2023-08-28, 20:03
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Jag ser att du skriver att vapen som kräver licens är uteslutet. Jag har gått i samma tankar som dig och jag funderar skarpt på att skaffa en pistol. Bara att ha här hemma och verkligen bara använda om nån bryter sig in och försöker skada mina barn. Enda nackdelen är väl att jag åker in om jag använder den.
Citera
2023-08-28, 20:05
Medlem
Forevermores avatar
Inbrott betyder närstrid i trång utrymme. Alltså:

* Alla större vapen går bort. Du kan inte svinga ett fullstort baseballbat i en trång hall. Vapnet ska vara kort, snabbt och göra stor skada direkt. Du vill inte vara i närstrid längre än nödvändigt.
* Tänk på följderna. Du var utsatt för brott och försvarade dig med det våld som nöden krävde. Då vill du inte mosat inbrottstjuven med något konstigt vapen du tillverkat i förväg. Då åker du du dit för övervåld och i värsta fall grov misshandel/dråp. Det ska vara något som naturligt ingår i ett hem och ligger framme som du "tog i stundens hetta".
* Vapnet ska alltid kunna vara framme. Det är för sent att leta upp det när det väl är inbrott. Alltså välj ett vapen som pryder sin plats i hemmet alla dagar i veckan.

Bra exempel är en stor kraftigt ficklampa, ett kraftigt skohorn typ 50 cm av stål, en hammare som råkade vara framme sedan du snickrade. Samma sak i bilen. Har både ficklampa och ett spärrhantag (till hjulbultarna) där. Kniv går ju i hemmet men inte så bra i bilen enligt knivlagen.

Men viktigast av allt är att du är förberedd och vet hur du ska använda det. Annars är vilket vapen som helst helt värdelöst.
Citera
2023-08-28, 20:07
Medlem
Proras avatar
Skiftnyckel, modell större. Den ses inte som ett vapen och om den används som ett tillhygge är det enkelt att förklara att den fanns nära till hands.
Citera
2023-08-28, 20:07
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jag har bl.a. en brandsläckare hemma som kan fungera som både att förblinda och att dra i pallet på någon. Men i regel har folk väldigt bra grejor hemma att försvara sig med men sen gäller det att ha kulorna att använda dem också.

Detta har visat sig vara väldigt effektivt om man inte vill gå in i närstrid, riskera att inkräktaren får tag i ens kniv/bollträ och inte har kraft nog att åsamka skada t.ex för en kvinna eller man med någon form av rörelsehinder.

Jag hade en hotbild mot mig för några år sedan med några lokala gängkriminella i Malmö. De slog i sönder min bil, skar itu däcken, stod och väntade på min gata..ja en hel del för att skrämma mig eller få tag i mig.

Sedan dess har jag en machete och ett aluminiumbollträ innanför dörren, en kniv i ena nattduksbordet och en kolsyrepistol i andra av metall. Den är en replika på Sig Sauer P226.
Hade även en hund som kunde orsaka rätt stora skador och distraktion.
Citera
2023-08-28, 20:11
Medlem
Kolwezi-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Baseballträ i Aluminium eller en bit armerad slang, några hockeypuckar i strumpor lär också vara effektivt.
Funkar nog även bra med biljardbollar i en strumpa
Citera
2023-08-28, 20:12
Medlem
Baalzamons avatar
Slykniv/röjkniv är bra, så kan man använda dom för att kvista träd i skogen med också. Fiskars har några intressanta i sin Solid-serie
Citera
2023-08-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxNex
Har. hagelgevär, 9mm pistol, 357 magnum och ar-15 gevär. Så jag klarar mig 🤘

Men nu är det Sverige vi lever i, inte USA.
Citera
2023-08-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
https://www.knifestore.se/svard-kappar/europeiska-svardstyper/cold-steel-viking-sword/

Kan inte gå fel med ett svärd.

Förutom att man kanske blir dömd för dråp.
Citera
2023-08-28, 20:23
Medlem
Stekpanna och brödkavel har ju funkat i årtionden.
Citera
2023-08-28, 20:38
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Den förberedande ärtsoppan hemlagad, menar du?

Den fungerar även, helst i 400 blås hehe
Citera
2023-08-28, 20:38
Avstängd
En stor jävla svart dubbelendad dildo
Citera
2023-08-28, 20:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

En kofot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in