2023-08-30, 18:35
Avstängd
smaug20017s avatar
Intressant tråd där hot om avrättning om de inte vill slåss vid fronten. Vidare i tråden kan vi läsa att de under vapenhot är tvungna att skriva på sina jävla kontrakt. Förbaskade vildar men jag gillar det...
Citat:
1/ Mobilised Russians who joined the 'Wolves' mercenary group say they are being threatened with execution if they don't go to the front line, despite being untrained. They have not been rotated for months due to manpower shortages caused by huge casualties
Citat:
2/ In April 2023, some mobiks were reportedly ordered at gunpoint to sign contracts transferring them from the Russian Army's 352nd Motorised Rifle Regiment to the Wolves private military company. Others seem to have been recruited directly from training.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1696767193877250176
Citera
2023-08-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag fattar inte allt med krig men varför går inte UA in i Ryssland ock krigar? Varför händer det mesta i UA. Vore tacksam för svar.

Ukraina försvarar sig mot Ryssland, Ryssland försöker ta Ukraina. Ganska enkelt om man har tillgång till tv, internet eller bara se ett nyhetsuppslag på en kiosk, varit på tapeten i 1,5 år bara. så lätt att missa tyvärr.
Citera
2023-08-30, 18:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det hade varit intressant att veta om varje HIMARS-truck bemannats av samma team sedan början av kriget.

De har iaf jobbat på bra.

Mja, det skickades väl en hel drös på utbildning för systemet har jag för mig, ror de måste rotera även de som sköter om HIMARS-skyttet också för att de inte ska duka under av stress och annat.

Hur som helst, de är förbannat duktiga på vad de gör
Citera
2023-08-30, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ursäkta om jag frågar, men du citerar dig själv och pratar med dig själv. va det meningen?
Är det fel att citera sig själv om man vill förtydiga sin tidigare post? Finns det regler mot det?
Förlåt så f-king mycket att jag la mig i, men jag förstår inte ditt problem med det.
Citera
2023-08-30, 18:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kastenhelmi är mycket läsvärd,upptäckte honom genom något citat i en twitter, som du skriver mycket försiktig i sina analyser, inga vilda gissningar där inte.

Har du någon koll på i vilket skick ryssarnas 100:.de spaningsbrigad är?

Har de åderlåtits vid något annat frontavsnitt?

100:e spaningsbrigaden tillhör 58:e fältarmén under Militärområde Syd. Under hela detta krig har förbanden från MiloS generellt presterat bättre än de från Väst (med prestigeregementena) och Center. Klart sämst har trupperna från Militärområde Öst varit (dvs från området öst om Bajkalsjön, typ).

Förbandet är nog i god ordning. Det skapades initialt som en experimentformation bestående av folk som rekryterades internt från VDV och GRU Spetsnaz (dvs den militära underrättelsetjänstens specialkommando). Tanken var att skapa en rysk motsvarighet till amerikanarnas "armored cavalry" som skulle kunna leverera tuff stridsspaning med hjälp av stridsfordon och helikoptrar. Detta funkade inte och experimentet lades ned Numera får man väl nog beteckna de som ett "vanligt" luftlandsättningsförband av liknande typ som deras motståndare i ukrainska 82:a. Det viktigaste för 100:e är de nu snabbt måste få förstärkningar, annars kan det gå illa.
Citera
2023-08-30, 18:44
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag fattar inte allt med krig men varför går inte UA in i Ryssland ock krigar? Varför händer det mesta i UA. Vore tacksam för svar.

Tror att det är väl avvägda beslut som bland annat syftar till att inte skapa en vilja bland Ryssar att frivilligt signa upp för tjänstgöring i "SMO". Tänk på att den gemene ryssen ändå tycker att Putin gör rätt. Går Ukraina in på riktigt mot Belgorod så skulle det skapas en motivation bland dessa att försvara "moderlandet". Man skulle även ge Putler en finfin möjlighet att inte bara mobilisera i smyg utan fullt ut kunna lyfta det till krig och då mobilisera precis varenda vapenför man i Pissryssland.

Men rent militärstrategiskt så görs ju lite nålstick över gränsen i bland och syftet med det är att binda upp rysk förmåga så den inte kan användas vid den verkliga fronten.

Sen har det med resurser att göra:
Ukraina skulle kunna sätta några brigader i riktning mot Belgorod och inledningsvis ta en hel del area.
Det är lätt att tänka att de sedan skulle kunna idka byteshandel med den arean, men problemet är att de skulle ha svårt att hålla det som de tagit över en längre tid.

Ryssland skulle vara den som har kortare försörjningsväg för trupper.
I varje hus och hem så skulle det sitta ryssar som rapporterar in Ukrainska trupprörelser

Ukraina har inte resurser att hålla/kontrollera och bedriva allmän verksamhet i områden de ockuperat som inte är deras.

Jag tror att små SF operationer kommer ske ibland över gränsen, men där är syftet inte att erövra mark.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-08-30 kl. 18:46.
Citera
2023-08-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Är det fel att citera sig själv om man vill förtydiga sin tidigare post? Finns det regler mot det?
Förlåt så f-king mycket att jag la mig i, men jag förstår inte ditt problem med det.

Jag sa väl ändå det på ett trevligt sätt! Jag frågade om han hade gjort ett misstag. Det framgår ganska tydligt i posten.
Du vet att ibland gör människor fel, och då är det bättre att vara trevlig när man frågar om det va det han menade eller något annat.

Du har en helt egen agenda att jag har problem med det.
Citera
2023-08-30, 18:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Nu börjar poletten trilla ner hos det amerikanska etablissemanget att det är kört för Ukraina på slagfältet. Samtliga är tunga västkällor. Det tyder på att Washington är på väg att kasta Ukraina under bussen. De nedanstående har jag sagt i månader och år nu. Det verkar som om väst är väldigt tröga och sena på bollen...

Citat:
Ukraine running out of options to retake significant territory

Ukraine appears to be running out of options in a counteroffensive that officials originally framed as Kyiv’s crucial operation to retake significant territory from occupying Russian forces this year.

More than two months into the fight, the counteroffensive shows signs of stalling. Kyiv’s advances remain isolated to a handful of villages, Russian troops are pushing forward in the north and a plan to train Ukrainian pilots on U.S.-made F-16s is delayed.

https://www.washingtonpost.com/world/2023/08/20/ukraine-counteroffensive-analysis-war-russia/

Citat:
Ukraine's dreams of counter-offensive triumph have hit a hard reality

Clear plan to punch through Russian lines and beat back Kremlin troops has proved increasingly hard to make true

https://www.telegraph.co.uk/news/2023/08/23/western-criticism-blame-ukraine-failing-counter-offensive/

Citat:
Ukraine’s sluggish counter-offensive is souring the public mood

The disappointing pace of Ukraine’s counter-offensive has been the focus of international headlines for weeks.

https://www.economist.com/europe/2023/08/20/ukraines-sluggish-counter-offensive-is-souring-the-public-mood

Citat:
Ukraine’s Reset: A Slow and Bloody Advance on Foot

After the failures of the initial armored assaults, which were blunted by Russian defenses, Kyiv resorted to small units attacking one position at a time

https://www.wsj.com/world/europe/ukraine-russia-war-counteroffensive-b06589fa
Citera
2023-08-30, 18:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
100:e spaningsbrigaden tillhör 58:e fältarmén under Militärområde Syd. Under hela detta krig har förbanden från MiloS generellt presterat bättre än de från Väst (med prestigeregementena) och Center. Klart sämst har trupperna från Militärområde Öst varit (dvs från området öst om Bajkalsjön, typ).

Förbandet är nog i god ordning. Det skapades initialt som en experimentformation bestående av folk som rekryterades internt från VDV och GRU Spetsnaz (dvs den militära underrättelsetjänstens specialkommando). Tanken var att skapa en rysk motsvarighet till amerikanarnas "armored cavalry" som skulle kunna leverera tuff stridsspaning med hjälp av stridsfordon och helikoptrar. Detta funkade inte och experimentet lades ned Numera får man väl nog beteckna de som ett "vanligt" luftlandsättningsförband av liknande typ som deras motståndare i ukrainska 82:a. Det viktigaste för 100:e är de nu snabbt måste få förstärkningar, annars kan det gå illa.

Hmm, låter som kompetenta gossar de där i 100:e spaningsbrigaden, jag tror att AFU får lite problem med dem, inte så att de (AFU) kommer att förlora mot dem men de kan ju sinka Ukrainas offensiv där.

Intressanta tider väntar, den här veckan som kommer verkar bli början på något som kan bli riktigt bra för Ukraina.
Citera
2023-08-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ursäkta om jag frågar, men du citerar dig själv och pratar med dig själv. va det meningen?

Såg att jag fick en notis på mig själv ja. Tyckte det var ett klokt inlägg med en klok kommentar
Citera
2023-08-30, 19:01
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Det var nyttigt att få någon av de att försvara sig själv och inte saken. Genast föll scriptet och det fanns inget bakom.

Sen noterar jag att även Surovkin förlorade masken imorse. Han hävdade att han för första gången i programmets historia propagerat för användandet av kärnvapen. Men det har ju varit hans standardlösning för allt. Det gick väl någon timme och sen skulle baltikum nukeas bort. Det blir en mer rättvis diskusion om vi hävdar att folk inte är objektiva utan subjektiva. Kräver man att alla argument ska stå för sig själva blir det inte mycket sagt men det är å andra sidan vad kremelurerna gör hela tiden. De kräver att andra ska ta saker för sanna bara för att de säger det. Som nyss där det skulle vara ett faktum att motoffensiven är ett fiasko. Har man den ingången blir det verkligen ingen diskussion.
Du menar Solovyov?
Citera
2023-08-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Nu börjar poletten trilla ner hos det amerikanska etablissemanget att det är kört för Ukraina på slagfältet. Samtliga är tunga västkällor. Det tyder på att Washington är på väg att kasta Ukraina under bussen. De nedanstående har jag sagt i månader och år nu. Det verkar som om väst är väldigt tröga och sena på bollen...

Du är väl några dagar sen nu. Har ju skett enorma framgångar för Ukraina under veckan. Taskig tid att komma ur din ban
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in