2022-08-18, 13:25
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Jag har upptäckt att det finns allt fler Blocket-annonser där man säljer saker för tusentals kronor, oftast elektronik som dyrare mobiler, bärbara datorer och liknanade, till kraftigt nedsatt pris.

Säljaren är identifierad med Bank ID, vilket inger viss seriositet/trygghet/förtroende.

Det sätts inte ut något telefonnummer men man kan skicka meddelande till säljaren, och alternativet säker blocketpaket / frakt med köparskydd eller vad det där nu kallas finns tillgängligt.

Vid skickat meddelande svarar aldrig säljarna, eller slutar svara så fort man ställer mer ingående frågor.
Ställer man frågan om man kan komma och köpa på plats eller annan fråga som innebär en verklig säker affär för köparen, så slutar de svara helt, om de nu har svarat från första början överhuvudtaget.

I många fall läser inte säljaren ens meddelanden överhuvudtaget, trots att man har skickat flera. Det står "läst" när säljaren väl har läst, men inte i fallet med dessa annonser, då står det bara "levererat" vilket innebär att meddelandet har gått iväg, men mottagaren (säljaren) inte läst ännu.

Trots det "för-bra-för-att-vara-sant-priset" på varan, finns annonsen ofta uppe en längre tid, kanske ett par veckor, vilket ju i sig är ganska märkligt då varan borde försvinna direkt och annonsen borde rimligtvis plockas bort.

Naturligtvis kan det finnas rimliga förklaringar till detta MEN, min fråga skulle vara varför dessa typer av annonser har ökat så radikalt, något som jag själv har upptäckt? Så var det inte förr. Folk satte ut saker till försäljning, de svarade, sålde, sen åkte annonsen ner direkt.

En och en annan märklig annons enligt beskrivningen kan man ju som sagt tänka sig vara rimligt under vissa omständigheter, men detta förekommer så ofta att det verkar mer systematiskt.

Är detta bedrägeri? Stjäl bedragarna andras Bank ID, låter folk sätta in/överföra en massa pengar och t.o.m via "säker blocketpaket" (eller vad det nu heter), och sen drar när de har fått in en rejäl summa totalt? Och hur tusan får de igenom att pengarna faktiskt kommer in via säker blocketpaket/överföring? Är kunderna så jävla dumma att de bara godkänner köpet och att pengarna kan släppas till säljaren UTAN att ens ha mottagit paketet?

Jag begriper inte detta. Kanske någon annan gör?
Senast redigerad av EnergizerBunny 2022-08-18 kl. 13:30.
Citera
2022-08-18, 13:38
Medlem
De har målvakter (oftast inte folk som stått på ett par skridskor) som redan är dömda med massa skulder hos KFM som skiter om de får lite böter till. Om ni polisen mot all förmodan skulle utreda.

Svarar bara på: "Jag tar den! Swishar ikväll."

"Skickar iPhonen i imorgon bror."
Citera
2022-08-18, 13:38
Medlem
SexgalenZombies avatar
Målvakter. Kör en kreditupplysning på personen, så lär du se att det saknas inkomst och finns skulder.

Köp aldrig något med förskottsbetalning. Så blir man aldrig helt lurad.
Citera
2022-08-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Målvakter. Kör en kreditupplysning på personen, så lär du se att det saknas inkomst och finns skulder.

Enklare att bara göra en sökning på lexbase.se.
Jag undviker alla personer som finns med där oavsett anledning.
Citera
2022-08-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Enklare att bara göra en sökning på lexbase.se.
Jag undviker alla personer som finns med där oavsett anledning.

Det går väl inte att söka med bara telefonnummer?
Citera
2022-08-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Det går väl inte att söka med bara telefonnummer?

Brukar kolla upp vilket namn som är kopplat till telefonnumret genom swish, sedan söka på lexbase.
Citera
2022-08-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Brukar kolla upp vilket namn som är kopplat till telefonnumret genom swish, sedan söka på lexbase.

Ah, smart. Tänkte att de inte skulle finnas med på ex hitta.
Citera
2022-08-26, 16:57
Medlem
Extremt mycket scam och bedrägeriförsök just nu på Blocket. Speciellt försöker de med falska Blocketpaket få köparen betala på ngn falsk blocket-liknande sajt.

Handlade en hel del på Blocket för ngt år sedan, och upplevde inte då samma.

Tror det är pga att annonseringen numera är gratis. Det är alldeles för enkelt- och billigt - att lägga upp en annons. Om det kostar 50:- så håller det i alla fall en del borta…
Citera
2023-08-30, 22:41
Medlem
Jag förstår ingenting på blocket just nu, blir chockad!

Är ute efter ett par airpods pro gen 2.
Lite dyra som vanligt är apples prylar, men på blocket haglar det in nya hela tiden och där är snittpriset på 1500kr kontra 3000kr i butik. På blocket är de precis lika nya och oöppnade som i butik.
Affärerna tillåts via blocket trygg? Vad är det jag missar. Kommer det en Sten i paketet och sen hävdar de att de skickar varan och dispyt ska uppstå eller Vf säljs de till 50 % rakt av med massiva volymer, med tillvägagångssätt som jag har svårt att se någon ska bli lurad på. Men läxa gärna upp mig!
Citera
2023-08-30, 22:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmokey
Jag förstår ingenting på blocket just nu, blir chockad!

Är ute efter ett par airpods pro gen 2.
Lite dyra som vanligt är apples prylar, men på blocket haglar det in nya hela tiden och där är snittpriset på 1500kr kontra 3000kr i butik. På blocket är de precis lika nya och oöppnade som i butik.
Affärerna tillåts via blocket trygg? Vad är det jag missar. Kommer det en Sten i paketet och sen hävdar de att de skickar varan och dispyt ska uppstå eller Vf säljs de till 50 % rakt av med massiva volymer, med tillvägagångssätt som jag har svårt att se någon ska bli lurad på. Men läxa gärna upp mig!

Mycket kopior på airpods så du köper grisen i säcken högst troligt gjort en dålig affär bara. Dom flesta kommer väl inte inse att dom blivt blåsa för dom är så jävla naiva
Citera
2023-08-30, 23:11
Medlem
Kvitto ibland, serie nr också som går att kolla upp. Många som kan tänka sig att mötas upp också.
En teori är väl att de ”obrutna” förpackningarna eg är öppnade och så ligger det kopior inuti, och sen är det för marginell skillnad för en lekman att se skillnad?

Men det är något skumt, de föredra har inget kvitto och alla har fått det som present.
Oavsett anledning Vf ska de säljas så billigt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in