2023-08-29, 14:53
Medlem
Om man har vovve och den vanställer en inkräktare riskerar väl hunden bli avlivad. Eller vad gäller här egentligen? En rätt intressant fråga.
Citera
2023-08-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För ca 15 år sedan plockade jag ur järntvåan ur golfbagen och har den stående inom räckhåll från sängen. Har haft behov av att använda den vid 2 tillfällen i avskräckande syfte då inkräktare befunnit sig på på tomten och i färd med att tillskansa sig saker i min ägo.

Är golfklubba så bra? Går inte de lätt av?
Citera
2023-08-29, 15:01
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
blomsprutor pumpar man inte upp. Och jag föredrar att en brotsling får bestående skador...Tror knappast att din mix är effektivare än den jag gjorde
Det jag menar är att du måste spraya luft x-antal gånger innan vätskan kommer upp i stigarröret om du inte använt blomstersprutan nyligen.

Riktig pepparspray är minst lika effektiv som propplösning. Och som jag varit inne på i mina tidigare inlägg så är det ingen fördel att ge bestående skador.. Pepparspray/OC anses förövrigt effektivare än CS/CN gas. Habanero är dock inte det bästa. Ska du göra det ordentligt så skaffa carolina reapers och gör tinkturen först med aceton. Låt sedan acetonet dunsta tills du får ett koncentrerat extrakt, som du löser i T-röd. Men för den late funkar habanero och t-röd hyfsat. Ytterligare en nackdel med blomsprutorna är att de lätt täpps igen om lösningen är för tjock, eller om du istället för en lösning gör en blandning..
Senast redigerad av Klockspel 2023-08-29 kl. 15:08.
Citera
2023-08-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockspel
Skjutvapenliknande föremål är det bästa, men en machete kan säkert funka det också.. Det viktiga att tänka på här är att du måste vara redo för plan B, vilket är att backa upp hotet. Risken finns att hotet får våldet att eskalera, men risken för att det eskalerar är högre om du hotar med t.ex en kniv eller bollträ jämfört med pistol eller avsågat hagelgevär..

Jag vet inte, hot känns meningslöst i en sådan situation. Ödsla ord ger idioter bara vatten på deras kvarn. De kanske inte ens fattar den enklaste svenska. Skiftnyckel modell större är en kommunikation som de fattar.
Citera
2023-08-29, 15:06
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Det jag menar är att du måste spraya luft x-antal gånger innan vätskan kommer upp i stigarröret om du inte använt blomstersprutan nyligen.

Riktig pepparspray är minst lika effektiv som propplösning. Och som jag varit inne på i mina tidigare inlägg så är det ingen fördel att ge bestående skador.. Pepparspray/OC anses förövrigt effektivare än CS/CN gas. Habanero är dock inte det bästa. Ska du göra det ordentligt så skaffa carolina reapers och gör tinkturen först med aceton. Låt sedan acetonet dunsta tills du får ett koncentrerat extrakt, som du löser i T-röd. Men för den late funkar habanero och t-röd hyfsat. Ytterligare en nackdel med blomsprutorna är att den lätt täpps igen om lösningen är för tjock, eller om du istället för en lösning gör en blandning..
jag föredrar att fräta sönder ansiktet på brottslingar med min blandning. Over and out
Citera
2023-08-29, 15:07
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Jag vet inte, hot känns meningslöst i en sådan situation. Ödsla ord ger idioter bara vatten på deras kvarn. De kanske inte ens fattar den enklaste svenska. Skiftnyckel modell större är en kommunikation som de fattar.
En hagelgevärsmynning är dock ett språk de flesta förstår..
Citera
2023-08-29, 15:08
Avslutad
Jag vidhåller: morakniv och fritidsyxa.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/fritidsyxa-020916/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/hantverkarknivar/flexkniv-012900/

Om du är högerhänt, yxa i högerhand, kniv i vänsterhand, tejpa gärna ett par "Må Bra" med typ silvertejp runt vänster underarm. (edit: för block)

Det finns inte en inomhusmiljö i bostadshus du inte kontrollerar med den setupen.

Kostnaden ligger på en hundring. Det är trad och det har funkat i tusentals år.
Senast redigerad av Gotterfunken 2023-08-29 kl. 15:11.
Citera
2023-08-29, 15:12
Medlem
JamesFs avatar
En bit grovt armeringsjärn är aldrig fel att ha ståendes innanför ytterdörren
Citera
2023-08-29, 15:17
Medlem
Citat:
En hagelgevärsmynning är dock ett språk de flesta förstår..

På film brukar ju folk bli vettskrämda när de blir hotade med gevär, men frågan är om det är så i verkligheten. Eller om drar fram en pistol eller revolver tror de väl att det är en replika. Grejen med inkräktare är väl att de tänker i regel att folk bangar att skjuta.

Finns ett rysk ordspråk: ”Villebrådet kommer till jägaren”. Det är ett bra meningsutbyte med en inkräktare innan man blåser skallen av dem.
Citera
2023-08-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Jag vidhåller: morakniv och fritidsyxa.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/fritidsyxa-020916/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/hantverkarknivar/flexkniv-012900/

Om du är högerhänt, yxa i högerhand, kniv i vänsterhand, tejpa gärna ett par "Må Bra" med typ silvertejp runt vänster underarm. (edit: för block)

Det finns inte en inomhusmiljö i bostadshus du inte kontrollerar med den setupen.

Kostnaden ligger på en hundring. Det är trad och det har funkat i tusentals år.

Kniv är nog rätt jävla riskabelt. Mycket som kan gå fel som att man tappar kniven eller skadar sig själv. Batong sitter stadigare i handen och med en sådan riskerar man inte att skiva upp sig själv på kuppen.
Citera
2023-08-29, 15:21
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
jag föredrar att fräta sönder ansiktet på brottslingar med min blandning. Over and out
To each their own.. Själv föredrar jag brottslingar som inte vill hämnas alternativt brottslingar som inte kan hämnas.. Finns inget mellanting, antingen pepparspray i ansiktet eller en blykula.
Citera
2023-08-29, 15:24
Medlem
Ett järnrör som snickaren glömde hemma hos dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här