2023-08-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Jag märker ingen oro i Ryssland och i bland dom ryssar jag träffar. Tror inte oron finns där

Ryssen oroar sig inte över verkligheten, så som Stalin, Gulag,-kriget i Ukraina etc.
Däremot oroar dom sig över saker dom inbillar sig,-att NATO kommer att anfalla dom i nästa vecka etc.
Ryssen oroar sig över det som Kreml säger att dom skall oroa sig över.
Citera
2023-08-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan inte få något logiskt ur dessa moskoviter. Förhandlingsläget för att behålla Krim var bättre innan den fullskaliga invasionen. Nu skjuts ju bron dit sönder, vattenförsörjningen är långsiktigt utslagen efter att Ryssarna sprängde dammen i Dniepr. Inflyttade ryssar flyttar hem p.g.a. alla ukrainska attacker.

Förhandlingsläget var inte bara bättre före invasionen. Det behövdes ju inte ens några förhandlingar då. Ryssarna hade de områden som de tog 2014 och omvärlden hade accepterat läget, Ukraina var för all del missnöjda men de kunde inte göra något, så allt var frid och fröjd.

Tills dess att ryssen bestämde sig för att vara missnöjda med läget och kom på att de ville ha ännu mer....
Citera
2023-08-29, 13:21
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackOnCrack
Det är uppenbart att Prigozhin har blivit mördad.

Man kan säga mycket om honom men jag drar nog ändå slutsatsen att om han störtat Putin så skulle han knappast bli en bättre president. Även om han valde avsluta kriget.

Personligen var jag väldigt ambivalent under kuppförsöket, även om Putin förtjänar alla problem och skit han kan få, där allt som försvagar honom generellt sett är av godo, skulle jag inte velat sett att Prigozhin utöver att försvaga Putin också skulle ha tagit hans plats.

Prigozhin i toppen skulle förmodligen avveckla kriget på ett snyggt sätt, men inte för en sekund på att han stör sig på oskydligas lidande och att kriget var moraliskt fel, utan att det helt enkelt i nuvarande form försvagar Ryssland och bättre att börja på annan kula.

Prigozhin var ju inte bara outsider från Kreml-eliten utan också till skillnad från isolerade Putin jordnära och förankrad i hur kriget och verkligheten faktiskt såg ut på riktigt.
Det känns inte orimligt att en Prigozhin som president som inte bara omger sig av korrupta ja-sägare utan folk utifrån kompetens snarare än lojalitet, på sikt skulle kunnat bli en mer formidabel motståndare.

Nu får vi ju aldrig veta hur det skulle bli, men det är ändå rätt intressant att jämföra Prigozhins orädda inställning till fara för sitt eget liv, som kontrast till alla säkerhetsgårder hos den ängslige trygghetsnarkomanen Putin.

Båda är/var utan tvekan skitstövlar av lägsta klass, men medan Putin är en fjollig och feg skitstövel så var Prigozhin åtminstone en skitstövel med lite ryggrad.
Citera
2023-08-29, 13:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Gissar på att SS enbart använder gps navigering annars är dom integrerade i tex mirage 2000 och kan fällas på flera olika sätt som inte är så gps beroende. Att bara programera dom på marken sedan fälla kan nog f16 med men då kan dom enbart användas mot tex fasta mål som byggnader broar osv. Plus att dom är enklare och störa ut.
Antagligen kring krim bron stör Ryssland ut gps vilket gör att man måste använda andra sätt. Som man inte kan göra med SS om det inte är integrerat med flygplanet.
Klart som fan att de har ett backupsystem om GPS störs ut.
Vi pratar inte om en moppedrönare.
Ja de används mot fasta mål.
Citera
2023-08-29, 13:28
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Förhandlingsläget var inte bara bättre före invasionen. Det behövdes ju inte ens några förhandlingar då. Ryssarna hade de områden som de tog 2014 och omvärlden hade accepterat läget, Ukraina var för all del missnöjda men de kunde inte göra något, så allt var frid och fröjd.

Tills dess att ryssen bestämde sig för att vara missnöjda med läget och kom på att de ville ha ännu mer....

Det var just detta faktum som hjälpte mig att inse tidigt att den ryska millitären måste besegras helt och fullständigt. Deras insats kan liknas vid ett självmordsuppdrag, och det är inte möjligt att förhandla med en sådan rabiat rabiespatient utan man måste helt enkelt skjuta för att döda tills dåren inte längre kan röra sig. När kriget fortlöpt allt eftersom har detta antagande bara förstärkts. Någon sade till ryssarna att förändra er eller dö. De valde att dö, tyvärr också genom att ta mig sig många andra in i döden.
Citera
2023-08-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det surras igen på twitter att Ryssland tvingades retirera nordöst om Priyutne, där man annars riskerade att hamna i en bula.

Då är den frontlinjen mer utjämnad och någon youtuber påstår att Ukraina har mycket trupp norr om Priyutne som kan sättas in i en offensiv.

Jag kan ha missuppfattat signalerna men det verkar som om Ukraina snabbt kan ta sig över mindre vattendrag.

Ryssland blir nog tvungna att mobilisera fler, det normala 20.000---22.000 man i månaden kommer inte att räcka.
Gå in på alla gay-barer, internet-cafeer, spelhålor och granska urvalet.
Så man har aktiverat Priyutne-Staromayorske igen men det sista jag såg om den delen av fronten var lugn. Men självmordsattacker av Kievregimen är ju inte ovanligt numera.

Som nedan artikel.

Sergeanten Petro: ”Vi måste fortsätta framryckningen så de inte hinner gräva ned sig”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sergeanten-petro-vi-maste-fortsatta-framryckningen-sa-de-inte-hinner-grava-ner-sig

Det är tragiskt att Kievregimen lurat i sina soldater att den svåraste försvarlinjen är överkommen. Man inser inte att man är i Rysslands säkerhetzon och att de befästa linjerna kommer med draktänder, stridsvagnsfällor, minor och skyttegravar. Tre försvarslinjer efter varandra och det är det ryssarna pysslat med att bygga under mer än ett halvår och ni har själva sett dessa på sattelitbilder. Runt Robotyne fanns enbart minor och lättare skyttegravar och många av dessa ställen togs i vintras över i en lättare rysk offensiv för att just vara en säkerhetszon innan de riktiga försvarslinjerna. Ni kommer ihåg det och skrattade då åt ryssarna för ni insåg inte meningen med det. Offensiven vid Robotyne har detsutom blivit en "säck" där ryssarna kan ösa på med artelleri från väster, öster och söder. Det senaste är att ryssarna har minskat ner på granater i området och man undrar varför, vill man ha ukrainska soldater och utrustning djupare eller har man verkligen ont om dessa granater?

Det är ju Kievregimen som nu ska mobilisera fler soldater och man tar nu mest från södra Ukriana i städer som Odessa, Dnipro och Nikolaiev. Man ska med hjälp av polis gå dörr till dörr enligt "läckta" dokument fast i nuläget förnekar Kiev detta.
Citera
2023-08-29, 13:42
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Personligen var jag väldigt ambivalent under kuppförsöket, även om Putin förtjänar alla problem och skit han kan få, där allt som försvagar honom generellt sett är av godo, skulle jag inte velat sett att Prigozhin utöver att försvaga Putin också skulle ha tagit hans plats.

Prigozhin i toppen skulle förmodligen avveckla kriget på ett snyggt sätt, men inte för en sekund på att han stör sig på oskydligas lidande och att kriget var moraliskt fel, utan att det helt enkelt i nuvarande form försvagar Ryssland och bättre att börja på annan kula.

Prigozhin var ju inte bara outsider från Kreml-eliten utan också till skillnad från isolerade Putin jordnära och förankrad i hur kriget och verkligheten faktiskt såg ut på riktigt.
Det känns inte orimligt att en Prigozhin som president som inte bara omger sig av korrupta ja-sägare utan folk utifrån kompetens snarare än lojalitet, på sikt skulle kunnat bli en mer formidabel motståndare.

Nu får vi ju aldrig veta hur det skulle bli, men det är ändå rätt intressant att jämföra Prigozhins orädda inställning till fara för sitt eget liv, som kontrast till alla säkerhetsgårder hos den ängslige trygghetsnarkomanen Putin.

Båda är/var utan tvekan skitstövlar av lägsta klass, men medan Putin är en fjollig och feg skitstövel så var Prigozhin åtminstone en skitstövel med lite ryggrad.

Min åsikt är att det var mycket bra att Prigozhin försvann. Prigozhin var nämligen en vinnare, han visste hur man kan vinna själva slagen och vad som behövdes göras. Putin är en förlorare och går det att få bort så många aggressiva arvtagare som möjligt är det mycket bra. Putin kommer inte använda kärnvapen, Pirogen ser jag som någon som var beredd att göra vad som helst för att vinna. Min bild av det hela är att kriget blir mycket kortare och mindre farligt nu när Prigozhin är ute ur bilden.
Citera
2023-08-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jo tex ins och liknande men då är vapnet beroende av flygplanet för att veta var det är. Lika så kan antagligen flygplanet styra vapnet med data länk men då måste vapnet vara integrerat med flygplanet vilket det inte är i deta fall. Och då är det gps som gäller.
Citera
2023-08-29, 13:46
Medlem
Reimers avatar
Ukraina verkar säkra på att deras brohuvud på den vänstra sidan av Dnjepr kommer att vara kvar.

Citat:
The Ukrainian Armed Forces raised the Ukrainian flag on the left bank of the Kherson oblast

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1696488874506424418
Citera
2023-08-29, 13:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen

Nu får vi ju aldrig veta hur det skulle bli, men det är ändå rätt intressant att jämföra Prigozhins orädda inställning till fara för sitt eget liv, som kontrast till alla säkerhetsåtgärder hos den ängslige trygghetsnarkomanen Putin.

Jag fick uppfattningen att Prigozhin ville gå all in.
Full mobilisering och ställa om landet till en krigsekonomi, alla resurser skulle gå till militären.
Citera
2023-08-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Sedan fasta mål så menade jag att vapnet antagligen inte kan programeras i luften och man kan då inte byta mål vilket man kan om det är integrerat med flygplanet då programers vapnet i luften av piloten
Citera
2023-08-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Trevligt!

Ser fram mot då AFU får F16 och JAS!

Tänk bara att AFU plockar allt ryskt flyg och radar långt innan ryssen fattat vad som händer!

Tattarcirkusen på marken kommer att skrika sig hesa efter luftunderstöd, då det i stället kommer flygattacker från AFU!

Kul att då se trollen och nyttiga idioter här gå upp i rök...

Läste en artikel i den något märkliga tidskriften Euroasiantimes om att det var så ryssarnas senaste jaktplan gjorde med ukrainarnas SU-25 i början av kriget. Ukrainarna hann inten ens uppfatta att det var ett hot före det var kört.

Minns en artikel om en italiensk pilottjej som väl inte riktigt var nöjd med sin roll i det italienska
stridsflyget som tog värvning i Ukraina i början av kriget. Undrar hur det gick för henne. Var en bild där hon satt och såg glad ut i en SU-25
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in