2023-08-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Dessvärre tror jag ärligt talat inte att han begriper det, då flertal ryssar verkar ha ett särpräglat moralsystem där de själva har rätt att behandla andra på ett sätt som de själva inte vill bli behandlade på. Det är därför angrepp på Krim-bron fördöms som "terrorism av värsta klass", medan att ständigt skicka missiler och drönare mot icke-militära mål så civila dödas i storstäder, däremot bara är normalt inslag i deras krigsföring.
Det moralsystemet är detsamma som småbarn och extrema narcissister har.
Trump är liknande i sin syn på allt som sker runt omkring honom.
Citera
2023-08-30, 18:07
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
En 50-tals tank som fungerar är fortfarande ett vapen, även om det inte används i syftet som den skapades.
Om jag hade tillgång till fullt fungerande 50-tals tanks så skulle jag överväga att använda dem som stationära kanoner och kanske skapa stationära, halvt nedgrävda pansarbunkrar.
"If life hand you lemons, make lemonade"?
Problemet är bara ett en såpass gammal stridsvagn med föråldrat pansarskydd, i princip enbart skyddas genom att ständigt hålla sig i rörelse. I en stationär ställning förlorar den detta skydd och kan slås ut av tex pansarskott.
Citera
2023-08-30, 18:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Jag skulle vara benägen att hålla med om att det är en säkerhetsrisk att transportera en dömd terrorist och en efterlyst fiende tillsammans med Ukrainska fångar som med all rätt hatar honom för det han gjort mot ukrainska folket.
Det finns ju de som tror, även ukrainare faktiskt, att galne Grikin har gett upp sina febriga fantasier om att återupprätta Tsar-Ryssland och i hemlighet jobbar för väst. Han har ju ändå hyfsat hög tankeförmåga och är inget blockmongo som de andra Z-dårarna. Jag vet ifan vad jag själv tror men nåt är skumt med Girkin alltså. Han trappade ju plötsligt upp sin retorik till att nästan dagligen kalla puckot Putain för pajas, nolla etc. Girkin har även gjort sig ovän med andra "patrioter" och kallade hans gamla mentor Alexander Dugin för typ korrumperad virrig gammal man. Alexander Dugin är ju en gammal förebild för Girkin så nåt är skumt i denna Girkin-såpan helt klart.
Citera
2023-08-30, 18:15
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Problemet är bara ett en såpass gammal stridsvagn med föråldrat pansarskydd, i princip enbart skyddas genom att ständigt hålla sig i rörelse. I en stationär ställning förlorar den detta skydd och kan slås ut av tex pansarskott.

Såklart, men det kan även ett fäste med maskingevär. Bara menar att en gömd stor kanon som kan avfyras en eller två gånger innan den överges är inte HELT värdelös. Eller så kan den användas som attrapp kanske.

Eller så är den bara till en belastning och det är något jag missar (tar mer jobb än det är värt kanske). Men saker som fungerar kan kanske användas lite kreativt tänker jag.
Citera
2023-08-30, 18:19
Medlem
Reimers avatar
AFU jobbar oförtrutet på med sina HIMARS, gör livet ännu surare för ryssen.

Citat:
Ukrainian HIMARS hit and destroyed a base of Russian forces in a precision strike on the town of Sadove

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1696914844501348404
Citera
Medlem
calamatos avatar
Jag fattar inte allt med krig men varför går inte UA in i Ryssland ock krigar? Varför händer det mesta i UA. Vore tacksam för svar.
Citera
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Såklart, men det kan även ett fäste med maskingevär. Bara menar att en gömd stor kanon som kan avfyras en eller två gånger innan den överges är inte HELT värdelös. Eller så kan den användas som attrapp kanske.

Eller så är den bara till en belastning och det är något jag missar (tar mer jobb än det är värt kanske). Men saker som fungerar kan kanske användas lite kreativt tänker jag.

Undrar om konceptet Infanterikanonvagn finns med i de ryska reglementena?
Citera
2023-08-30, 18:23
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Lite intressant med denne Kenneth Gregg. Det han skriver här är i mångt och mycket exakt detsamma som youtubaren "Ukraine matters" presenterar i ett inlägg i går eller idag. Han skriver om den "sovjetiska taktiken med de olika försvarslinjerna", om ev ändrad anfallsriktning mot Mariupol, eller ett eventuellt anfall på nordfronten för att ta hela Luhansk. Vem av dem sitter och kopierar den andres inlägg, eller är de en och samma person?

Det är inte samma person, utan med största sannolikhet Gregg som kopierar, även om han mig veterligen inte tagit kred för att göra alla analyser själv.

Däremot är det ju lite intressant om inte hans tvivelaktiga förflutna kan vara en styrka i detta sammanhang. Personligen har jag i livet lagt märke till att vissa tvivelaktiga figurer är väldigt duktiga på att ta och imitera legitima och seriösa personer/källor, för att i sin tur bygga upp en egen legitimitet att missbruka.

Därmed kan kanske Greggs påståenden vara hyfsat legitima, utan att man för den skull ska tro att detta också gör personen Gregg helt legitim att göra affärer med.
Citera
2023-08-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
AFU jobbar oförtrutet på med sina HIMARS, gör livet ännu surare för ryssen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1696914844501348404
Det hade varit intressant att veta om varje HIMARS-truck bemannats av samma team sedan början av kriget.

De har iaf jobbat på bra.
Citera
2023-08-30, 18:30
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag fattar inte allt med krig men varför går inte UA in i Ryssland ock krigar? Varför händer det mesta i UA. Vore tacksam för svar.

Det sker ju lite smått antydningar åt det hållet, men Ukraina måste vara återhållsam då dels väst inte är så sugen på att deras vapen används för något som kan göra Ryssland ännu mer oberäknelig, dels underlättar det ju för Putin att göra fullständig mobilisering för "totalt krig" m.m.

Zelensky har uttryckligen sagt att han inte kan äventyra leveranserna från väst genom att bedriva kriget på Rysslands mark, så de arbetar lite mer i en gråzon där de inte använder västs vapen och i en skala där de inte behöver ta lika fullt ansvar för saker som händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Att ropa på källa under "Fog of War" är väl att begära lite mycket?

Rykten på olika Twitter och Telegram kanaler, har fått sin info från vad? Under "Fog of war"?

Så framgång idag(nu) är nyhet på torsdag eller fredag.

Detta är inte dagis. Vi ska inte medvetet sträva efter att gå bakåt i utveckling?
Hänvisar man till vem som sagt vad och vad som faktiskt sagts så kan man själv följa upp och avgöra trovärdigheten.
I detta fall hänvisa man inte ens till något specifikt plats eller ens ett uttalande. Personen kanske misstolkar allt eller har noll kunskap i engelska, det är ju ändå en person som hänger på FB.
Minsta man kan göra är att hänvisa till VEM som säger VAD.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Allmänt känt : krig vinns inte via försvar, utan på motanfall.
Ukraina gör rätt som bombar Ryssland.
Ett politiskt vågspel dock.
Men dom verkar kunna spela det rätt.

Det ska kosta att angripa en stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här