Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Efter några timmars kämpande har jag fått fram en version som verkar fungera så pass mycket så att:
A) Skriptet kan hämta hem data från Svenska spel också för Fullträff
B) Det kan normalfördela fullträff-oddsen 0-100
C) Det kan itetera genom alla 13 miljarder kombinationer (varje miljon iterationer skriver ut en rad för att visa att datorn jobbar) och skriva ut på skärmen de kombinationer som fungerar. En begränsning är satt vid 10 000 rader (svenska spels gräns).
Meningen med detta är att du kan finslipa vilken nivå som intervallet ska ligga på.
Om det ligger på 300 +/- 1 så spottar den ur sig 10 000 rader på noll tid.
Däremot 200 +/- 0.05 så står den och tuggar miljoner iterationer utan att hitta några kombinationer med denna summa (jag har inte tålamod som sagt att vänta).
Skriptet i nuvarande form, kommer i sin helhet i nästa post.
Skriptet är alltså inte färdigställt på så sätt att det sparar en textfil i Fullträffs-läget.
Men när du testat det och finkalibrerat vilket intervall som är intressant kan det kompletteras för att kunna spara en textfil på samma sätt som övriga spellägen.
Just här och nu sitter jag på en liten och gammal Nuc med Linux Mint, men den klarar 1 miljon iterationer per sekund, vilket innebär att 13 miljarder (13 000 miljoner) iterationer tar cirka 3 1/2 timme

Det hade förvisso gå att snabba upp koden med parallels, men jag orkar inte.
Wow, säger jag bara, du är galet grym på detta
Jag kör just nu och de första 2400000000 raderna tog 30 minuter, så det går lite fortare hos mig, ca: 80 miljoner per minut, snyggt att du kunde lägga alla 3 spelen i samma script.
Dock var det nära att jag gav upp innan jag såg att toleransen skulle skrivas med punkt och inte komma, den var lurig, jag satte ner till 4 decimaler, får se vad jag får ut i antal av det.
Är det möjligt att även ange önskad summa med decimaler ?
Skulle man kunna välja ett visst antal rader, t.ex. att jag vill få ut de 1000 raderna med lägsta tolerans, då skulle man ju inte behöva råka ut för att man får ut för många eller för få godkända rader utan just det antal man vill ha, hade man kunnat göra det så är det ju perfekt, men då måste väl alla rader sparas någonstans först eller hur skulle man lösa det ?
Just ja, en sak till, Fullträff inlämningsfil så behövs omgångsnummer, vad är enklast att att få med det ?
Jag vet inte hur de har tänkt när den infon är gömd då den krävs för flera dagliga spel, finns iaf. på denna sida:
https://spela.svenskaspel.se/tt/matchlist/fulltraff
Det finns ju 2 st. andra tipsspel som är likadana, topptipset och powerplay, den ena fotboll och den andra ishockey, nu spelar inte det någon rol för mig, för mig är det bara siffrorna jag använder mig av, och även det som gör att de färdiga reduceringsverktyg som finns på marknaden tar längre tid, så mycket annan info runt omkring som tar datorkraft.
Jag inbillar mig att det kanske inte är så mycket som ska ändras för att passa dessa 2 spelen, enda skillnaden är att det är 8 matcher istället för 13, annars är det samma som stryk och europatipset.
https://spela.svenskaspel.se/topptipset
https://spela.svenskaspel.se/powerplay
Dessa 2 spel har bara 6561 möjliga rader och lär ju gå med ljusets hastighet att få fram
Hade ju varit guld om man i ett och samma script hade alla 5 spelen, annars är ju 2 olika script bara dubbelt så många som 1, vill du inte så är det ok, jag har alla de möjliga raderna i excel men det blir lite segt med formler hela vägen och inte alls så smidigt som det är med detta script.