2023-08-29, 16:40
Medlem
Creaturs avatar
Många indiska studenter på KTH typ. De behöver tjäna lite extra och är beredda att ta detta lågbetalda jobb.
Citera
2023-08-29, 16:57
Medlem
Sagodjurs avatar
men det finns alltså inga krav för den som tar emot socialbidrag eller går till arbetsförmedlingen? den här typen av jobb är ingenting som överhuvudtaget nämns för svenskar eller svenskar med invandrarbakgrund eller nyanlända?

utan det är bara indier som gäller?

det är för övrigt inte bara ungdomar heller, det finns gott om indiska gubbar som står med sina moppar utanför mcdonalds och liknande och väntar på beställningar.

så länge vi tar in folk från indien av alla jävla ställen för att jobba i sverige så kan ju ingen skylla på att han är arbetslös... då vill man ju inte jobba. och inte heller kräver myndigheterna någonting av någon.

så antingen är arbetslösheten 0 procent i sverige
eller också så behöver man inte jobba utan får pengar ändå och vi har då tagit emot indier för att göra jobbet eftersom ingen i sverige är arbetslös alternativt får pengar ändå från andra som arbetar...
Citera
2023-08-29, 17:24
Medlem
Soulflowers avatar
Antagligen för att Foodora väljer vilka som får jobb hos dem, och om du inte kan språket eller svenska lagar så kommer du inte tjafsa om dåliga avtal eller arbetsmiljöproblem.

Jag försökte få jobb hos Foodora när jag pluggade, men de ghostade mig en bit in i processen. Är svensk och ser svensk ut.
Citera
2023-08-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Nästan alla som kör foodora, wolt osv är invandrare, mestadels indier (avstånd mellan indien och sverige är 6 400 km)

Varför är det inga svenskar som tar dessa jobb eller svensk-invandrare?

Duger det inte åt oss men duger åt indierna? Har svenskarna det för bra, inkl svensk-invandrare?

Varför kräver t ex inte arbetsförmedlingen att arbetslösa svenskar/svensk-invandrare ska ta dessa jobb?

Hur är det ens möjligt att vi "måste" importera arbetskraft för att åka runt och leverera mat till folk?

Hur kan man ta en enda arbetslös svensk/svensk-invandrare på allvar när dom bevisligen skiter i att jobba trots att jobb finns?
Jag kände en etnisk svensk kompis som jobbade åt wolt. Han cyklade runt.

Jag tror det är en etnisk svensk i min hemommun som verkar köra foodora elelr wolt.
Citera
2023-08-29, 17:45
Medlem
swebarbs avatar
Dom flesta svenskar föredrar nog hellre gå hemma på a-kassa än jobba hos dom. Jag har nog sett nån enstaka gång en helsvensk kille och tjej men då pratar vi en gång kanske, annars är det bara indier och utländska som man oftast ser. Men det är ju ett rätt så stressigt och slitsamt jobb cykla runt som en dåre för att hinna med 3 beställningar på en timme eller nåt.

Men jag kan tänka mig att dessa företag hellre anställer indier då dom får väl lönebidrag och det blir billigare för svenskar kommer aldrig frivilligt ta såna jobb..
Senast redigerad av swebarb 2023-08-29 kl. 17:47.
Citera
2023-08-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Nästan alla som kör foodora, wolt osv är invandrare, mestadels indier (avstånd mellan indien och sverige är 6 400 km)

Varför är det inga svenskar som tar dessa jobb eller svensk-invandrare?

Duger det inte åt oss men duger åt indierna? Har svenskarna det för bra, inkl svensk-invandrare?

Varför kräver t ex inte arbetsförmedlingen att arbetslösa svenskar/svensk-invandrare ska ta dessa jobb?

Hur är det ens möjligt att vi "måste" importera arbetskraft för att åka runt och leverera mat till folk?

Hur kan man ta en enda arbetslös svensk/svensk-invandrare på allvar när dom bevisligen skiter i att jobba trots att jobb finns?
Hur många arbetslösa svenskar finns det ens för det första? Det gapas om lågkonjunktur och en massa människor som inte har jobb, men i ärlighetens namn känner jag inte ens till någon. Blir någon utan jobb pga neddragningar eller sånt så hittar dom snabbt ett nytt.
Där har du nog svaret.
Citera
2023-08-29, 18:26
Medlem
Varför jobbar inte du där själv?

De jobbar bara där för att få/behålla sitt arbetstillstånd. Det är det enda funktionen foodora fyller i verkligheten och så fort de inte behöver slava där så kommer de hellre leva på bidrag.
Citera
2023-08-29, 18:50
Medlem
Varför jobba och slita ut sig för nästan samma peng man för i bidrag?
Citera
2023-08-29, 18:50
Medlem
DrOutlaws avatar
Enkelt. Foodora anställer inte svenskar. En sommar tänkte jag att det skulle vara roligt 2-3 månader att cykla runt i stan och få betalt, men fick inte ens ett "tack för ansökan" av något av bolagen.
Citera
2023-08-30, 09:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Enkelt. Foodora anställer inte svenskar. En sommar tänkte jag att det skulle vara roligt 2-3 månader att cykla runt i stan och få betalt, men fick inte ens ett "tack för ansökan" av något av bolagen.

Precis, det är för dyrt anställa svenskar, därav lönebidrag för dom vet också en svensk inte skulla palla ens en vecka den stressen jobbet innebär, dessa indier och pakistanier tar med glädje dessa jobb även om dom blir utnyttjade.

Lite ironi är det att dom flesta som beställer hem maten för dom inte orkar gå hämta själva är nog lata svenskar tippar jag
Citera
2023-08-30, 11:30
Medlem
Svenskar vill inte ha lågstatusjobb generellt längre. Det är inte fint att vara bud, städare eller annat som anses lågt.

Det är priset vi måste betala.
Citera
2023-08-30, 16:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Integration och invandring

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto