2023-08-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kan du köra Skriptet i Visual Code och få ut din text-fil? Det är ju det viktigaste, sen är det sekundärt inom vilken miljö du lyckas med detta.
Du vet att output-filen sparas i samma mapp som skriptet ligger va?

Nja, det hade jag inte koll på, är det viktigt att veta
Citera
2023-08-28, 21:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Nja, det hade jag inte koll på, är det viktigt att veta
Ja, du måste ju hitta Output-filen för att kunna öppna den och skicka in den till Svenska Spel.
Citera
2023-08-28, 21:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jo visserligen, men tyvärr inte så stor chans att det blir så svår rad, kruxet är ju att många har samma summa, därför hade man behövt särskilja de åt med decimaler och enda sätt jag vet är att använda 100/odds och summan per match ska bli 100, då får nästan alla tipstecken decimaler.

Förresten, hur lång tid tar det att tugga igenom dessa nästan 1,6 miljoner raderna ?
Är den där summametoden ett lämpligt sätt att välja rader?
Multiplicerar man istället så skulle (den teoretiska?) förekomsten av en nolla nolla hela raden.
Citera
2023-08-29, 05:58
Medlem
Citat:
Ja, du måste ju hitta Output-filen för att kunna öppna den och skicka in den till Svenska Spel.

Jo, det klart, tänkte dock inte på vart mappen har gömt sig, men söker man på filnamnet så hittar man den
Citera
2023-08-29, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är den där summametoden ett lämpligt sätt att välja rader?
Multiplicerar man istället så skulle (den teoretiska?) förekomsten av en nolla nolla hela raden.

Nolla skulle nolla är ju sant men har inte sett någon sådan streckfördelning ännu.

Men däremot är produkten av alla streckprocent / 24 st nollor detsamma som chansen för varje rad och summan av alla dessa produkter blir 100%.

Dock är det väldigt många decimaler att hålla reda på annars är den som sagt mer rätt.
Citera
2023-08-29, 07:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jo, det klart, tänkte dock inte på vart mappen har gömt sig, men söker man på filnamnet så hittar man den
Du fick det alltså att fungera?
Berätta gärna om du lämnar in som externt system till Svenska Spel och om det fungerar. Att lämna in det alltså, vinna blir nog svårt
Citera
2023-08-29, 07:40
Medlem
Citat:
Berätta gärna om du lämnar in som externt system till Svenska Spel och om det fungerar. Att lämna in det alltså, vinna blir nog svårt

Jo, jag fick till det till slut i fel miljö. Tyvärr blir det ju för många rader i rätt intervall, där man har störst chans att vinna, det är ju bara utdelning på 10 - 13 rätt. Därför hade ju Fullträff varit mer intressant för att få pengar tillbaka, I lördags utdelning på 7 - 9 rätt. Problemet är ju dock att där finns ännu fler rader med samma summa och då blir det än mer nödvändigt att använda decimaler och det blir ju inga vid summa av heltal.

Vad tror du om att använda odds, är det omständigt eller omöjligt, kanske rentav testa produkt istället, dock blir det ju fortfarande en massa lika rader, decimaler är ju det bästa.

Om du kollar in Fullträff så visas bara 6 olika streckade alternativ i varje match av 8 möjliga. Det minskar antalet tänkbara rader från 550 - 13 miljarder och hur lång tid det kan ta att köra igenom de ?
Citera
2023-08-29, 08:47
Medlem
Citat:

Om det är knepigt att använda odds, kanske man kan knappa in den manuellt och räkna om med formler i excel.
Citera
2023-08-29, 08:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om det är knepigt att använda odds, kanske man kan knappa in den manuellt och räkna om med formler i excel.
Det är sällan knepigt att beräkna någonting automatiskt. Det som är knepigt är för dig att komma på ett system som balanserar sannolikhet med vinstutfall - två motstående poler.
Citera
2023-08-29, 09:40
Medlem
Citat:
Det är sällan knepigt att beräkna någonting automatiskt. Det som är knepigt är för dig att komma på ett system som balanserar sannolikhet med vinstutfall - två motstående poler.

Hmm, det beror ju på, för mig är det tvärtom ,finns ju några bra tankar där, t.ex att inte spela på rader som inte ens kan ge insatsen tillbaka på lägsta potten och inte heller de som ger mest för de går för sällan in att det blir för många insatser innan man ens får något alls tillbaka.

Atg visar sina streckprocent med 2 decimaler så där blir summan bättre att använda, annars är som sagt produkten det som visar infriande chansen per rad, och även den man kan använda för att beräkna utdelning.
Senast redigerad av Mysadname 2023-08-29 kl. 10:10.
Citera
2023-08-29, 17:50
Medlem
Citat:
Nu har jag gjort om skriptet för att kunna skapa både CSV och TXT-fil.

Kod:
import requests
import re
import json

import itertools
import sys

pmin = int(input("Golvnivå för antal streck (t.ex. 500)? "))
pmax = int(input("Taknivå för antal streck (t.ex. 550)? "))

mde = int(input("Tryck 1 för text-fil och 2 för CSV-fil: "))

if not (mde == 1 or mde == 2):
	print ("Endast 1 eller 2 möjliga val. Avbryter.")
	quit()

url = "https://spela.svenskaspel.se/europatipset"
outfile = "tips.csv" # namn för din output-fil CSV
outtxt = "tips.txt" # namn för din output-fil TXT

if mde == 1:
	outfile = outtxt

response = requests.get(url)
html_content = response.text

pattern = r'_svs\.tipsen\.data\.preloadedState\s*=\s*(\{.*\});'
match = re.search(pattern, html_content)
json_str = match.group(1)
json_obj = json.loads(json_str)
gameDict = json_obj["EventTypeStatistic"]
gameKeys = list(dict.keys(gameDict))

signlists = []
for _ in range(0,3):
	signlists.append(list())

for gameKey in gameKeys:
	game = gameDict[gameKey]["distributions"]["2"]["Global"]["current"]["value"]
	for ix,perc in enumerate(game):
		signlists[ix].append(int(perc))

P = { "1": signlists[0], "X": signlists[1], "2": signlists[2] } 

rows = itertools.product(*(['1X2'] * 13))

cn = 0

with open(outfile, 'w') as f:  
	for row in rows:
		percentage = sum(P[result][n] for (n, result) in enumerate(row))

if percentage >= pmin and percentage <= pmax:
			cn += 1
			if mde==1:
				f.write("E,"+','.join(row)+"\n")
			if mde==2:
				f.write(','.join(row + (str(percentage),))+"\n")

print(f"{outfile} skapad med {cn} rader!")

Borde inte detta script fungera även idag, jag hade ju tänkt försöka gissa vad man ska ändra på för att testa andra spelformer men det verkar ju inte fungera alls idag

Får följande fel:

Cell In[3], line 39

KeyError: '2'
Senast redigerad av Mysadname 2023-08-29 kl. 18:50.
Citera
2023-08-29, 20:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Borde inte detta script fungera även idag, jag hade ju tänkt försöka gissa vad man ska ändra på för att testa andra spelformer men det verkar ju inte fungera alls idag

Får följande fel:

Cell In[3], line 39

KeyError: '2'
OK, det ska nog gå att fixa. Det var en liten chansning från min sida att "2" var en konstant nyckel, men detta kanske byts ut, så jag får kolla på hur det ser ut nu.

Edit: Det fungerar faktiskt på min burk. T.ex. just nu ger intervallet 200-225 inte fler än 24 rader.
Får inget felmeddelande alls. Du har inte ändrat något, t.ex. URL?

Jag dubbelkollade också på deras hemsida. Datan är inte förändrad på Europatipset. Antar att du försökte ändra till en annan spelform?
Senast redigerad av Enterprise 2023-08-29 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in