2023-08-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e-tron
En förklaring som i princip bygger på att medvetandet inte är materialistiskt och är således inte hjärnans neuroner.

Låter som en omformulering av ockultismens gamla idéer om medvetandet som ett icke-materialistiskt "hjärnhölje".
Citera
2023-08-27, 10:28
Medlem
Sammanfattningsvis skulle jag säga att C-Pattern Theory av Pablo Rodriguez är ett försök att dra fördel av materialistisk vetenskap och skapa en framtvingad förklaring till det som tidigare antagits vara en fungerande själ eller medvetande, som idealister har betonat sedan urminnes tider. Förklaringen är teknisk och försöker matas inom ramarna för existerande fysiska teorier, men man kan inte heller förneka att den är ganska kritisk för att försöka förena fysisk vetenskap med de som vill tro att det finns ett "annat" lager medvetande som binder samman all materia. Teorin är intressant, men jag är tveksam till hur relevant den är med tanke på den bristande bevisning som finns för att det finns något bortom det materialistiska.

Det finns dock inte mycket utrymme kvar att förklara medvetandet som något som existerar i vår fysiska värld, så alla förklaringsmodeller med inslag av för oss oåtkomlig information välkomnar jag med intresse, men det blir naturligtvis svårt att bekräfta dem innan vi identifierat mer av hjärnans processer noggrant.

Pablo Rodriguez C-Pattern Theory är dock en intressant teori som försöker fånga de mekanismer i hjärnan som kopplas till medvetande, och om nu 3D-strukturernas form i vår fysiska värld och signalernas timing är centralt för vad medvetandet är och också ett måste för att ett medvetande ska kunna finnas så är all dagens digitala artificiell intelligens på helt fel spår i sina försök att skapa ett medvetande, s.k. AGI, eftersom allt bygger uteslutande på in- och ut-signaler och inte i vilka strukturer signalerna färdas internt i modellerna. Signalerna i ett artificiellt neuralt nätverk ser "exakt" likadana ut då de tunnlas genom samma transistorer om och om igen i datorernas processorer.

Menar han att det var de elektriska nervimpulserna, d.v.s. när en hjärncells synaps överför en signal till en annan hjärncell, som tillsammans bildade olika "C-Patterns"? Eller tror han att det finns ett annat slags bioelektrisk energi som fungerar under nivåerna? Också ju så att vissa mönster skulle vara direkt kopplade till olika slags upplevelser? Jag undrar vad det materialet som skapar ”tomma intet” är? Tror han att detta material skulle producera medvetande ”klick”? Hur föreslår han att vi ska veta vilka mönster som skapar vilka upplevelser exakt? Det verkar inte som om hans C-Pattern Theory har detaljerna för att stödja ett universellt medvetande, men det är spännande!
Senast redigerad av geewy 2023-08-27 kl. 10:52.
Citera
2023-08-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Låter som en omformulering av ockultismens gamla idéer om medvetandet som ett icke-materialistiskt "hjärnhölje".

Ja det är ju flera som varit inne på att det huserar i det elektromagnetiska fältet. McFadden och Karl Popper exempelvis.
Citera
2023-08-28, 00:00
Medlem
För övrigt är medvetandet något som går mig på nerverna rejält. Vi har problemet mitt framför oss ändå är vi oförmögna att lösa det. Extremt frustrerande.
Citera
2023-08-28, 00:39
Medlem
Antivetenskapligt trams, givetvis. Vi är fullständigt på det klara med vad medvetandet är för något, det är inget mysterium på något sätt. Medvetandet är ett organiskt datorprogram för informationsbehandling som uppstått i hjärnan via evolutionen, en vanlig kroppsfunktion som uppstått på samma sätt som alla övriga kroppsfunktioner. Detta är ingen hypotes, detta är ett vetenskapligt faktum.
Citera
2023-08-28, 11:48
Medlem
Integrerad informationsteori (IIS) ger ett mönster eller en struktur som förklarar hur information måste vara sammanlänkad och bearbetas inom ett system för att potentiellt kunna ge upphov till medvetna upplevelser.

Skulle kunna kunna vara kopplat till C-patterns.
Senast redigerad av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz 2023-08-28 kl. 11:53.
Citera
2023-08-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Hjärnans struktur torde vara en aktiv mottagare för universellt medvetande hos all materia vilket inte kan förklaras av fysik.

Undrar varför så många människor verkar vara helt besatta av att medvetandet ska fortsätta efter döden. Vad är det ni ska göra efter döden som ni inte kan göra i livet?

En teori är att vi är så hårt biologiskt programmerade att sprida våra gener så vi vill kunna göra detta "för alltid". Hjärnan förstår inte tid bättre eftersom den är designad av evolutionen för att just sprida våra gener på mest effektiva sätt här och nu och framåt. Ständigt dessa jävla gener 😂
Citera
2023-08-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Undrar varför så många människor verkar vara helt besatta av att medvetandet ska fortsätta efter döden. Vad är det ni ska göra efter döden som ni inte kan göra i livet?

En teori är att vi är så hårt biologiskt programmerade att sprida våra gener så vi vill kunna göra detta "för alltid". Hjärnan förstår inte tid bättre eftersom den är designad av evolutionen för att just sprida våra gener på mest effektiva sätt här och nu och framåt. Ständigt dessa jävla gener 😂
Liv efter döden? Har jag påstått det eller? Tyckte idén om mönstersignalering var intressant. Kan ligga något i det. Annars verkar C-patterns vara en ny version av buddhism.
Citera
2023-08-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h2GnK7.qA8TJ-oY4Fz
Liv efter döden? Har jag påstått det eller? Tyckte idén om mönstersignalering var intressant. Kan ligga något i det. Annars verkar C-patterns vara en ny version av buddhism.

Okej jag förstår. Jag misstänker ändå att Pablo rullar ut den här teorin för att han hoppas finna ett behagligt efterliv. Rodriguez nöjer sig inte med lights out i likkistan, han verkar kräsen 😂
Citera
2023-09-02, 17:38
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
För det första, är det ens bekräftat att alla människor får exakt samma mönster i hjärnan av att visst stimuli, som t.ex. en röd triangel för att ta något riktigt simpelt?

Problemet är att visst ”det händer nått” med hjärnan,men det förklarar inte något alls din upplevelse av solsken min upplevelse av solsken,det går inte att ta på,oavsett om hjärnan skulle bete sej på liknande vis.Nu finns det folk som hatar solen och de som älskar den.
Citera
2023-09-02, 17:44
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Medvetandet är något vi har gemensamt med alla levande organismer,att någon påstår att Olle 45 skulle ha evigt liv är befängt,medvetandet är överallt det är min teori,energi kan inte förstöras.
Citera
2023-09-02, 17:45
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
För övrigt är medvetandet något som går mig på nerverna rejält. Vi har problemet mitt framför oss ändå är vi oförmögna att lösa det. Extremt frustrerande.

Problemet är våra sinnen,vi tror att vi är härskarna och inte tvärtom.Man behöver i te komplicera saker upplevelser är allt som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in