Citat:
Tack för feedbacken, det var vänligt.
Genom lite multitasking så hinner jag ibland med att läsa de mer pålästa som skriver mer om de här sakerna. Annars får man väl dra en 1177 och ta det därifrån.
Idag kom stämningsansökan i fallet med den ryske ”spionen” som haft lite tekniska, logistiska och ekonomiska bravader för sig. Av den framgick att det fanns 36 digitala enheter av olika slag som analyserats. När jag väl orkar ögna genom den luntan så ska jag hålla utkik efter utredningsåtgärder som kanske kan liknas vi de som gjorts eller inte gjorts i det här fallet.
Nånstans önskar man att de skickade fram ”spetskompetensen” även när det gäller mördade unga kvinnor, men samhällets resurser räcker inte till allt i dess nuvarande sammansättning verkar det som. Nu har de haft en del flax med hur främst JJ hanterat det tekniska (inkl shopping framför kamera osv), men hur hade det sett ut om hon inte gjort det kan man undra?
Polisen blir sur när man lyfter fram deras metoder. Deras metoder finns pga att marknadskrafter utvecklat dem. En iPhone är inte utvecklad för att det ska vara en ”fälla” för brottslingar. De tömningsmetoder som som finns är till viss del utvecklade av människor som tidigare haft sin anställning inom polis och andra liknande myndigheter, men den breda och djupa kunskap de samlat på sig inom det här området rent tekniskt har de fått från individer och organisationer där lönekuverten är lite mer tilltagna. Samtidigt bygger deras metoder i mångt och mycket på öppen källkod och många ”frivilliga” insatser.
Matematiker, kryptologer, programmerare och dataingenjörer osv väljer främst inte alltid polisen som karriärsval nummer ett. Det kan man tycka är synd. Dock så kommer deras val att kanske tjäna dubbelt så mycket i den privata sektorn polisen till gagn och då får polisen sura lite i samma veva som de faktiskt kan använda de rönen i sin verksamhet. Lika lön för lika arbete gäller tyvärr inte på den här fronten.
Polismyndigheten är Folktandvården med tvångsmedel brukar jag skrocka om. Hos båda finns hål att fylla osv.
Senast redigerad av Avel 2023-08-29 kl. 00:32.
Senast redigerad av Avel 2023-08-29 kl. 00:32.