2023-08-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Otroligt svårbedömt just nu, det är i princip en fyr-fältare med alla scenarion som pumpas ut. Finns pro-ryssar som menar att Rysslands kollaps är nära, pro-ryssar som menar att Ryssland håller på att vinna. Pro-ukrainare som säger att motoffensiven inte kommer någonstans, pro-ukrainare som menar att man avancerar per minut... Lägg därtill informationsembargon från fronten och den digitala krigsdimman ligger verkligen tät just nu.

Jag tänker ett par saker.

- Dels att ryssarnas cyberkrigföring verkar ha gått upp i fyrskift just den senaste veckan. Sen man ens började fundera på konceptet rysstroll och liknande, har jag aldrig sett mer än vad det är just nu. Det indikerar någonting.

- Ryssarna tar fullständigt extrema förluster. Vi vet inte Ukrainas men det vore konstigt om frontlinjen inte börjar påverkas rejält av själva siffrorna snart.

- Zelenskys Europa-tour och förfrågan om stridsflyg tycker jag ändå tyder på en genuin optimism inför motoffensiven. Man anar att man snart kommer vara utanför sitt eget luftvärnsparaply och behöver hantera det.

Den stora X-faktorn är enligt mig fortfarande attackerna inne i Ryssland. Här gör det ont för Putin, bildligt och bokstavligt.

Det första fetade, ja det är verkligen en dimma som är svår att tyda, med tanke på att offensiven går framåt och inte bakåt så finns det iaf momentum. det kommer gå snabbare ju längre fram man bryter igenom linjerna och ryssland måste baka försvaret.

Det andra fetade, dom attackerna är bra för då måste ryssland ha kvar mer försvar i självaste ryssland, och dom riktar sig inte in på någon enskild stad eller fält och det blir ännu svårare för ryssland att veta vart dom ska sätta försvaret och måste då sprida ut det över en större yta dvs mindre till själva kriget
Citera
2023-08-31, 10:30
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
[/b]

Det första fetade, ja det är verkligen en dimma som är svår att tyda, med tanke på att offensiven går framåt och inte bakåt så finns det iaf momentum. det kommer gå snabbare ju längre fram man bryter igenom linjerna och ryssland måste baka försvaret.

Det andra fetade, dom attackerna är bra för då måste ryssland ha kvar mer försvar i självaste ryssland, och dom riktar sig inte in på någon enskild stad eller fält och det blir ännu svårare för ryssland att veta vart dom ska sätta försvaret och måste då sprida ut det över en större yta dvs mindre till själva kriget

Attackerna i Ryssland har varit upptrappande hitills, vilket kan tyda på att man har ännu mer förmåga att ge, men håller tillbaka just nu. Exempelvis för att kunna använda sista steget som en del i en förhandling (en framtida eller dold). När det exploderar saker i Moskva ser Putin omanlig och svag ut, inför sin egen befolkning och inför de andra hökarna i Kreml och Wagner. Stort problem.
Citera
2023-08-31, 10:39
Medlem
Citat:
Attackerna i Ryssland har varit upptrappande hitills, vilket kan tyda på att man har ännu mer förmåga att ge, men håller tillbaka just nu. Exempelvis för att kunna använda sista steget som en del i en förhandling (en framtida eller dold). När det exploderar saker i Moskva ser Putin omanlig och svag ut, inför sin egen befolkning och inför de andra hökarna i Kreml och Wagner. Stort problem.

Ja det ser ju inte bra ut när flygande pizzakartonger slår ut flygplan och bränsledepåer, hade det varit ett mer öppet land så tror jag att det hade lyfts upp i kreml ganska aggressivt. men nu kan dom bara knyta handen i fickan annars riskerar dom att ramla ut från en balkong
Citera
2023-08-31, 10:45
Medlem
Citat:
Otroligt svårbedömt just nu, det är i princip en fyr-fältare med alla scenarion som pumpas ut. Finns pro-ryssar som menar att Rysslands kollaps är nära, pro-ryssar som menar att Ryssland håller på att vinna. Pro-ukrainare som säger att motoffensiven inte kommer någonstans, pro-ukrainare som menar att man avancerar per minut... Lägg därtill informationsembargon från fronten och den digitala krigsdimman ligger verkligen tät just nu.

- Dels att ryssarnas cyberkrigföring verkar ha gått upp i fyrskift just den senaste veckan. Sen man ens började fundera på konceptet rysstroll och liknande, har jag aldrig sett mer än vad det är just nu. Det indikerar någonting.

Ryssarna tar fullständigt extrema förluster. Vi vet inte Ukrainas men det vore konstigt om frontlinjen inte börjar påverkas rejält av själva siffrorna snart.

- Zelenskys Europa-tour och förfrågan om stridsflyg tycker jag ändå tyder på en genuin optimism inför motoffensiven. Man anar att man snart kommer vara utanför sitt eget luftvärnsparaply och behöver hantera det.

Den stora X-faktorn är enligt mig fortfarande attackerna inne i Ryssland. Här gör det ont för Putin, bildligt och bokstavligt.

Det fetade:
Vem är förvånad? Typiskt ryskt. Man brys sig inte om sina förluster. Hur många som helst får dö, även om vinsten eller nyttan är obefintlig. Ryssarna förlorade vid inringningen av Berlin 1945 t ex fler soldater på två veckor än vad USA förlorade under 7 år av Vietnamkrig. Detta i ett läge när ryssarna egentligen inte skulle ha behövt offra några män alls; de kunde bara ha bevakat sin ring och låtit tyskarna svälta till de gav upp. Men nej, in i Berlin snabbt skulle man.
Citera
2023-08-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vi har byggt upp ett berg av stål inför den här motoffensiven. Vi kan inte göra det igen. Det finns inte på kartan, säger en före detta amerikansk tjänsteman.

Enligt Aftonbladet idag. Bakom betallänk.

Nato uttalar sig som om det vore deras krig.

LOL det är ju deras krig mer eller mindre. Lyssna inte till allt skitsnack om offensiv. Om det skiter sig för UKR denna offensiv så kan dom ladda om under den blöta perioden och göra det igen och igen. Jag ser inget slut på detta då varken ukr eller Putin kommer att backa. Vi har MAJOR problem i europa nu.
Citera
2023-08-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja det gäller väl att ha kvar lite i förråden om tex kineserna sätter in en stöt?
beror väl också på hur mycket som kan produceras?

"Huovinen: Europas vapenförråd är snart slut"

https://sverigesradio.se/artikel/huovinen-europas-vapenforrad-ar-snart-slut

USA EU har inte slut på nånting man har ju bara skickat utgånget material.
Om Kina lägger sig i har vi ww3 då Indien kommer vända sig mot gulingarna så hoppas verkligen tjing-tjong håller sig på mattan.
Citera
2023-08-31, 10:50
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
Men HALLÅ hur gamla är ni ?? 14 ? eller bara UKR bottar. Jag har läst i över ett år om hur överlägsna ukr är och hur värdelösa ryssarna är så VARFÖR är dom inte hemskickade ? Läser också om hur proryssar ljuger och visst det är uppenbart men ni fjortisar ljuger ju ännu värre och vad vinner ni på det ?
Detta krig är skit och alla lögner från bägge sidor är bara patetiska. KONSTRUKTIVA ideer om hur kriget och dödandet kan ta slut vore mer värdefullt tycker jag. SKÄRPNING på inläggen.

Vi kan ju börja med att Putler erkänner Ukrainarna som ett folk och dit är det ännu långt. Vi kan inte ha två parter som förhandlar med varandra där den ena parten inte erkänner den andra. Att blanda in tredje part, exempelvis USA, för att föra Ukrainarnas talan i en sådan förhandling är vare sig en möjlig lösning eller seriöst. Alla sidor måste erkänna existensen av de övriga. Är man inte överens om det kan det inte bli tal om fred eller eld upphör. Då måste allt avgöras på slagfältet och det är där vi är just nu.
Citera
2023-08-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
Men HALLÅ hur gamla är ni ?? 14 ? eller bara UKR bottar. Jag har läst i över ett år om hur överlägsna ukr är och hur värdelösa ryssarna är så VARFÖR är dom inte hemskickade ? Läser också om hur proryssar ljuger och visst det är uppenbart men ni fjortisar ljuger ju ännu värre och vad vinner ni på det ?
Detta krig är skit och alla lögner från bägge sidor är bara patetiska. KONSTRUKTIVA ideer om hur kriget och dödandet kan ta slut vore mer värdefullt tycker jag. SKÄRPNING på inläggen.
Folk tröttnar när ryssrunkarna bara sprider lögner hela tiden det förstör tråden.
Det enda sättet kriget kan få ett slut är när ryssland lämnat hela Ukrainas territorium inklusive krim. Ukraina kommer inte förhandla om Krim. Av flera skäl först är dom förbannade utav bara helvete. Sedan vill man inte riskera att ryssland anfaller dom igen från Krim vilket är stor sannolikhet om några år. Ryssland vill ha förhandlingar så dom kan bygga upp militärt igen och göra ett nytt försök. Det kommer inte väst och Ukraina tillåta.
Samtidigt finns det stora risker med freds förhandlingar det blir mycket svårt för Ukraina och åter ta stridigheter efter det. Då är det dom som är aggresiva nu är det Ryssland.

Så några förhandlingar kommer det inte bli fören det inte finns någon utväg.
Citera
2023-08-31, 10:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

- Ryssarna tar fullständigt extrema förluster. Vi vet inte Ukrainas men det vore konstigt om frontlinjen inte börjar påverkas rejält av själva siffrorna snart.
Ryssarnas förluster ligger på ganska vanliga nivåer. Det har varit extremt mycket förlorat artilleri under lång tid nu och jag börjar bli ganska skeptisk till just den trenden. Det låter helt enkelt inte realistiskt till att Ryssarna kan köra fram nya pjäser i takt med att de rapporteras som förstörda.

Det vore också konstigt om anfallande sida har lägre förluster än försvarande. Men vi har som tidigare sagts inga trovärdiga rapporter om UAFs förluster. De har bevisligen förlorat en del utrustning men rapporterna om det är sporadiska.

Citat:

Jag tycker offensiven går ganska trögt. Ungefär samma tempo som Ryssland hade runt Bachmut. RAF betalade ett högt pris för varje meter där. RAF kan falla tillbaka och bygga nya linjer precis som UAF gjort när de varit inställda på försvar.

Vi får vara inställda på att behöva skicka ett lika stort paket med utrustning till nästa sommar. För Sveriges del så är det inga större problem att bygga 50 nya cv90 och ett dussin Archer tills dess. Kostar dock en del pengar.
Citera
2023-08-31, 10:59
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, AFU är framme vid Verbove som bland många andra Greyskull twittrade om igår.

Citat:
Så till fronterna. Vid Avdiivka har vi tagit tillbaka tidigare förlorade positioner norr om Krasnohorivka.
Söder om Rivnopil har vi tryckt turisten bakåt och vi avancerar just nu mot Pryiutne. Turisterna hade ju satt in elitförband som skulle täppa till men de förlorade en betydande del av sitt manskap och blev tvugna att dra sig bakåt.
Vid Zaporizhzhia har vi bekräftelse på att vi nått utkanten av Verbove, vilket skedde snabbare än jag själv antagit. Verbove är en mycket viktig taktiskt sett och jag hade antagit att turisterna skulle sätta hårt emot på vår väg dit. Det ser ut som även turisterna själva blev tagna på sängen av vår snabba marsch, men enligt uppgifter sänder de nu in mera förstärkningar från andra delar av fronten. Frågan är; är detta igen en taktisk swingmanöver från vår sida eller går vi med fullaste allvar in för att ta byn? Snart får vi svaret.
Övriga fronter står som tidigare, vi har ett stabilt försvar på dessa.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-08-31, 11:01
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ja spadar är nog och ta i men mycket lite ammo ser dom ut och ha. Tror Ukrainas offensiv kommer gå fortare och fortare. Krim kommer snart va omöjligt för Ryssland och försvara

Tror Krim kommer va ganska svårt att ta, med tanke på att vid näset vid Perekop österut till Strilkove är det i princip laguner och träsk. Tror det kan ta ganska lång tid att komma förbi det. med tanke på hur lång tid det tar att ta sig igenom Donbass Kerson och Luhansk.
Citera
2023-08-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Självklart är jag emot kriget! Är inte du? Du tycker det är ok att sitta och hoppas på 4 siffrigt döda varje dag?
Du tycker att mitt inlägg var värre än inlägget med förhoppningen om fler döda varje dag?
Ju fler ryssar som dör desto snabbare kan kriget avslutas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in