2023-08-30, 14:00
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är imponerad över att han vågar säga dessa saker.

Vadå? Har inte NATO trupp i Ukraina något med Ukraina att göra? Som du kanske vet så är det många som önskar NATO trupp i Ukraina, då borde man lyssna på vad som eventuellt kan hända om beslutet om trupp tas.
Om du själv lyssnar på intervjun så slipper du fråga mig vad han sa.
Han sa att om NATO går in med trupp så är det tredje världskrig. Han sa inte att NATO har trupp i landet.
Om du lyssnade på samtalet så vet du att han inte namngav någon ledare, men Orban är med på dessa möten och borde veta vad han pratar om angående detta.

Jag lyssnade inte på det hela men tidsegmentet du länkade till, och slogs av att han sade att det var inte bara osannolikt utan helt omöjligt att Ukraina skulle kunna vinna, och dessutom inte bara vara missförstånd eller önsketänkande utan högst medveten lögn från väst.
Men som argument till att det är omöjligt togs upp det trötta "war of attrition"-argumentet där Ryssland per automatik måste vinna för att det finns mer av dem.

Tom jag som total novis i militär krigsföring ser att detta är gravt förenklat och inte har i åtanke t.ex.
  • Mobiliseringsmöjligheterna - Ukraina har full mobilisering medan Ryssland inte kan ha full mobilisering i en speciell militäroperation utan får förlita sig på partiella mobiliseringar
  • Tillgång till utrustning - Ryssland har på pappret stort övertag, men förlorar mer än produktionstakten, där i synnerhet mer avancerade vapen lider av sanktioner av komponenter:
    (Det finns inga tecken på att väst tänker strypa leveranser till Ukraina utan snarare ge tyngre vapen, samtidigt som Ukraina utvecklar egen produktionsförmåga)
  • Logistik-kedjor - det är bra att ha tillgång till mycket utrustning och förnödenheter, men något man har mindre glädje av ifall man inte har fungerade logistik-kedjor som tillför dessa i den mån de behövs
  • Osv

Själv tillhör jag kullen där de flesta inte fick göra militärtjänstgöring och har därför startat från noll, men efter bara lite ströläsande har jag förstått att krigföring är mer komplicerat än antal soldater och tillbehör, och hade jag varit premiärminister som blir intervjuad hade jag nog läst på betydligt mer ändå innan jag uttalar mig tvärsäkert om krigets utgång.

Däremot har väl Orban delvis rätt i att man inte ska underskatta hur otroligt envisa ryssarna är utan fortsätter mata på där de flesta andra skulle sett poängen i att sluta, men att envishet inte är detsamma som stabilt styre visades ju relativt nyligen av den framlidne jokern Prigozhin.

Sedan att vara imponerad för att han vågar säga saker som inte delas av massan får stå för dig, själv är jag inte fullt så imponerad då han faktiskt är i position att kunna säga avvikande saker utan att falla utför fönster, dricka dåligt te eller få sitt flygplan sprängt i luften.

Det är ju en av fördelarna med att inte leva i helt totalitära system, även om Orban ändå finner värt att fjäska för dem.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-30 kl. 14:02.
Citera
2023-08-30, 14:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kommentar:

Ännu värre är att Orban är illojal mot sin egen försvarsallians Nato. När ska Nato sätta emot förrädaren Orban? Ungern kommer inte att göra ett skit för att förhindra ryzzk inblandning i Eu eller natoländer.

Finns det något land tillhörande Nato eller Eu som har någon form av behållning av Ungerns medlemskap nu när Ungern säljer sig till Ryzzland och dess ledare Pruttler? För billig gas och reaktionärt pissryzzkt tankegods.

Helt otroligt att inte Orban åker på en tydlig och rak tillrättavisning.
Ovanstående gäller även fåraherden Erdogans Turkiet!

Håller med! Han är utan tvekan illojal, det var det jag menade.
Skrev Europa men tänker då även på NATO.

Det MÅSTE straffa sig att svika sina Europeiska bröder och systrar!

Och det är ingen klyscha utan jag menar varje ord.
Vi lever i en fantastisk världsdel, värd att beskydda!

De som försöker splittra oss och de som försöker sprida hat mot oss
ELLER som förhindrar oss att försvara oss-
de ska naturligtvis även smaka på konsekvenserna av sina val!!

För allas vår skull.
Citera
2023-08-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainarna i Verbove? Om sant så kan ett genombrott av "Souloviki-linjen" vara ett faktum.
https://twitter.com/visegrad24/status/1696805950533886212
Verkar som om det stämmer. I alla fall delar av Surovkin-linjen kontrolleras av Ukraina.
https://twitter.com/putino/status/1696837508938547583/photo/1

Det gör situationen en aning spännande för de Ryssar som befinner sig norr om linjen, även om den visat sig vara rätt värdelös vill man nog inte retirera genom en försvarslinje befäst av Ukraina.
Citera
2023-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att tvingas slåss mot sina egna är djupt demoraliserande för Ukrainas soldater.

Jag tror faktiskt tvärtom, om man ser en fiende som inte ens borde vara där så blir man mera motiverad, överlöpare har sällan setts med blida ögon.
En lista på sådana man inte vill ha med i krig.

1. Överlöpare är helt klart några man gör allt för att eliminera.
2. Desertörer skall i mån av möjlighet fångas in och lagföras.
3. Snackare och allmänt opålitliga, det finns alltid en risk att dom deserterar.
4. Fyllon

Den ordningen har jag uppfattat att det är i krig enligt dom som varit med och jag är uppvuxen i ett samhälle där alla vuxna karlar har varit med i krig.

Det där med att skjuta ihjäl sina egna är nog något som är ytterst ovanligt. Man skall vara jävligt dum om man fixar röda kort till dom egna.
Citera
2023-08-30, 14:04
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Förstår ilskan i ditt inlägg.
Varken Orban eller Erdogan är västeuropéer och båda är demokratiskt valda och speglar troligen till stor del folkets vilja i respektive land.
Problemet som jag ser är att de är och smetar i EU och NATO.

Ja de ska naturligtvis inte vara med i vare sig EU eller NATO om de inte har EU:s/NATOS bästa för sina ögon !!

Sedan kan man diskutera huruvida demokratiskt deras länder verkligen är då tex media med mera är statskontrollerat och de som kritiserar makten hamnar i finkan...

När medier inte längre är fria att tänka/sprida oliktänkande/kritiska/ifrågasättande tankar
-då anser jag det inte vara särskilt demokratiskt ställt.
Citera
2023-08-30, 14:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina anföll många ryska baser inne i Ryssland. Ryssland kommer tvingas att ha mycket mer luftvärn på många fler ställen, och kanske nya typer mot drönare som Ukraina har med Geparden. Det kommer kosta resurser och pengar att försvara alla baser i Ryssland.

https://www.youtube.com/watch?v=yhOapQ0qNi0
Man kan hoppas att ryssarna tar luftvärn från krigszonen men jag tror inte det. De kommer fortsatt vara sårbara för drönare inne i Ryssland. Med alla militärbaser, krigsindustrier, master, förråd, nomenklaturabostäder, FSB-kontor osv så finns det hundratusentals potentiella mål bara i västra Ryssland. De kan inte prioritera en procent av dem ens.
Senast redigerad av Schlesien 2023-08-30 kl. 14:10.
Citera
2023-08-30, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Verkar som om det stämmer. I alla fall delar av Surovkin-linjen kontrolleras av Ukraina.
https://twitter.com/putino/status/1696837508938547583/photo/1
Det gör situationen en aning spännande för de Ryssar som befinner sig norr om linjen, även om den visat sig vara rätt värdelös vill man nog inte retirera genom en försvarslinje befäst av Ukraina.

Ja då kommer nog en hel del ryska trupper tvingas retirera så de kommer bakom försvarslinjerna.
Citera
2023-08-30, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja kan Ukraina nu även krossa ryssen i Bakhmut lär nog hemmapubliken börja fråga sig vad fan det är som händer...

Det bästa vore väl att ryssarna blir inringade och skickas till något neutralt land som krigsfångar med fri tillgång till telefon och internet. Det är alltid dom överlevande som på lång sikt är lögnens starkaste fiende. Dom döda är egentligen rätt ointressanta i.a.f. i Ryssland.
Citera
2023-08-30, 14:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Här behövde vi inte ens vänta till prime time. Propagandan jobbar snabbt i Ryssland...

I rysk TV går man snabbt från " " till "TOTAL TERMONUKLEÄR DESTRUKTION AV ESTLAND & LETTLAND NU!!!"

Underhållande vändning...

Vem var det då som skickade drönarna?

Utan att veta var drönarna kommer ifrån måste de förstå att de är allmänt hatade.

Det vore inget konstigt om det skickas saker från Livland och andra länder.

Pskov är ju också ett centrum för ett VDV-regemente: ett ställe med kompletta nötter som hade sitt bäst före runt år 1500.
Citera
2023-08-30, 14:19
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad det allt du hade att komma med? Det enda den kommentaren säger är att jag har rätt. Du får gärna utveckla det hela om du kan och belysa vad som är fel men det kommer du inte att klara av.

Det ordet var ett ord mer än ditt skitsnack förtjänar. Inga argument eller resonemang leder någonstans mot dig. Inte något av de hundratals inlägg där folk bemött dig har kunnat penetrerat ditt skal och i ärlighetens namn tror jag inte du lyckats påverka något åt andra hållet heller. Om du inverterar i princip samtliga åsikter du uttrycker så får du min ståndpunkt.
Senast redigerad av sinistral 2023-08-30 kl. 14:25.
Citera
2023-08-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Det bästa vore väl att ryssarna blir inringade och skickas till något neutralt land som krigsfångar med fri tillgång till telefon och internet. Det är alltid dom överlevande som på lång sikt är lögnens starkaste fiende. Dom döda är egentligen rätt ointressanta i.a.f. i Ryssland.
Bästa är kedjor sedan slav arbete med att bygga upp hela Ukraina igen och betala för alla skador dom åstadkommer. Piska dom jävla piss luffarna.
Citera
2023-08-30, 14:38
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Utan att veta var drönarna kommer ifrån måste de förstå att de är allmänt hatade.

Det vore inget konstigt om det skickas saker från Livland och andra länder.

Pskov är ju också ett centrum för ett VDV-regemente: ett ställe med kompletta nötter som hade sitt bäst före runt år 1500.
Vi är inte i ett läge där Estland eller Lettland skulle tillåta någon att flyga över drönare. (Min bedömning.) Och som sagts, det är en gräns Ryssland har (någorlunda) koll på. Mycket mycket troligare att drönare flugit in från Belarus, eller startat i Ryssland. Om det nu ens är drönare och inte någon som röker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in