2023-08-29, 12:31
Medlem
Jag tror deta slutar med att Ryssland kollapsar som land och blir uppdelat på flera länder.
Kriget har dom redan förlorat det kommer ta Ukraina tid att vinna men man gör steg i rätt riktning varje dag.
Kriget var dömt att misslyckas redan från början. Ryssland har inte den militära förmåga som behövs för dålig utrustning och för dåligt flygvapen.
Putin lär dö på ett eller annat sätt inom något år sedan faller Ryssland som Soviet Unionen en gång gjorde.
Citera
2023-08-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jag tror deta slutar med att Ryssland kollapsar som land och blir uppdelat på flera länder.
Kriget har dom redan förlorat det kommer ta Ukraina tid att vinna men man gör steg i rätt riktning varje dag.
Kriget var dömt att misslyckas redan från början. Ryssland har inte den militära förmåga som behövs för dålig utrustning och för dåligt flygvapen.
Putin lär dö på ett eller annat sätt inom något år sedan faller Ryssland som Soviet Unionen en gång gjorde.
Jag hoppas du har rätt.
Citera
2023-08-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2

Går helt på din linje. Om man nu tittar på hur Ryssland blöder både folk och pengar så är det en tidsfråga innan det blir just som sovjet. För har jag inte fått det om bakfoten är Ryssland även idag en kommunistisk diktatur , och kommunism i sig fungerar ju inte eftersom att en dag tar pengarna slut då väldigt lite nya sådana tillförs kretsloppet. Och sedan själva tillvägagångssättet kan man ju tro att en femåring har gjort det. Menar nu kriget som helhet.

En annan sak är ju att Ukraina får ju krigsmateriel i form av tex vapen på löpande band från väst och dessa håller som bekant en annan kvalitet än de ryska. Visst tror jag att kriget än kan hålla på ett tag , men jag tror ryssarna kommer tvingas ge upp förr eller senare.

Dock vet jag inte vad jag ska tro om läget inne i landet , har fått uppfattningen att stödet för Kreml minskar allt mer. Men även där kan jag ju ha fel
Citera
2023-08-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Jag tror att det eventuellt har och göra med att de tycker det är tråkigt att regimen är mot dem.
Från stekpannan till elden då. Den ryska regimens historiska paradgren är ju att vara mot sina egna på alla möjliga sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
När det gäller nivå av civilisation och korruption så skulle jag säga att Ukraina och Ryssland är på liknande låga nivå.
Ukraina har i alla fall en dröm om att gå bort från korruptionen. In i EU/NATO vill dom ju också, och då blir kravet att göra något åt korruptionen . . . i motsats till Ryssland som strävar med gott mot att sjunka ännu längre ner i korruptionens djupa håla.
Citera
2023-08-29, 13:11
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så om Putin INTE hade bestämd sig för att invadera Ukraina så hade det blivit krig där ändå?
Det verkar som att det är rysk logik på sitt allra bästa du håller på med här.

Även japanerna hade samma logik innan Pearl Habor. Det hade även Osama bin Ladin när han utförde 9/11-attackerna. Alla dessa tre entiteter är såklart vedervärdiga, men man kan inte ignorera allt som hände innan. Innan Pearl Habor så hade USA skickat massor med vapen till Japans fiender, de hade stött deras motståndare, och förhindrat dem i sin expansion. Innan 9/11 hade USA bombat otaliga muslimska länder, satt dit ledare som var lojala till dem (t.ex. den Saudiske kungafamiljen). Innan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina hade USA hjälpt till att iscensätta en statskupp i Ukraina, och försökt omringa Ryssland genom att göra närliggande länder till allierade, och bygga militärbaser i dessa länder.
Citera
2023-08-29, 13:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Innan Pearl Habor så hade USA skickat massor med vapen till Japans fiender, de hade stött deras motståndare
Skitsnack.

USA stoppade oljetillförseln till Japan. De införde helt enkelt sanktioner för att Japan inte skulle fortsätta sitt anfallskrig.

Tvingar man in Japan i krig då menar du? Hur fan tänker du då? Ska man aldrig försöka stoppa länder som bedriver aggressiv expansion??

Citat:
och försökt omringa Ryssland genom att göra närliggande länder till allierade, och bygga militärbaser i dessa länder.
Berätta om hur USA tvingar Rysslands grännländer till att bli allierade. Berätta gärna även om var de amerikanska baserna ligger i Europa.

Den enda helamerikanska flygbasen jag känner till i Europa är Ramstein. Alla andra är de bara inkvarterade hos och delar med landets egna flygvapen. Många av dem har bara en "base maintenance" ifall något amerikanskt flyg behöver landa och få service på flygbasen.
Senast redigerad av Conception 2023-08-29 kl. 13:19.
Citera
2023-08-29, 13:24
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Skitsnack.

USA stoppade oljetillförseln till Japan. De införde helt enkelt sanktioner för att Japan inte skulle fortsätta sitt anfallskrig.

Tvingar man in Japan i krig då menar du? Hur fan tänker du då? Ska man aldrig försöka stoppa länder som bedriver aggressiv expansion??

Ja, precis. Det kallas icke-interventionism. Det blir nästan alltid mer instabilitet i världen när man lägger sig i andra länders konflikter.
Citera
2023-08-29, 13:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja, precis. Det kallas icke-interventionism. Det blir nästan alltid mer instabilitet i världen när man lägger sig i andra länders konflikter.
Men då vet du också att dessa värnar starkt om suveränitetsprincipen. Jag hoppas du förstår vad det innebär.

EDIT: Resonerar du inte då som att Ryssland lade sig i Ukrainas interna konflikter eller är det en frizon då enligt dig?

Förjävla lämpligt att anamma en princip efter sitt egna tyckande, eller hur?
Senast redigerad av Conception 2023-08-29 kl. 13:39.
Citera
2023-08-29, 13:42
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Men då vet du också att dessa värnar starkt om suveränitetsprincipen. Jag hoppas du förstår vad det innebär.

EDIT: Resonerar du inte då som att Ryssland lade sig i Ukrainas interna konflikter eller är det en frizon då enligt dig?

Förjävla lämpligt att anamma en princip efter sitt egna tyckande, eller hur?

Ryssland bryter såklart mot principen, och jag förnekar inte att de har ambitioner att återskapa sitt sovjetrike. Jag bor dock inte i Ryssland och kan därför inte påverka det landet. Jag bor i Sverige, så egentligen vad jag tycker är att Sverige borde sluta delta i USAs interventionism. USA kan själv stå med alla problem deras utrikespolitik medför.
Citera
2023-08-29, 13:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland bryter såklart mot principen, och jag förnekar inte att de har ambitioner att återskapa sitt sovjetrike. Jag bor dock inte i Ryssland och kan därför inte påverka det landet. Jag bor i Sverige, så egentligen vad jag tycker är att Sverige borde sluta delta i USAs interventionism. USA kan själv stå med alla problem deras utrikespolitik medför.
Så eftersom du inte bor i Ryssland så tycker du att man ska sluta lägga sig i Rysslands aggressiva expansion?

Är det alltså enligt dig USA allena som tvingat övriga europeiska länder att stödja Ukraina?

Det är helt ok att inte tycka om USA men ge fan i att stödja Ryssland som någon jävla barnslig motpols-grej.
Senast redigerad av Conception 2023-08-29 kl. 14:06.
Citera
2023-08-29, 14:09
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Så eftersom du inte bor i Ryssland så tycker du att man ska sluta lägga sig i Rysslands aggressiva expansion?

Ja, precis. Detta funkade väldigt bra för Sverige.

Citat:
Är det alltså enligt dig USA allena som tvingat övriga europeiska länder att stödja Ukraina?

Ja, precis. Sverige har gått från att vara ett neutralt land till att gå USAs ärenden i all utrikespolitik.

Citat:
Det är helt ok att inte tycka om USA men ge fan i att stödja Ryssland som någon jävla barnslig motpols-grej.

Jag stödjer inte Ryssland.
Citera
2023-08-29, 15:57
Medlem
Tercios avatar
Ukraina erövrar hela ryssland och utropar det fjärde rom. Visste ni att bl.a. julius caesar egentligen var ukrainare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in