2023-08-30, 11:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En mycket bra kanal, "Ukraine Matters" alltså, klart att den är mycket mer genomarbetad och vältänkt än vad Kenneth Gregg presterar men jag gillar ändå Greggs uppdateringar, de är skrivna på ett sätt som inte är för styltat om du förstår vad jag menar, "Ukrainawar for dummies" typ.

Gregg är bra om man vill följa kriget dagligen men med bara en källa, och på svenska. Men han har ju inget nytt utan tittar bara på samma Twitterkanaler och YT-kanaler som oss andra som är lite mer fanatiska i vårt följande av kriget.

"Ukraine Matters" var bra och är bra nu igen när det händer lite mer. Ett tag tyckte jag han var sämre och svävade ut i mer politiskt tyckande. Det hände inte så mycket på fronterna då. Han höll på och flyttade då också, var upptagen med någon utbildning etc.
Citera
2023-08-30, 11:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Länk, tack!
Vi har byggt upp ett berg av stål inför den här motoffensiven. Vi kan inte göra det igen. Det finns inte på kartan, säger en före detta amerikansk tjänsteman.

Enligt Aftonbladet idag. Bakom betallänk.

Nato uttalar sig som om det vore deras krig.
Citera
2023-08-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Stöd i den storleksordningen Ukraina redan har fått kommer inte vara aktuellt kommande år.
Säger Bauer militär chef Nato.

ja det gäller väl att ha kvar lite i förråden om tex kineserna sätter in en stöt?
beror väl också på hur mycket som kan produceras?

"Huovinen: Europas vapenförråd är snart slut"

https://sverigesradio.se/artikel/huovinen-europas-vapenforrad-ar-snart-slut
Citera
2023-08-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Ännu en vatnik som fått för sig att det är val i USA i höst.

Snacka om svamlande idioter!

Det jag skrev var att ryssen kan få en paus nu i höst.. om det blir så kommer det bli mycket svårare att slänga ut dom. SEN kommer det ett val i USA och då kan det komma en ny president som kräver ett slut på kriget.

Det är du som är lågbegåvad och inte kan läsa en text, knappast mitt problem. Ha.
Citera
2023-08-30, 12:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag skrev ju det, att Ukraina måste avstå Krim är helt klart en möjlighet. Har tex svårt att se att AFU står vid Azovhavet innan höstregnet kommer.
Har de inte nått sjön till hösten får de vänta till dess att rasputitsan är över, de får gå in den takt som behövs.
Under tiden kan de fortsätta bomba sönder rysk logistik.
Rasputitsan heter förresten menföre på svenska.
Citat:
Det har gått jävligt trögt. Då får ryssen en paus, det ska väljas ny president i USA etc. etc. Mycket kan hända.
Presidentvalet är först nästa år, den presidenten kommer att installeras först i Januari 2025.
Tillkommer att en stor majoritet av Republikanerna, är för fortsatt stöd.
Kom ihåg att Republikanerna traditionellt ansågs vara hökarna i USA.
Citat:
Det är också en möjlighet att ryssen tar över hela Ukraina eller att Ukraina vinner det här och jagar ut ryssen.

Hur det här går är inte givet, det är allt jag nånsin sagt. Deal with it.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-08-30 kl. 12:09.
Citera
2023-08-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja det gäller väl att ha kvar lite i förråden om tex kineserna sätter in en stöt?

Det är ju en missvisande rubrik!

Han säger ju att vi har hela tiden skickat bättre och tyngre vapen och nu kommer det även stridsflyg och sen finns det inget bättre att skicka.

Inte att våra vapenförråd är slut!
Citera
2023-08-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Fast nu har man höjt produktionen så det lär blir mer stöd till Ukraina nästa år. 1 miljon artilleri granater kommer dom få det är redan bestämmt.
Nu får vi dock se om inte Ryssland kapitulerat innan dess vilket dom antagligen har
Citera
2023-08-30, 12:07
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag stängde av när han pratade om att Ryssland kommer vinna då de har fler soldater och att "boots on the ground" kommer avgöra kriget. Hur fan ska man vinna ett krig med i princip utslaget artilleri, luftförsvar, stridsvagnar, flyg, fordon? Ska de marschera mot fronten likt Poltava?

Ja, enligt källor så har man tagit fram hästar till armen, så dina tankegångar är kanske inte helt fel ute?

För en som hade en svärfar som flydde från Ungern 1956 och Raoul Wallenbergs insatser för judar i Ungern under 2:a världskriget.

Och nu sitter Orban och sprider ryska narrativ och hindrar Sveriges Natoansökan.
Fy f-n!
Citera
2023-08-30, 12:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainarna i Verbove? Om sant så kan ett genombrott av "Souloviki-linjen" vara ett faktum.
https://twitter.com/visegrad24/status/1696805950533886212
Citera
2023-08-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det jag skrev var att ryssen kan få en paus nu i höst.. om det blir så kommer det bli mycket svårare att slänga ut dom. SEN kommer det ett val i USA och då kan det komma en ny president som kräver ett slut på kriget.

Det är du som är lågbegåvad och inte kan läsa en text, knappast mitt problem. Ha.
Ha ha snacka om dålig bortförklaring!

Ditt inlägg handlade om hösten din mupp!

Inte om hösten 2024!
Citera
2023-08-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Kanske inte imponerad men befriande att lyssna på en politiker som vågar säga kontroversiella saker och stå för det.
Han talar klarspråk, han har en tydlig linje, jämför detta med en mumlande Ulf eller Mona som inte vågar säga något alls.

1.Natotrupper på Ukrainas mark = tredje världskrig
2.Viktigaste uppgiften för Putin är att hålla ihop landet, ett splittrat Ryssland är en katastrof för världen.
3. "The point of NATO is to be stronger than Russia" "some leaders of NATO have the strategy of crushing Russia"

Många Ungrare undrar nog vad han håller på med, väldigt många kommer säkert ihåg när dom blev "befriade" av ryska stridsvagnar 1956. Fast jag förstår honom, EU delar inte längre ut pengar förutsättningslöst till Ungern. Nu har han väl hittat en ny mjölkkossa i form av billig rysk gas, lycka till säger jag, för han sitter i samma fälla som Tyskland gjorde. När Putin har dom i fällan så börjar priserna trissas upp.
Citera
2023-08-30, 12:11
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja om nu staden är helt omringad så finns det ju bara 2 val för de instängda ryssarna.

Ge upp eller försöka slå sig ut.

Hoppas på det sista.....

Om jag vore ryss i Bakhmut, skulle jag sitta still. Helt still.
Börjar de röra sig i det fria, kommer det komma klusterammunition, i massor.
Detta är klusterammunition perfekt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in