2023-08-29, 00:27
  #87097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Att läsa pcl eller i dsm5 om kriterierna för bl.a psykopati och personlighetsstörningar ger en bra vägledning. Tycker att du gör en storartad insats här i tråden. Fortsätt med det.

Tack för feedbacken, det var vänligt.

Genom lite multitasking så hinner jag ibland med att läsa de mer pålästa som skriver mer om de här sakerna. Annars får man väl dra en 1177 och ta det därifrån.

Idag kom stämningsansökan i fallet med den ryske ”spionen” som haft lite tekniska, logistiska och ekonomiska bravader för sig. Av den framgick att det fanns 36 digitala enheter av olika slag som analyserats. När jag väl orkar ögna genom den luntan så ska jag hålla utkik efter utredningsåtgärder som kanske kan liknas vi de som gjorts eller inte gjorts i det här fallet.

Nånstans önskar man att de skickade fram ”spetskompetensen” även när det gäller mördade unga kvinnor, men samhällets resurser räcker inte till allt i dess nuvarande sammansättning verkar det som. Nu har de haft en del flax med hur främst JJ hanterat det tekniska (inkl shopping framför kamera osv), men hur hade det sett ut om hon inte gjort det kan man undra?

Polisen blir sur när man lyfter fram deras metoder. Deras metoder finns pga att marknadskrafter utvecklat dem. En iPhone är inte utvecklad för att det ska vara en ”fälla” för brottslingar. De tömningsmetoder som som finns är till viss del utvecklade av människor som tidigare haft sin anställning inom polis och andra liknande myndigheter, men den breda och djupa kunskap de samlat på sig inom det här området rent tekniskt har de fått från individer och organisationer där lönekuverten är lite mer tilltagna. Samtidigt bygger deras metoder i mångt och mycket på öppen källkod och många ”frivilliga” insatser.

Matematiker, kryptologer, programmerare och dataingenjörer osv väljer främst inte alltid polisen som karriärsval nummer ett. Det kan man tycka är synd. Dock så kommer deras val att kanske tjäna dubbelt så mycket i den privata sektorn polisen till gagn och då får polisen sura lite i samma veva som de faktiskt kan använda de rönen i sin verksamhet. Lika lön för lika arbete gäller tyvärr inte på den här fronten.

Polismyndigheten är Folktandvården med tvångsmedel brukar jag skrocka om. Hos båda finns hål att fylla osv.
__________________
Senast redigerad av Avel 2023-08-29 kl. 00:32.
Citera
2023-08-29, 00:30
  #87098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä stekpanna är väl inte troligt. Men rättsläkaren nämnde att något kunde ha slagits i huvudet likaväl som att Tove slagit i huvudet i golv/ vägg.

Ha, och då tror jag att smällen i huvudet kan ha varit detta som minskade chansen för Tove att kunna försvara sig.

Tove behöver inte ha blivit medvetslös, men mycket omtumlad och överrumplad av både överfall och smällen på huvudet.

Hur tror du själv att du skulle tänka om du fått en smäll i huvudet vid fall och vid undersökning kommer det fram att du har en blödning mellan hjärnhinnorna. Tror du att du skulle tänka att detta kan komma från en lätt liten dunk i golvet?

Du tror inte att den höga duns som grannen berättar om kommer från fallet och huvudet som funkar hårt i golvet? Till och med Johanna sa ju att Tove föll handlöst och slog o rygg och huvud.

Nu vet jag inte exakt hur du menar med Toves tryck och klämskador visar på att hon försökt försvara sig? Då menar du kanske inte på halsen?

Tryckskador på armbågarna? Handskadan?

Jag ser fler alternativ där som du vet. Att Johanna klämt toves hand i dörren eller med sitt knä. Och armbågarna kan likaväl även ser varit Johanna som klämt armarna mot kroppen. Ögonskada kan ha kommit av att Johanna greppar om toves huvud för att dunka det ytterligare mot golvet.

Det är mycket som ska klaffa gör att Maja ska hinna ingripa i det tumult som uppstod. Det handlar om sekunders närvaro för att hinna med. Och inte är det möjligt att bända Toves högra arm såsom Johanna påstår samtidigt som hon i sin tur greppar om Toves hals.


Nu kom den, Att någon slagit T i huvudet, fantasierna avlöser varandra märker jag, vad blir nästa fantasi?? var ens Maja i lägenheten eller satt hon ute i trappen? Stackars Maja som har blivit indragen i ett mord som hon inte ens har varit närvarande vid.
Citera
2023-08-29, 00:34
  #87099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Hur stor och stark är J?
Om inte M höll i Toves händer, hur kunde Tove som idrottstjej inte göra större motstånd vilket borde synts på J?
Toves pojkvän var inne på samma
Han svarade JA på frågan om T kunde försvara sig och han sa att T var stark
hon spelade fotboll och tränade styrketräning
__________________
Senast redigerad av Anedin 2023-08-29 kl. 00:42.
Citera
2023-08-29, 00:38
  #87100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ingen mod som kan uppdatera första sidan? När kommer rättegången börja i HD? Har den börjat?
Jag har inte.koll på datum men någon gång i okt börjar rättegång
Citera
2023-08-29, 00:39
  #87101
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet och psykopati faller under med beteckningen antisocialt personlighetssyndrom med psykopatiska drag.
Hon lär väl bli skattad på riksmottagningen inför placering (i.e riskbedömning). Hade varit intressant om det framkom vad som felar, tyvärr lär vi väl missa det.
Är det så att åklagaren i detta fall har motbevis då det gäller Majas påstådda sovande? Fick för mig att dom kollade upp hennes mobilapp och att det kommer att föras fram i HR? Någon annan som vet säkert får gärna svara på frågan också!
__________________
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-29 kl. 00:45.
Citera
2023-08-29, 00:39
  #87102
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet och psykopati faller under med beteckningen antisocialt personlighetssyndrom med psykopatiska drag.
Hon lär väl bli skattad på riksmottagningen inför placering (i.e riskbedömning). Hade varit intressant om det framkom vad som felar, tyvärr lär vi väl missa det.

Jo, jag har sett otaliga diskussioner avseende psykopati/antisoc p-störning.

Det som ”faller mig mest i smaken” är att tolka psykopati som en underavdelning till den antisociala.

Många säger att psykopater är lömskare, eftersom de har så uttalad kameleontförmåga och kan smälta in överallt, mästare på att ”känna in” folk, hitta ömma punkter, medans sociopaten mera ”bara kör på” och skiter i allt. Men de bägge är empatilösa.

Jag ska villigt erkänna att jag tycker det osar psykopati om Johanna (eldandet, lättkränkt, vill vara i centrum, blåljuga utan minsta reaktion. Finns mycket mer.

Men därifrån till att ta fram stora psykopat-stämpeln för Johanna är steget långt för mig. Då måste hon ju testas först på adekvat sätt av personal med adekvat kompetens.

Kvinnornas riksmottagning ligger ju på Hinsan, vet inte men skulle tro att hon blir skattad där.

Hoppas vi får ta del av det utfallet.
Citera
2023-08-29, 00:45
  #87103
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Avseende skattning av Johanna tar jag för givet.

Vänta nu… se det fetade…

Du skriver själv tidigare i tråden

”Att läsa pcl eller i dsm5 om kriterierna för bl.a psykopati och personlighetsstörningar ger en bra vägledning. Tycker att du gör en storartad insats här i tråden. Fortsätt med det.”

Nu skriver du…



Hur tänkte du här…❓


Klarläggande: vet inte varför jag skrev dsm5 när det är dsm4 jag har i bokhyllan. Har knappt läst dsm5 eftersom jag ser den som något av ett hastverk.
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-29 kl. 01:00.
Citera
2023-08-29, 01:15
  #87104
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Klarläggande: vet inte varför jag skrev dsm5 när det är dsm4 jag har i bokhyllan. Har knappt läst dsm5 eftersom jag ser den som något av ett hastverk.

Var hittar du psykopatin i DSM-4…❓
Citera
2023-08-29, 01:45
  #87105
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jo, jag har sett otaliga diskussioner avseende psykopati/antisoc p-störning.

Det som ”faller mig mest i smaken” är att tolka psykopati som en underavdelning till den antisociala.

Många säger att psykopater är lömskare, eftersom de har så uttalad kameleontförmåga och kan smälta in överallt, mästare på att ”känna in” folk, hitta ömma punkter, medans sociopaten mera ”bara kör på” och skiter i allt. Men de bägge är empatilösa.

Jag ska villigt erkänna att jag tycker det osar psykopati om Johanna (eldandet, lättkränkt, vill vara i centrum, blåljuga utan minsta reaktion. Finns mycket mer.

Men därifrån till att ta fram stora psykopat-stämpeln för Johanna är steget långt för mig. Då måste hon ju testas först på adekvat sätt av personal med adekvat kompetens.

Kvinnornas riksmottagning ligger ju på Hinsan, vet inte men skulle tro att hon blir skattad där.

Hoppas vi får ta del av det utfallet.
Håller med.
Har nämnt det förut och det är vanskligt att bedöma kvinnlig psykopati (med 25 som cut-off) för att det överlappar BPD.
Att hon sen har narcisstiska och psykopatiska drag behöver man väl inte ha en PhD för att se.
Hennes copingstrategier är liksom inte att leka med, baserat på lättkränkt.
Vad hon sen kvalar in på lär expertis som undersöker henne på plats bedöma.

Ställer mig tveksam till Majas offeroll, även om hon är en pleaser, då deras psykodynamik är komplex, de far in i varandras omloppsbana och det tänjs på gränser angående avvikande antisocialt beteende. Relationen i sig blir toxisk.

Johanna har fått nån som förstår henne, nån som lyssnar på hennes frustration. Som inte viker från hennes sida när hon känner sig missförstådd, frustrerad, åsidosatt, kränkt. Står ut när hon får emotionella spel i slutna rum.
Maja säger att hon kan hantera henne.

Den vilda, frispråkiga och helt gränslösa Johanna har i sin tur satt färg på Majas tillvaro, bekräftat henne och höjt henne till skyarna. När Maja har gnällt har J tagit parti och stärkt henne. Ses exempel i fup via Maja själv.

När J välter över på the dark side of the moon så är hennes problemlösning att mörda.
Maja drar inte i handbromsen, hon spelar med, vilket gynnar Johannas störda tankar.
En toxisk bindning skapas där Majas moralkompass ballar ur.
Jag tror att hon varit ambivalent och brottats med samvetsfrågor.
Snöbollen, satt i rullning, blev lavinfara för det gick för långt. Hon ångrar sig, men först i häktet.
Maja beskrivs som sagt som en lojal hund men knappast strykrädd, hon kan säga ifrån. Så jag undrar om blind förälskelse är med i bilden. Det skulle iaf göra det mer begripligt att hon är så flat och stärker hennes egna ord om rädsla att förlora Johanna.
Citera
2023-08-29, 01:45
  #87106
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Var hittar du psykopatin i DSM-4…❓

Tycker detta börjar likna ett förhör, så ändra din ton tack.
Läs om antisocial p-störning i dsm4. Kallas inte sällan för empatistörning i olika grad och finns också mer eller mindre grad hos ett par andra p-störningar.

Men det där vet du väl redan?
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-29 kl. 01:51.
Citera
2023-08-29, 02:00
  #87107
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Måste varit lika tröstlöst som när gängen svarar "ingen kommentar". Inte lätt att få ur en människa som säger sig lida av minnesförlust, sovit till och med under måltiden och varit extremt berusad på samma gång. Som att ställa frågor till en vägg, typ.
Haha!
Ja, det är lite samma stil faktiskt. Lika hopplöst.
Inga kommentarer.
Jag sov.
Inga kommentarer.
Jag sov.
Citera
2023-08-29, 02:18
  #87108
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha!
Ja, det är lite samma stil faktiskt. Lika hopplöst.
Inga kommentarer.
Jag sov.
Inga kommentarer.
Jag sov.


Undrar just om Maja kommer fortsätta ljuga även i HR eller om advokat Gillberg har fått henne på andra tankar.

Tycker inte hon borde få samma straff som Johanna. Det skiljer dock en del mellan deras skuldpåsar, deras tidigare bagage. Deras fysiska och mentala kapacitet att begå ett mord.

Men fälls Maja också för mord/medhjälp så antar jag att hon får ett tidsbestämt straff. Inte minst uppsåtet verkar skilja sig åt dem emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in