Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-29, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milleniumumsen
Logikk? Hvis hengelåsen aldri blir smekket, hvorfor skal de da reagere på at den blir ødelagt eller borte 2 ggr? Er jo helt ulogisk at de skal reagere, eller at den skal bli borte/ødelagt da? Man trenger ikke nødv.vis nøkkel heller, finnes låser med koder. Og hvordan skulle j. komme rundt en bom med bilen sin? Han ble funnet i sin bil...

Men såklart, man kan vel alltids tilpasse omgivelsene slik at de passer teorien, og ikke omvendt?

Hvis drapsmannen har lokket ham opp dit for et jobboppdrag, hvordan har drapsmannen kommet seg forbi bommen da? Som jeg sier; uansett teori må det enten være enkelt å passere bommen, eller så må det finnes nøkler/koder på avveie. Dette gjelder uansett hvilken teori vi legger til grunn for at han var der.

Angående denne bommen, så mangler vi mye vesentlig informasjon, så det blir bare spekulasjoner. Det vi vet er sagt, er at hyttefolk mener den var låst opp/åpnet tidligere i uken, for så å være låst igjen dager før drapet. Men for at JAH skal bli funnet på innsiden av bommen, må enten han ha en måte å passere den på selv, eller så må drapsmannen ha en mulighet til å låse den opp.

Edit for å legge til: Teorien jeg nevner er på ingen måte en teori jeg har låst meg til, eller ønsker å forsøke å verifisere. Men det er interessant å se på flere alternative muligheter for at han befant seg der oppe.
Senast redigerad av Villvandrer 2023-08-29 kl. 02:13.
Citera
2023-08-29, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Nei, det er en teori jeg har. Som spinner ut i fra teorien om at han er innblandet i en større sak, en av de som er rullet opp i det siste. Enten narkobeslaget på Hønefoss som ble lenket til tidligere i tråden, eller pengesmuglesaken. Kanskje mest sannsynlig sistnevnte, ettersom han skrev på FB at han solgte en betongbil som skulle til utlandet (han oppgir Ukraina) like før. Og det var nettopp betongbiler som ble brukt til å smugle pengene.

Jeg tenker at han kan ha drevet med litt distribusjon av kokain, og at det er på den måten ham har kommet i kontakt med et slikt miljø i utgangspunktet. Så har de sett at han har et firma som driver med transport, og han har blitt interressant for miljøet av den grunn. Eller alternativt solgt dem en betongbil. Og jeg tenker videre at han kan ha hjulpet politiet med å plassere en sporingsenhet på betongbilen, for å få forsikringssaken henlagt.

Teorien min er dermed at han trodde at disse sakene var over, men når han drar opp for å hente sakene sine på sitt faste sted, så følger noen etter ham og dreper ham der. Disse må enten ha kjent til stedet, for eksempel møtt ham der i forbindelse med handel, og stått og ventet på ham der. Eller, de har fulgt etter ham når han kjører hjemmefra den morgenen. Alternativ 3 er at han skulle møte dem for en ny handel, og trodde at de ikke kjente til at han hadde samarbeidet med politiet angående sporingsenhet på den solgte betongbilen.

Men det er bare en teori. Det kan selvsagt være noe annet.

Den første delen av det du skriver har man vært igjennom flere runder med her den siste uka, og det er ikke usannsynlig.

Men den siste delen av teorien din tror jeg er veldig lite sannsynlig. Han ville jo aldri ha holdt på med sånt nå som han har dette presset rundt seg og nettopp har snakket med Avhørt bla.
Og hvorfor skulle han tro det var over når det nettopp var tagget "tyster jonas" over alt?
Citera
2023-08-29, 02:17
Medlem
Citat:
Hvis drapsmannen har lokket ham opp dit for et jobboppdrag, hvordan har drapsmannen kommet seg forbi bommen da? Som jeg sier; uansett teori må det enten være enkelt å passere bommen, eller så må det finnes nøkler/koder på avveie. Dette gjelder uansett hvilken teori vi legger til grunn for at han var der.

Angående denne bommen, så mangler vi mye vesentlig informasjon, så det blir bare spekulasjoner. Det vi vet er sagt, er at hyttefolk mener den var låst opp/åpnet tidligere i uken, for så å være låst igjen dager før drapet. Men for at JAH skal bli funnet på innsiden av bommen, må enten han ha en måte å passere den på selv, eller så må drapsmannen ha en mulighet til å låse den opp.

Edit for å legge til: Teorien jeg nevner er på ingen måte en teori jeg har låst meg til, eller ønsker å forsøke å verifisere. Men det er interessant å se på flere alternative muligheter for at han befant seg der oppe.

Låsen var fjernet. Altså klippet.
Citera
2023-08-29, 02:18
Medlem
Citat:

Jeg tror kanskje du må oppdatere deg litt..
Citera
2023-08-29, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Den første delen av det du skriver har man vært igjennom flere runder med her den siste uka, og det er ikke usannsynlig.

Men den siste delen av teorien din tror jeg er veldig lite sannsynlig. Han ville jo aldri ha holdt på med sånt nå som han har dette presset rundt seg og nettopp har snakket med Avhørt bla.
Og hvorfor skulle han tro det var over når det nettopp var tagget "tyster jonas" over alt?

Jeg tror det handler om to separate saker. Jeg tror taggingen kan handle om en disput med tidligere kamerater vedrørende forsikringssvindelen, og en del av trakasseringen likeså. Det kan ha vært mye frem og tilbake mellom dem, og han var 99% sikker på at han visste hvem som stod bak. Og i den saken tror jeg ikke han fryktet for livet sitt.

Men den andre saken, som var byttehandel for å bli kvitt forsikringssvindelen, den vil jeg tro har med drapet å gjøre. Og den saken kan det hende at han trodde han skulle forbli anonym i.
Citera
2023-08-29, 02:23
Medlem
Citat:
Låsen var fjernet. Altså klippet.

Ja, da må det være nøkler/kode på avveie. JAH blir jo funnet på innsiden av denne bommen. Og hvis ingen hytteeiere har sluppet ham inn, så må enten drapsmann eller han selv ha åpnet bommen. Eller hva tenker du er alternativet?
Citera
2023-08-29, 02:27
Medlem
Citat:
Ja, da må det være nøkler/kode på avveie. JAH blir jo funnet på innsiden av denne bommen. Og hvis ingen hytteeiere har sluppet ham inn, så må enten drapsmann eller han selv ha åpnet bommen. Eller hva tenker du er alternativet?

Hvorfor må det være nøkler/koder på avveie? Jeg skjønner ikke hva du snakker om
Citera
2023-08-29, 02:30
Medlem
Citat:

Hadde du lest innleggene du svarer på, så fregår det at låsen ble ødelagt/borte 2 ggr den uka! Altså ligger det i kortene at dette var tilfellet når drapsmann og J. kom seg FORBI den nevnte bommen. ERGO bommen var ikke låst da! Og det ligger i kortene at drapsmann m stor sannsynlighet var den som knerta låsen. Capriche?
Citera
2023-08-29, 02:31
Medlem
Citat:
Hvorfor må det være nøkler/koder på avveie? Jeg skjønner ikke hva du snakker om

Nei, mulig jeg forklarte meg litt vanskelig. Det som er problemet med dette, er at hengelåsen var fjernet, for så å være på plass igjen etterpå. Ergo kan ikke låsen ha vært klippet, da det ikke ville være mulig å sette på plass igjen en ødelagt lås. Dermed står vi igjen med følgende alternativer:
Nøkkel / kode på avveie.
Låsen er dirket opp.
Hengelåsen pleier ikke være smekket igjen.
Mulig å forsere bommen uten å låse den opp.
Citera
2023-08-29, 02:33
Medlem
Det er utvilsomt veldig spesielt/risikofylt og involvere en helt random hytte for å gjennomføre en så alvorlig kriminell handling som et drap. Gjerningspersonen(e) må ha vært rimelig sikker på at eierne ikke var tilstede akkurat denne dagen.
Citera
2023-08-29, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milleniumumsen
Hadde du lest innleggene du svarer på, så fregår det at låsen ble ødelagt/borte 2 ggr den uka! Altså ligger det i kortene at dette var tilfellet når drapsmann og J. kom seg FORBI den nevnte bommen. ERGO bommen var ikke låst da! Og det ligger i kortene at drapsmann m stor sannsynlighet var den som knerta låsen. Capriche?

Det vet vi ikke. Det vi vet, er at låsen var borte tidligere i uken, for så å være på plass igjen etterpå. Vanskelig å sette på plass en ødelagt lås, se det forrige svaret mitt. Og du; ro ned cowboytonen to hakk, debattstilen din er lite smakfull.
Citera
2023-08-29, 02:34
Medlem
Citat:
Jeg tror det handler om to separate saker. Jeg tror taggingen kan handle om en disput med tidligere kamerater vedrørende forsikringssvindelen, og en del av trakasseringen likeså. Det kan ha vært mye frem og tilbake mellom dem, og han var 99% sikker på at han visste hvem som stod bak. Og i den saken tror jeg ikke han fryktet for livet sitt.

Men den andre saken, som var byttehandel for å bli kvitt forsikringssvindelen, den vil jeg tro har med drapet å gjøre. Og den saken kan det hende at han trodde han skulle forbli anonym i.

Jeg er uenig i at taggingen har noe med kompisene å gjøre. Spesielt fordi det skjedde halvannet år etter den siste brannen. Jeg tror som sagt heller ikke de har noe med hærverket og trakasseringen å gjøre. Det gikk over ett år fra den siste brannen til det begynte (Overfallet 9. mars)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in