Citat:
Ursprungligen postat av
radiopanna
Lite OT men jag vet inte riktigt kring Saudi. Det kan tyckas som att allt är frid och fröjd utåt men jag misstänker att flera av de spelare som gått dit från Europa kommer se till att komma tillbaks hit på lån redan i vinter och bråka sig bort permanent till nästa sommar. Hur roligt kan det vara att bo där trots alla skattelättnader och lyxliv? Jag undrar verkligen om spelarnas fruar och familjer trivs. De lever givetvis i en bubbla men ändå.
Titta på Gabi Veiga, en ung spelare som spås en lysande framtid. När det gått några år, är det verkligen så roligt att harva runt i öknen på långtidskontrakt när man vet att toppklubbar i Europa vill ha en?
Okej, pengarna är bra, men Saudi är knappast bra för hans utveckling som fotbollsspelare.
De här spelarna måste inse att ifall man är smart och investerar sina pengar väl så kan man säkra sin ekonomiska framtid även i europeiska klubbar och leva jävligt gott resten av livet. Fan, det finns bänkspelare i PL som tjänar tiotals miljoner om året. Allt detta snack om att man i Saudi kan förverkliga sitt drömliv är tramsigt, alla som går dit är redan mångmiljonärer.
Senaste snacket är att Saudi vill ha med sina klubbar i Champions League från 2026 eller vad det var. Skulle UEFA godkänna detta så är det skandal!
Ämnet är "Saudis påverkan på europeisk fotboll och PL i synnerhet", så jag tycker det är innanför topic. Mod får väl radera om de inte håller med.
Jag tror du har en lite väl idealistisk syn på spelarnas motivation.
Om vi börjar med dinosaurierna: Ronaldo, Benzema, Kanté, Henderson - detta är deras sista stora kontrakt (förutsatt att inte Saudi kollapsar som CSL), de kommer lägga av efter detta. Några ploj-år där nere, sen slut. De har vunnit det mesta.
De yngre spelarna tror jag är lite olika. De som motiveras av det sportsliga kommer antingen bli uttråkade, eller frustrerade av den låga nivån på vissa medspelare. Tror ändå nivån kan bli hygglig med tanke på hur saudi supershoppar, minus de inhemska spelarna. De som motiveras av pengar kommer njuta av att inte behöva jobba lika hårt och tjäna mer här än vad de kan på andra ställen.
Jag tror inte det finns en chans att Saudi släpper iväg unga guldklimpar de fått dit, om inget särskilt inträffar. Inte på lån, inte permanent. Saudis hela schtick är att de ska konkurrera om spelarna, försöka göra sin liga till en het produkt, som kan gå förbi ligor som Ligue 1, Serie A, och till sist PL i attraktionskraft. I det läget hjälper man inte konkurrenterna genom att låta spelarna gå till dem.
Vad gäller livsstilen - tja, det är väl till Dubai spelarna brukar åka på semester? Jag tror de gillar läget. Största problemet med miljön är snarast värmen under matcher, inte övrig tid. Fruarna kan ta daytrips till Dubai, leva i sin skyddade verkstad och posta bling på sociala medier. De "härdar" nog ut.
Och vad gäller spelarnas pengar: jag är övertygad att de fungerar ungefär som vanligt folk. De anpassar sina kostnader efter lönechecken. När pengar rullar in köper de det ännu större huset, bygger ett ännu större hus i hemstaden, köper den ännu nyare sportbilen, investerar ännu mer i fastigheter osv osv.
Det är därför de så sällan accepterar att gå ner i lön. Självklart kan de leva ett enormt bra liv på pengar de tjänar i West Ham, men om de kan tjäna mer - varför skulle de gå med på att sänka lönen? (Hej Maguire).
Lägg till att det är en stor slev prestige i att tjäna bra också. Zlatan sa väl det? Pengarna var inte det viktiga, det viktigaste var att han tjänade bäst i laget eftersom det markerade hans status i gruppen. Topp dogg.
Så vi får väl se. Liverpool gör nog rätt i att hålla i sina spelare. Visst finns det case för att Salah och Gomez kan ersättas, men inte här och inte nu. Liverpool hittar inget som stärker dem på marknaden med så lite tid kvar, för den prislapp som kommer krävas.