Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag skrev inte att M är lika mordisk som J och har aldrig skrivit.
Jag skrev om att vara medlöpare då J vill mörda tex sitt ex. Vilket J garanterat är upphov till, det betvivlar väl knappast nån.
Visste inte att J var fullblodspsykopat. Vad har hon för poäng på Pcl-r?
Jag vet inte hur ”skalan” ser ut, men min bedömning ligger nånstans kring fyrsiffrigt kanske av allt att döma.
Bara för att andra ska förstå vad det är för krumelur du nämner där så ingår detta när det är två faktorer även om det generellt är fyra:
Faktor 1: Aggressiv narcissism
Ytlig charm (nåja)
Grandios självbild (alla andra är kassa)
Patologiskt ljugande (den generella bilden har vi inte, men hon kan ljuga minsann)
Manipulativt förhållningssätt (öh, japp)
Oförmåga att känna skuld eller ånger (den som hon visat är obefintlig och spelad är min bedömning. Enligt MH så var hon glad och lättad och hon har diggat till Spotify på väg hem från att ha eldat på Tove osv)
Ytliga affekter (finns väl ett par exempel på det enligt vittnen)
Avsaknad av inlevelseförmåga (empati, medkänsla osv. Hon visar på en spelad så i SMS till pojkvän, men annars så är den kanske obefintlig)
Oförmåga att ta ansvar för egna handlingar( Ja, alltså var ska man börja..?)
(Check i rätt många av de boxarna va?)
Faktor 2:
Socialt avvikande livsstil (knarkar, eldar, härjar osv)
Behov av stimulans/ Benägenhet att bli uttråkad (det har många unga människor)
Parasitisk livsstil (hon vill vara med i gänget men ”utkickad”. Hänger sig ändå kvar i konflikter o dyl och ser ut att skapa nya då en ny pojkvän kommer in i bilden)
Dålig kontroll över beteende ( sätt in valfritt. Listan är lång.)
Tidiga beteendeproblem (vet vi rätt lite om så det är lite frågetecken där som drar av 1000 poång i min bedömning tillsvidare).
Avsaknad av realistiska framtida mål (hon ska bli arkitekt, men det blev ”distanskurs” hos Kriminalvården istället…)
Impulsivitet (no shit osv).
Oansvarighet (ja det framgår med all tydlighet i diverse sammanhang).
Ungdomsbrottslighet (Vet inte om hon kvalificerar sig som ungdom, men olaga intrång vid nån restaurang, misshandel, mord, stöld, gravfridsbrott, vandalism och nån form av mordbrandstillvaro kan ge visst stöd för den punkten).
Indragning av villkorlig frigivning från fängelse. (Hit har hon inte kommit än, men har redan gjort avtryck hos Kriminalvården så nog bara en fråga om tid eller?).
Så enligt min mening så uppfyller hon en hel del av ovanstående i olika grad kan man tänka sig.
Hur ”farlig” hon egentligen är vet vi inte och heller ingen exakt diagnos. Som ung kvinna kan hon nog ändå sorteras in i en ”exklusiv” klubb av rätt få personer som har ett beteende som i slutändan får det att framstå som något ”fint” att man eldat (två ggr) på en gammal kompis efter att ha strypt henne till döds pga nån recension av badrum m.m.
Faktor 1 ovan är mer vanlig hos kvinnor btw för den som inte vet det.