2022-08-09, 22:16
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nu har jag sent omsider fått sett The Next Man (1976) där Connery spelar en arab som ställer arabvärldens relationer med judarna uppochnerpå, med efterföljande kalabalik. Det tar 23 min innan man får se honom i bild med dialog, en tidigare scen syns hans knappt i.

Massa vackra on location-shots från bl. a New York med en helikopterfärd runt gamla WTC1/2, som gör att man önskar att filmen var restaurerad i 4K, kan inte minnas så fina bilder på dom förut i någon annan film. Storymässigt är filmen väldigt lik senare Entrapment (1999)..

Börjar ganska rått med..

Holland Taylor(rödhåriga mamman från 2½ Men) gör sin filmdebut i en liten biroll som TV-host, och Lance Henriksen dyker upp som amerikansk agent, plus att Adolfo Celi känd från Thunderball (1965) än en gång delar kvinna med Connery. Det får han en än gång ångra.

Ingen film att rekommendera för casual viewers, men däremot intressant sett till storyn om arabvärlden, OPEC, och för Connery-fans. Den står ut, tyvärr i fel riktning, men ändå intressant.

Som sagt omöjlig att få tag i bra HD-kopior av, men vill någon Bond- eller Connery-fantast på forumet se den..

Jag såg någon gammal VHS-kopia från cinemageddon av denna film. Ingen höjdare helt ärligt. Richard C. Sarafian har gjort betydligt bättre filmer. Vanishing Point (1971) och Fragment of Fear (1970). Den senare är en helt ok lågbudget Hitchcock-ish historia. Sarafian hade en väldigt brokig karriär minst sagt. Allt från skräck till välkammad familjefilm. Man ser dock att hade handlag för det estetiska, det ser oftast flott ut med läckert foto.
Citera
2022-08-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag såg någon gammal VHS-kopia från cinemageddon av denna film.
Sannolikt samma kopia jag kom över, en gammal XviD på 1.3GB, med märkligt bildförhållande och 468 linjers upplösning vilket är högre än VHS, men helt klart såg det ut som VHS-ursprung, inte en linje i bilden var rak, i synnerhet inte på WTC-scenerna. Gav mig vibbar till gamla tredje/fjärde generationens VHS-kopior från 80-talet och kodade TV-kanaler i kabelTV-nätet, och därför orkade jag knappt 10 min med den kopian innan jag stängde av, eftersom jag faktiskt ville kunna uppfatta filmen.

Den på SFAnytime såg märkbart bättre ut, men ändå inte i närheten av vad 576-linjers Pal kan åstadkomma. Undra om denna filmen någonsin kommer få en riktig restaurering och BluRay/HD-release. Sett till att den är ett av Connery's klart svagaste kort, en film som inte fungerar som helhet, så talar väl mycket emot det, vilket i sin tur är synd för fotot var fint och storyn i sig var helt ok, och rätt så intressant då filmen föregick det som skedde politiskt kring OPEC ett par år senare runt skiftet mellan 70/80talet. Just dom två detaljerna gjorde att jag uppskattade den ganska mycket ändå, även om jag inte vill sträcka mig så långt som satt säga att den var bra, tvärtom.

Citat:
Ingen höjdare helt ärligt. Richard C. Sarafian har gjort betydligt bättre filmer. Vanishing Point (1971) och Fragment of Fear (1970).
Att det var en film av samma regissör som Vanishing Point missade jag helt när jag såg den. Då blev den ännu lite mer intressant ur kuriosa-aspekt.

Citat:
Den senare är en helt ok lågbudget Hitchcock-ish historia. Sarafian hade en väldigt brokig karriär minst sagt. Allt från skräck till välkammad familjefilm. Man ser dock att hade handlag för det estetiska, det ser oftast flott ut med läckert foto.
Sett till vilka skådespelare han använt sig av i sina filmer skulle jag säga att merparten av hans katalog kändes lockande att plöja. Gary Busey i 3st, varav dom två från 80-talet såg väldigt 80-talisaktiga ut. Utöver The Next Man och Vanishing Point tror jag faktiskt jag har sett hans sista också, rollistan för Solar Crisis (1990) kändes väldigt bekant, vilket verkar vara ett tråkigt avslut på karriären. Funderar på varför jag sett den, kan varit i samband med att Peter Boyle gick bort.

Om då även fotot står ut som i Vanishing Point och The Next Man så blir hans filmer än mer intressanta. Som om jag inte hade nog med röda trådar att plöja.

Jaja, jag ska nog se om The Next Man ikväll eller imorgon när den ändå finns tillgänglig. Sen går jag nog vidare till A Bridge Too Far (1977), men det känns som att jag såg den, The First Great Train Robbery (1979) och Meteor (1979) väldigt nyligen, så jag kanske börja om från början istället.

Meteor är rätt så B, men den har en av historiens roligaste scener(om man gillar absurditeter och svart humor) när en nyhetsuppläsare berättar att 12.000 längdskidåkare omkommit i en lavin skapad av kometen, samtidigt som det visas TV-bilder på dessa minuter innan allt skedde.

Cuba (1979) är jag helt säker på att jag har sett en gång, men Five Days One Summer (1982), Wrong Is Right (1982) och Sword of the Valiant (1984) har jag inget minne av att jag någonsin sett. Är väldigt spänd inför dom.

Ska sen även ta tag i och fortsätta min Russell Mulcahy-plöjning(där jag fastnat på ett ilsket vildsvin) och synka ihop med Highlander (1986), så jag sen kan få se om The Name of the Rose (1986) för första gången på många år. Den ser jag fram emot.
Citera
2022-08-10, 22:23
Medlem
Jag såg nyligen Outlander i bion och den gillade vi.
Det var intressnt att läsa listan med hans filmer och dina kommentarer. Inte många jag sett där. Jag har nog alltid förknippat Connery med de populära filmerna han gjorde. Filmer som Highlander 2 kunde han inte rädda.
Citera
2022-08-16, 00:49
Medlem
Geomeisters avatar
Utanför Bond har jag tydligen sett tjugotvå olika filmer med Sean Connery. En del likt A Bridge Too Far, Highlander och Indiana Jones and the Last Crusade är så kända att jag inte vet om jag kan lägga till mycket, men här kommer några andra jag tycker står ut.

The First Great Train Robbery (1979). Kommersiell och allmänt kul film med Connery och Donald Sutherland. Perfekt att slänga på när man inte vill se något för långt eller djupt utan bara ha lite underhållning.

Outland (1981). Sean Connery i en delvis kaxig sci-fi film. Inget för brutalt eller barnvänligt. En film jag antar är något av en kultklassiker.

The Name of the Rose (1986). En av Christian Slaters första roller och här ser vi Sean Connery i en välrundad film. En kusin sa till mig att detta var hans favoritfilm med Sean Connery och jag skulle kunna hålla med. Ett guldkorn!
Senast redigerad av Geomeister 2022-08-16 kl. 00:58.
Citera
2022-09-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det var intressnt att läsa listan med hans filmer och dina kommentarer. Inte många jag sett där.
Dags att börja plöja då?

Citat:
Jag har nog alltid förknippat Connery med de populära filmerna han gjorde.
Sean Connery får väl sägas vara en av dom där skådespelarna som har förknippats väldigt hårt med en återkommande roll och sen haft svårt att slå sig fri från det, likt Roger Moore, Star Trek's William Shatner och Leonard Nimoy, Batman's Adam West, och kanske i viss mån Peter Sellers pga Pink Panther-filmerna, för att nämna några. man skulle nog kunna göra den listan lång.

Att Sean Connery tids nog kunde slå sig fri från det och bli riktigt rejält populär en andra gång från 1986 och framåt är faktiskt imponerande, nästan så jag funderar på om han står ut historiskt sett bland skådespelare som tidigare varit hårt förknippade med en enskild roll.

Citat:
Filmer som Highlander 2 kunde han inte rädda.
Nu är det några år sedan jag såg båda back-to-back senast, men jag har för mig att Renegade-versionen är rejält mycket bättre när man jämför dom, och helt ok som sequel. Dessutom känns Highlander 2 väldigt aktuell just nu sett till det världspolitiska läget.

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Utanför Bond har jag tydligen sett tjugotvå olika filmer med Sean Connery.

Inte för att skryta, men innan han gick bort och jag tog tag i det ordentligt så hade jag sett 34st med honom utöver Bond, 33st om man räknar bort röstrollen i Dragonheart. Att se allt man kom över med Connery blev lite av en grej redan mot slutet av 80-talet, när man blev Bond-fantast rejält tack vre FilmNet och den där killen som var med och tävlade i James Bond-trivia i 10.000-kronorsfrågan(eller om det möjligtvis hade uppdaterats till 48.000kr vid den tidpunkten?).

Samtidigt med tanke på hur mycket du likt mig gillar att se äldre filmer, så känns siffran lite låg.

Citat:
The Name of the Rose (1986). En av Christian Slaters första roller och här ser vi Sean Connery i en välrundad film. En kusin sa till mig att detta var hans favoritfilm med Sean Connery och jag skulle kunna hålla med. Ett guldkorn!

En av dom första jag såg med honom utanför Bond när den kom 1986(eller om den möjligtvis dök upp först 1987 här), som jag inte sett på hur många år som helst, ser fram emot att få se om den snart. Har än en gång fastnat, A bridge too far står på tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The frightened city (1961) De sex ligorna

Engelska kriminella ligor slår sig samman i Londons west end

Detta var Sean Connery innan han blev agent.
Filmen är väldigt långsam och pratig, trots att det borde ha funnits en hel del möjligheter till lite action.
Sean Connery hade en ganska anonym roll, förmodligen var inte den här filmen skälet till att han skulle bli agent 007
2/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
853 röster
Jag vet inte säkert hur Broccoli och Saltzman tog beslutet, men Dr. No's regissör Terence Young hade regisserat Connery en gång tidigare i Action of the tiger (1957) och var tydligen starkt inblandad i att det blev just Connery.

Uppdaterad lista på vad som finns streambart då det lagts till några senaste veckan eller två, fetad streamingtjänst på det som är nytt/ändrat.

Darby O'Gill and the Little People (1959) Disney+
I captured the King of the Leprechauns (1959) Disney+.
The Frightened City (1961) Netflix
Murder on the Orient Express (1974) Viaplay
Time Bandits (1981) Cineasterna
The Untouchables (1987) Paramount+
Indiana Jones and the Last Crusade (1989) Viaplay, möjligtvis även Paramount+
Family Business (1989) Viaplay
The Hunt for Red October (1990) Netflix/Prime/Paramount+
Medicine Man (1992) Disney+
First Knight (1995) Netflix
The Rock (1996) Disney+ & Paramount+
Entrapment (1999) Viaplay/Disney+
The League of Extraordinary Gentlemen (2003) Disney+
Citera
2022-09-05, 22:37
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Inte för att skryta, men innan han gick bort och jag tog tag i det ordentligt så hade jag sett 34st med honom utöver Bond, 33st om man räknar bort röstrollen i Dragonheart. Att se allt man kom över med Connery blev lite av en grej redan mot slutet av 80-talet, när man blev Bond-fantast rejält tack vre FilmNet och den där killen som var med och tävlade i James Bond-trivia i 10.000-kronorsfrågan(eller om det möjligtvis hade uppdaterats till 48.000kr vid den tidpunkten?).

Samtidigt med tanke på hur mycket du likt mig gillar att se äldre filmer, så känns siffran lite låg.

Jag har inhandlat en "ny" film med Sean Connery som jag ska se inom kort. Woman of Straw från 1964. Antalet filmer med Connery kommer stiga sakta, men säkert med tiden!
Citera
2022-09-25, 10:44
Medlem
Citat:
Disney-filmen Darby O'Gill and the Little People (1959) minns jag sjutton inte ett jota från nu, vilket knappast ska tolkas som att den var dålig då den har 100% på RottenTomatoes. Så av den anledningen ska jag se om den. Den finns på svenska Disney+, dom även har en dokumentär om filmen under Extras-fliken, som jag inte hann se sist.
Lite ur ordning såg jag om Darby O'Gill and the Little People (1959) häromdagen, och insåg varför jag förträngt handlingen, den handlar om leprechauns, små pysslingjävlar som ställer till ofog och luras.

Connery's karaktär lutar inledningsvis mot att vara en antagonist, men så är icke fallet, i slutet blir han hjälten som nitar en fuling med knytnävsslag. Hans roll är dock en bi-roll till huvudrollerna, med mindre tid i bild. Enligt IMDb's trivia var det denna filmen som gjort att Broccoli fick upp ögonen för Connery som Bond, tyvärr saknar IMDb källhänvisningar, men det stämmer säkert. Således kanske intressant att se för Bond-fantaster.

Citat:
This was the movie that brought Sir Sean Connery to the attention of Albert R. Broccoli, who then went on to cast Connery in his most famous role as James Bond in "Dr. No (1962)."

Vad som är mest intressant med filmen är sättet Disney promotade den på. Disney har sedan 1954 haft ett timslångt TV-program i USA under olika titlar, då Walt Disney Presents (1958–1961), numera The Wonderful World of Disney (1969-1979/1991-) som roterat mellan dom stora TV-bolagen i USA. Disney förstod det enorma ekonomiska värdet av att ha flera miljoner invånare som sitter och hjärntvättar sig själva en timme med Disney-innehåll.. *host host* ..och har i detta program visat sina kortfilmer, nerklippta versioner av sina långfilmer, ibland uppdelade på två veckor, egna dokumentärer och allt dom har i sitt arkiv.

Inför filmens premiär gjorde Disney vad som är att klassa som ett tidigt exempel på en mockumentary, där dom låtsades förhandla med riktiga pysslingar om att vara med i filmen. När filmen väl släpptes en månad senare så var ungefär 13 miljoner amerikaner hjärntvättade till att se hur filmen blev. Själva filmen ger inga actor credits till pysslingarna på skärmen, för att bibehålla illusionen av att dom var pysslingar, och inte skådisar.

Av den anledningen för dom av er som tänker se filmen pga Connery, se I Captured the King of the Leprechauns (1959) först, den finns under extras-fliken på filmen i Disney+ och går att dra ner.

Som film så var huvudtiteln helt ok, lite spooky när ett väsen kom ridandes i mörkret. Jag ha nu sett den två ggr och ska nog se om den en tredje, men det får dröja ett tag tills dess.

Citat:
Jag har inhandlat en "ny" film med Sean Connery som jag ska se inom kort. Woman of Straw från 1964. Antalet filmer med Connery kommer stiga sakta, men säkert med tiden!
Citat:
Året var 1964
Filmen var Woman of Straw
https://www.imdb.com/title/tt0058754/?ref_=nv_sr_srsg_0

En rik brittisk man har nått sina äldre år och anställer en privat sjuksköterska. En vacker kvinna får jobbet, men hon märker att brittiska mannens människosyn är förkastlig. Hon väljer att lämna sitt jobb, men..

En film som visserligen tog sin tid på sig att väcka intresse, men där filmens övergripande information berättar alldeles för mycket (vid intresse: Läs inte på för mycket). Utöver snygg huvudroll och fina brittiska miljöer samt fina tagningar ute på vattnet lämnade starten inget vidare intryck. Den blir bättre.

Idag är Sir Sean Connery det stora namnet. Ett intressant val av roll mitt under Bond-eran. Gillar denna film bättre än Alfred Hitchcocks Marine från samma år.

Mötet mellan det typiskt brittiska med andra element fungerar bra. Allmänt vacker film att titta på.

Betyg av IMDB? 6,8 / 10
Mitt omdöme: Godkänd.
Att Marnie och Woman of straw kom samma år står ut lite till dess väldigt lika handling och genre, sist såg jag dom inte samma dag, ska dock försöka se om back to back nästa gång för att urskilja vilken jag gillar bäst.

Min nästa Connery-rulle är fortfarande tänkt bli A bridge too far (1977) men jag har inte kommit så långt än.
Citera
2022-09-25, 20:27
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag är född i mitten av 80 talet så den enda film jag sett som jag kom på att han varit med i är the rock.

Synd han inte gjorde fler filmer under 90 talet för då tror jag ännu ler yngre hade kännt till honom och sett hans filmer.
Är ju inte så många idag som tycker om gamla 60, 70, och 80 tals filmer.
Citera
2022-09-28, 15:48
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag är född i mitten av 80 talet så den enda film jag sett som jag kom på att han varit med i är the rock.

Synd han inte gjorde fler filmer under 90 talet för då tror jag ännu ler yngre hade kännt till honom och sett hans filmer.
Är ju inte så många idag som tycker om gamla 60, 70, och 80 tals filmer.

Sean Connery hann med rätt många filmer på 90-talet, men just i Sverige var det nog bara (rätta mig någon om jag har fel) The Hunt for Red October, Robin Hood: Prince of Thieves, The Rock och Entrapment som blev populära. Med din ålder var det nog bara The Rock och Entrapment som ungt folk var medvetna om.

Hans 90-tals filmer:

The Hunt for Red October (1990)
The Russia House (1990)
Highlander II: The Quickening (1991)
Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
Medicine Man (1992)
Rising Sun (1993)
A Good Man in Africa (1994)
Just Cause (1995)
First Knight (1995)
Dragonheart (1996)
The Rock (1996)
The Avengers (1998)
Playing by Heart (1998)
Entrapment (1999)

Jag tycker dock inte åldern på film ska hindra. Connery var med i många olika typer av film trots att majoriteten tänker direkt på gamla Bond. Spana runt i tråden över vilka filmer som verkar bäst. Tror definitivt det finns några du skulle kunna tycka om! Kanske någon kan komma med tips?
Citera
2022-09-28, 15:58
Avslutad
Sir Sean Connery har gjort så många, gillar mest de senare, men "Never Say Never Again" från -83,
fungerar än faktist än, blivit av en klassiker som bakgrund i olika sammanhang, bra diskussionsämne.
Citera
2023-02-11, 20:56
Medlem
Julafton för Connery-fans med Netflix, dom har lagt till ännu en av hans äldsta filmer från innan han blev leading man och Bond, nu i form av mycket spännande thrillern Time Lock (1957) där han briljerar bakom en svetslåga. Likt Michael Mann's Thief (1981) rekommenderas denna även för alla svetsare eller dom som drömmer om att bli svetsare, plus filmälskare med tvivelaktig karaktär som ofta drömmer om att komma in i ett låst kassaskåp eller bankvalv.

www.netflix.com/title/81667436
www.imdb.com/title/tt0051084

www.netflix.com/title/70025071
www.imdb.com/title/tt0054898

Citat:
Time lock (1957)
The Frightened City (1961)

Biroll som en svetsare i Time lock (1957) om en unge som blivit instängd i ett kassavalv med tidslås, där luften är på väg att ta slut. Connery svetsar trovärdigt som om han utbildning till det. Bra film, ska se om pga combon bra/Connery/svetsning(fråga inte ).

Herbert Lom har huvudollen i The Frightened City (1961), tredje gången han var med i samma film som Connery, minns inte nåt av den nu men har för mig den var bra, ska se om den. Samtliga Lom-filmer rekommenderas även för Clouseau-fantaster.
Citera
2023-08-30, 15:00
Medlem
Geomeisters avatar
Det blev en sväng till filmen "The Man Who Would Be King" ifrån 1975 nyligen. En film som på ytan ser ut som en episk historia, men är mer satir på gamla episka/mastodontfilmer. Sir Sean Connery och Sir Michael Caine i största rollerna.

En del humor fungerar, men jag vet inte om jag köper IMDB betyget på 7,8 / 10. Vilket jag givetvis inte behöver, men känner att det kan sätta ribban väl högt för er andra.

Tycker Caine och Connery har en skön personkemi (vänner i verkliga livet också om jag förstått rätt) och filmen är ändå rätt påkostad. Det är ingen billig flamsig komedi. Samtidigt tycker jag humorn/det lättsamma inte riktigt går ihop med de mer allvarliga aspekterna alltid. Filmen drar mig aldrig riktigt in i handlingen som jag önskat.

Har ni andra sett denna film? Vad tyckte ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in