2023-08-30, 16:58
Medlem
Skyttegravsyxa (trench axe) om jag bara fick välja ett licensfritt vapen för självförsvar inomhus. Till exempel den här:
https://www.tacticalstore.se/en/knives-tools/axes-tomahawks/tomahawks/cold-steel-trench-hawk/
Citera
2023-08-30, 17:32
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargpotatis
Snubbeltråd framför dörren och i andra gavlar. Sen bara gå på rejält med aluminium baseball trä. En rejäl hammare är bra att ha også. Kasta på blatten eller öststatare sen gå lös med baseballträet.
Basebollträ i aluminium är tämligen dåligt alternativ när man kan välja ett i trä eller expanderbatong/ riktigt batong

Annars är en hederlig Chelsea brick ett alternativ om du vill inte vill visa vapen i hemmet
Citera
2023-08-30, 17:38
Medlem
Trollet420s avatar
Jag har en stor ficklampa och machete eller litet slagträ att kombinera med.. 0,5 sec rakt i ögonen med ficklampan och vem som helst är körd
Citera
2023-08-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
En batong utan licens skulle behövt en historia...

Finns inga batonger som kräver licens.
Citera
2023-08-30, 18:14
Medlem
En järn 6:a står i hallen och ska väl räcka tänker jag
Citera
2023-08-30, 18:24
Medlem
Yxa är nog mest förödande och har en galet bra range.

Försvarspistol är nog nummer 1 dock, går lätt att förstärka så den 1 shot neutraliserar fienden och kostar inte så mycket
Citera
2023-08-30, 19:32
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Vad spelar det för roll om jag planerat att använda den mot en angripare? Jag använder den ju i nödvärn.

Du får ju använda vad som helst för att försvara dig så mkt som krävs för att avvärja hotet, spikklubban är laglig att ha hemma oavsett syfte, jag kan garantera att rätten skulle godta att jag svingat min förberedda spikklubba och brutit armen av en påtänd inkräktare som tex har kniv/basebollträ. Det är inte svart eller vitt utan blir ju en bedömning i rätten, man har större rätt till självförsvar än många tror.

Man har rätt att ha knivar hemma, inget som säger vart knivar måste förvaras heller.

Det är ju hur mkt våld man använder som är det avgörande, inte med vad man slagit.

Dömas för brott mot knivlagen som vuxen person i sitt eget hem som någon skrev..Kom igen.

Alla gör ju som de själva vill men kanske ska du kolla med en jurist angående hemmagjorda vapen och nödvärn. Jag tror inte det räknas som nödvärn heller om du bygger fällor i ditt hem eller minerar dörren för inkräktare.
Knivlagen gäller såklart inte i hemmet.
Citera
2023-08-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vallåkragubben sköt ihjäl två inbrottstjuvar/våldsverkare som var efter hans liv och ve. Han åkte dit för han 1. dels sköt genom dörren innan de forcerat, 2. Sköt den andre i ryggen när denne vänt och var på flyende fot.

Kontentan blev att han dömdes till två års fängelse i Hovrätten. Domen var helt riktig i enligt svensk lagstiftning men i min värld hade han gått fri. Hade han inte skjutit hade han inte levt i dag, hade han skjutit den ene brodern och inte den andre hade han sannolikt inte levt i dag. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vallakradomen Hade han laddat geväret, suttit still inomhus och skjutit båda framifrån hade han sannolikt klarat sig från straff.

Det där har jag något vagt minne av att jag hörde om när det nyligen hade hänt. Jag är benägen att hålla med; han insåg vad de höll på med, visste vilka de var och att de var farliga, och hade tidigare varnats för dem.
Citera
2023-08-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxNex
Har kodlås och fulla magasin. Tar ca 10sek öppna o ladda…

Då får vi hoppas att ingen väljer att begå inbrott hos dig.
Citera
2023-08-30, 19:45
Medlem
Tjoflos avatar
En stark ficklampa för att totalblända om det sker på natten och en lite handyxa, behöver bara slå med baksidan så bryter man armen på den som parerar.
Citera
2023-08-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Fördelen med ett svärd är att det funkar utmärkt i avskräckande syfte, så oftast behöver man inte ens använda det mer än att se någorlunda kompetent utan medan man viftar med det lite grann.

Avskräckande är det säkert för de allra flesta, bara det att man själv skulle vara full av adrenalin och livrädd - om man nu inte skulle vara så förbannad att man inte var rädd...
Citera
2023-08-30, 19:49
Medlem
Kolsyredriven spikpistol borde göra susen i en närkamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in