar på vad Trump i praktiken skulle göra för dem.