Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-29, 09:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Med risk för att trådstarten blir lite spretig. Men ska försöka skärpa mig.

Jag blir väldigt trött i huvudet av Flashback numera. Orsaken är många långa, motsägelsefulla inlägg som inte leder någonstans. Cirkelresonemang, snömos, ordsallader...
Denna typ av inlägg blir bara fler, och ingen verkar bry sig. Sorgligt.

Jag som brukade läsa nästan alla inlägg i de för mig intressanta trådarna måste nu sovra rejält och hoppa över delar av "debatten" (som oftast uteblir).

Det är likadant på Youtube. När man söker efter något man vill lära sig mer av, t ex historiskt, klickar på ett par videor, så kommer minst 2 av 3 vara AI-genererade röster som berättar. Först ytligt intressant, men leder sen in i cirkelresonemang, ältande babbel, och du har inte lärt dig ett dugg. Till slut är du mer förvirrad än du var innan.
Enda chansen att hitta riktig, verklig info är att hitta någon med många subs som själv pratar framför en kamera. Då kan man åtminstone vara säker på att det inte är AI.

Men hur gör man på Flashback?

Ska vi ha det såhär? Och hur kommer det påverka Flashback i det långa loppet?

Edit: är det jag som är känslig eller inkännande som märker detta? Eller är det andra som är totalt ovetande?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-08-29 kl. 10:10.
Citera
2023-08-29, 10:11
Bannlyst

Skiter i det och kör på?

Är du orolig för at ingen kommer läsa inläggen och bara köra copy/paste från chat gtp?

Jag använder Flashback som underhållning, och vet att många med mig gör det också, det kräver ändå att man läser och sätter sig in i ämnet litegrann om man ska vara med i debatten, annars kanske man bara dumpar en post och drar vidare.

Jag delar inte din oro och tycker den är överdriven, detta är ett forum, det finns en viss andel knäppgökar oavsett vad man gör eller inte, bara ignorera och köra på!
Citera
2023-08-29, 10:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Jag blir väldigt trött i huvudet av Flashback numera. Orsaken är många långa, motsägelsefulla inlägg som inte leder någonstans. Cirkelresonemang, snömos, ordsallader...

Jag som brukade läsa nästan alla inlägg i de för mig intressanta trådarna måste nu sovra rejält och hoppa över delar av "debatten" (som oftast uteblir).

Det är likadant på Youtube. När man söker efter något man vill lära sig mer av, t ex historiskt, klickar på ett par videor, så kommer minst 2 av 3 vara AI-genererade röster som berättar. Först ytligt intressant, men leder sen in i cirkelresonemang, ältande babbel, och du har inte lärt dig ett dugg. Till slut är du mer förvirrad än du var innan.
Enda chansen att hitta riktig, verklig info är att hitta någon med många subs som själv pratar framför en kamera. Då kan man åtminstone vara säker på att det inte är AI.

Edit: är det jag som är känslig eller inkännande som märker detta? Eller är det andra som är totalt ovetande?

Jag tror dig, men är lite osäker på exakt vilken typ av inlägg på Flashback du menar är AI-genererade. Kan du bara länka till några exempel?
Citera
2023-08-29, 11:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Först ytligt intressant, men leder sen in i cirkelresonemang, ältande babbel, och du har inte lärt dig ett dugg. Till slut är du mer förvirrad än du var innan.
Det beskriver på pricken hur jag känner varje gång jag läser en ledarartikel från Aftonbladet.
Citera
2023-08-29, 11:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror dig, men är lite osäker på exakt vilken typ av inlägg på Flashback du menar är AI-genererade. Kan du bara länka till några exempel?
Åh, innan jag skrev inlägget var jag inne i en populär tråd där sista sidorna var fulla med sådana inlägg.
Sen är jag inte säker på om det går emot regel 1.06 att peka ut en användare som AI.

Men i vilket fall så måste ju admin vara insatt i situationen. AI är ett verkligt hot.
Citera
2023-08-29, 11:27
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Jag använder Flashback som underhållning

Det är det här som är problemet. Flashback är inte primärt längre för att diskutera ämnen som intresserar en. Det har blivit en underhållningsplattform.

Troll och trams tar över eftersom de tycker det är roligt. De är inte här för att föra seriösa diskussioner med underbyggda resonemang. De tycker det är kul att klistra in AI text för att skapa lite reaktioner.

Det är nog bara att gilla läget och acceptera att det gamla är dött. Så kommer vi få göra med många aspekter av våra liv, inte bara flashback. Det genuina och mänskliga hör till det förflutna.
Citera
2023-08-29, 11:53
Bannlyst

Jag ser att din användare är reggad 2023, så jag vet inte hur mycket och hur lång erfarenhet du har flashback.
Men, med tanke på att du skriver att troll och trams tar över så var du uppenbarligen inte med i begynnelsen, 3 sidor kunde fyllas med +1 för att någon skrev något vettigt.

En annan startade en tråd med tips för att få köttfärssåsen extra god, helt plötsligt handlade tråden om hur man gör den bästa carbonaran, det var vilda västern förut och är betydligt bättre idag!
Citera
2023-08-29, 11:59
Medlem
Barentss avatar
Jag har på allvar pratat med en bot på flashback. Den avsjöjades när den använde ett otroligt ovanligt svenskt ord, troligen var den utländsk.

Här en person som hade som projekt att bot-förstöra 4chan med GPT:
https://www.youtube.com/watch?v=efPrtcLdcdM&t=170s&ab_channel=YannicKilche r

Sedan finns ju användare som upplevs bom bottar...
Citera
2023-08-29, 12:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Åh, innan jag skrev inlägget var jag inne i en populär tråd där sista sidorna var fulla med sådana inlägg.
Sen är jag inte säker på om det går emot regel 1.06 att peka ut en användare som AI.

Men i vilket fall så måste ju admin vara insatt i situationen. AI är ett verkligt hot.

Jag har noterat konton som bara masspostar nyhetsartiklar, med tillägget "vad tycker ni?". Jag har svårt att tänka mig varför någon skulle ens lägga tid på något sådant.
Citera
2023-08-29, 12:16
Medlem
Citat:

Det jag kan tänka mig att AI användes här på forumet är det faktum att princip alla trådar här är uppdelade i läger, antingen är man för eller emot. Med tanke på hur AI användes numera till att skriva uppsatser och allt möjligt, så förvånar det mig inte ett dugg om folk här sitter och kör inlägg i ChatGPT som de slöa jäklarna många är, bara för att vinna diskussionen.
Citera
2023-08-29, 12:52
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Så vi står vid ett digitalt vägskäl, inte sant? Dina tankar kastar ljus över en utmaning som Flashback, liksom många andra nätforum, måste förhålla sig till: hur bevarar man kvaliteten i diskussionerna när antalet inlägg och användare ökar? Det är en påträngande fråga i en tid när långa, motsägelsefulla och icke-produktiva inlägg verkar bli allt vanligare. Och visst, på YouTube kan teknologins svagheter göra sig lika gällande, men låt oss inte kasta ut barnet med badvattnet.

Tänk om vi kunde vända bladet och se AI inte som ett problem, utan som en potentiell problemlösare? Jag förstår att AI ibland genererar innehåll som kan upplevas som ytlighetens mästerverk, men teknologin utvecklas i rask takt. Och om vi, användarna själva, skulle börja dra nytta av AI för att lyfta diskussionens nivå, då förändras hela spelplanen.

Föreställ dig en framtid där AI-assistenter kan hjälpa till med att formulera klara och koncisa argument, granska fakta och källor i realtid eller ens föreslå kompletterande argument för att berika diskussionen. AI skulle kunna agera som en sorts redaktör eller kvalitetskontrollör som flaggar för cirkelresonemang och snömos innan de ens blir publicerade. AI blir då inte en part som fyller diskussionen med generiska och repetitiva inlägg, utan snarare en intelligent styrman som lotsar oss genom informationshavets stormar.

Det är inte bara en fråga om teknologi, utan också om kultur och samhällsstruktur. Teknologin kan vara en dubbeleggad svärd: den kan förvirra såväl som klargöra, fördärva såväl som förbättra. Det är upp till oss, individer och kollektiv, att bestämma i vilken riktning vi vill styra.

När det gäller din sista reflektion, om det är du som är känslig eller om det är andra som är omedvetna, tycker jag det verkar som att vi alla är i en process av anpassning och lärande.

Vi försöker navigera i en komplex digital värld, och det är naturligt att känna sig både överväldigad och förvirrad ibland. Det är en del av den mänskliga erfarenheten i vår moderna, komplexa tid.

Behövs ett varnande finger eller en pekande hand? Kanske snarast en uppmaning till ständig förnyelse och utveckling. Flashback är som alla andra plattformar där användarna utgör stommen en sorts levande organism, som kan och bör förändras i takt med att vi gör det som samhälle. Och i den transformationen kommer AI vara en viktig spelare, inte som en källa till förvirring och ytlig dialog, utan som en katalysator för djupare, klarare och mer insiktsfull kommunikation.

Mötet mellan AI och mänsklig intelligens på forum som Flashback behöver inte vara en dystopisk plats fylld med missförstånd och informationsbrus. Det kan istället vara en slags renässans för digital dialog, där teknologin hjälper oss att bli de bästa versionerna av oss själva. Låt oss inte alltför snabbt avfärda den potentialen. Kanske är det just i denna symbios som framtiden för kvalitativa, engagerande och upplysande diskussioner ligger. Skulle inte det vara något att sträva efter?
Citera
2023-08-29, 12:57
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Jag ser att din användare är reggad 2023, så jag vet inte hur mycket och hur lång erfarenhet du har flashback.
Men, med tanke på att du skriver att troll och trams tar över så var du uppenbarligen inte med i begynnelsen, 3 sidor kunde fyllas med +1 för att någon skrev något vettigt.

En annan startade en tråd med tips för att få köttfärssåsen extra god, helt plötsligt handlade tråden om hur man gör den bästa carbonaran, det var vilda västern förut och är betydligt bättre idag!

Mitt första konto registrerade jag 2002 eller -03. Du har rätt i att det var mycket trams i vissa underforum men på många ställen var det lättare att föra en normal diskussion än på dagens Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in