Citat:
Jag är imponerad över att han vågar säga dessa saker.
Vadå? Har inte NATO trupp i Ukraina något med Ukraina att göra? Som du kanske vet så är det många som önskar NATO trupp i Ukraina, då borde man lyssna på vad som eventuellt kan hända om beslutet om trupp tas.
Om du själv lyssnar på intervjun så slipper du fråga mig vad han sa.
Han sa att om NATO går in med trupp så är det tredje världskrig. Han sa inte att NATO har trupp i landet.
Om du lyssnade på samtalet så vet du att han inte namngav någon ledare, men Orban är med på dessa möten och borde veta vad han pratar om angående detta.
Vadå? Har inte NATO trupp i Ukraina något med Ukraina att göra? Som du kanske vet så är det många som önskar NATO trupp i Ukraina, då borde man lyssna på vad som eventuellt kan hända om beslutet om trupp tas.
Om du själv lyssnar på intervjun så slipper du fråga mig vad han sa.
Han sa att om NATO går in med trupp så är det tredje världskrig. Han sa inte att NATO har trupp i landet.
Om du lyssnade på samtalet så vet du att han inte namngav någon ledare, men Orban är med på dessa möten och borde veta vad han pratar om angående detta.
Jag lyssnade inte på det hela men tidsegmentet du länkade till, och slogs av att han sade att det var inte bara osannolikt utan helt omöjligt att Ukraina skulle kunna vinna, och dessutom inte bara vara missförstånd eller önsketänkande utan högst medveten lögn från väst.
Men som argument till att det är omöjligt togs upp det trötta "war of attrition"-argumentet där Ryssland per automatik måste vinna för att det finns mer av dem.
Tom jag som total novis i militär krigsföring ser att detta är gravt förenklat och inte har i åtanke t.ex.
- Mobiliseringsmöjligheterna - Ukraina har full mobilisering medan Ryssland inte kan ha full mobilisering i en speciell militäroperation utan får förlita sig på partiella mobiliseringar
- Tillgång till utrustning - Ryssland har på pappret stort övertag, men förlorar mer än produktionstakten, där i synnerhet mer avancerade vapen lider av sanktioner av komponenter:
(Det finns inga tecken på att väst tänker strypa leveranser till Ukraina utan snarare ge tyngre vapen, samtidigt som Ukraina utvecklar egen produktionsförmåga) - Logistik-kedjor - det är bra att ha tillgång till mycket utrustning och förnödenheter, men något man har mindre glädje av ifall man inte har fungerade logistik-kedjor som tillför dessa i den mån de behövs
- Osv
Själv tillhör jag kullen där de flesta inte fick göra militärtjänstgöring och har därför startat från noll, men efter bara lite ströläsande har jag förstått att krigföring är mer komplicerat än antal soldater och tillbehör, och hade jag varit premiärminister som blir intervjuad hade jag nog läst på betydligt mer ändå innan jag uttalar mig tvärsäkert om krigets utgång.
Däremot har väl Orban delvis rätt i att man inte ska underskatta hur otroligt envisa ryssarna är utan fortsätter mata på där de flesta andra skulle sett poängen i att sluta, men att envishet inte är detsamma som stabilt styre visades ju relativt nyligen av den framlidne jokern Prigozhin.
Sedan att vara imponerad för att han vågar säga saker som inte delas av massan får stå för dig, själv är jag inte fullt så imponerad då han faktiskt är i position att kunna säga avvikande saker utan att falla utför fönster, dricka dåligt te eller få sitt flygplan sprängt i luften.
Det är ju en av fördelarna med att inte leva i helt totalitära system, även om Orban ändå finner värt att fjäska för dem.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-30 kl. 14:02.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-30 kl. 14:02.
Om sant så kan ett genombrott av "Souloviki-linjen" vara ett faktum.
Ryssland kommer tvingas att ha mycket mer luftvärn på många fler ställen, och kanske nya typer mot drönare som Ukraina har med Geparden. Det kommer kosta resurser och pengar att försvara alla baser i Ryssland.
" till "TOTAL TERMONUKLEÄR DESTRUKTION AV ESTLAND & LETTLAND NU!!!"