2023-08-28, 08:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Detta lät som en försämring.

Att vissa bedragare kör flera konton i samma enhet är ju inte grundproblemet. Grundproblemet måste ju vara att det finns sätt för bedragare att komma över någon annans uppgifter.
Nu är du ändå naiv. Självklart måste man göra det svårare för bedragarna att missbruka systemet.
Jag har svårt att se något stort legitimt behov för att alls ha flera bank-ID på samma enhet.
Att sätta upp sin gamla sjuka pappas bank-ID på sin egen telefon är inte ett legitimt skäl. Det ska inte behövas, utan går att ordna på andra sätt, t.ex. att en fullmakt läggs upp på banken.
Citera
2023-08-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu är du ändå naiv. Självklart måste man göra det svårare för bedragarna att missbruka systemet.
Jag har svårt att se något stort legitimt behov för att alls ha flera bank-ID på samma enhet.
Att sätta upp sin gamla sjuka pappas bank-ID på sin egen telefon är inte ett legitimt skäl. Det ska inte behövas, utan går att ordna på andra sätt, t.ex. att en fullmakt läggs upp på banken.

Banken är minsta problemet. Det brukar gå att lösa med fullmakt.

Men kontakten med myndigheter, vård, försäkringsbolag.mm kräver ofta idag bankid och det är svårare att lösa.
Citera
2023-08-28, 12:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Banken är minsta problemet. Det brukar gå att lösa med fullmakt.

Men kontakten med myndigheter, vård, försäkringsbolag.mm kräver ofta idag bankid och det är svårare att lösa.
Det måste ju gå att lösa när någon är för gammal / sjuk för att kunna operera sitt eget bankID?
I annat fall får man be att bli förordnad god man för sin gamle far?
I sista hand får man köpa en billig extra smartphone för att lägga upp det extra bankid:t på.
Givetvis blir det så som de kriminella får göra, men det drar ner deras lönsamhet. Dyrare att köpa 50 extra telefoner.
Citera
2023-08-28, 12:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Detta lät som en försämring.

Att vissa bedragare kör flera konton i samma enhet är ju inte grundproblemet. Grundproblemet måste ju vara att det finns sätt för bedragare att komma över någon annans uppgifter.
Med den riktning som utvecklingen har idag kommer det att sluta med att vi alla tvingas köa bakom boomers hos Svensk Kassaservice.

Är det inte bättre att den lilla andel av befolkningen som inte kan hantera extremt grundläggande IT-säkerhet får anpassa sig efter den förkrossande majoritet som faktiskt kan det? Man kan till exempel tänka sig att förvaltare används i betydligt högre utsträckning än idag.

https://www.domstol.se/amnen/familj/...re/forvaltare/
Citera
2023-08-28, 12:32
Medlem
Kan det bero på att sen ett litet tag kan man även ha sin legitimation på bank id?
Vore då kanske märkligt att kunna ha två olika legitimationer på samma telefon?
Citera
2023-08-28, 13:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
I sista hand får man köpa en billig extra smartphone för att lägga upp det extra bankid:t på.
Givetvis blir det så som de kriminella får göra, men det drar ner deras lönsamhet. Dyrare att köpa 50 extra telefoner.

Jo, att köpa en massa telefoner kostar ju en del, men frågan är om det behövs?

Om jag vore en bedragare av det slag som tömmer äldres bankkonton så skulle jag nöja mig med en ”burnertelefon”. På måndag installerar jag Gretas Bank-ID på den och tömmer hennes konton. Sedan raderar jag hennes Bank-ID. På tisdag är det Göstas tur att bli av med ett helt livs sparade pengar. Sen raderas även hans Bank-ID. Så rullar det på…
Citera
2023-08-28, 14:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, att köpa en massa telefoner kostar ju en del, men frågan är om det behövs?

Om jag vore en bedragare av det slag som tömmer äldres bankkonton så skulle jag nöja mig med en ”burnertelefon”. På måndag installerar jag Gretas Bank-ID på den och tömmer hennes konton. Sedan raderar jag hennes Bank-ID. På tisdag är det Göstas tur att bli av med ett helt livs sparade pengar. Sen raderas även hans Bank-ID. Så rullar det på…
Det främsta problemet som jag förstått det är snarare att det sitter en gökunge som snurrar massor av pengar mellan 50 personer och kontrollerar alla deras konton med bankId. Penningtvätt, bidragsbrott med mera.
Citera
2023-08-28, 15:03
Medlem
invandrar-leffes avatar
Visst är det ett gissel för många äldre att man i princip måste vara online och ha Bank-ID för kunna kommunicera med banker, myndigheter och vårdinrättningar mm men det finns ju en viss logik i att "personliga enheter" bara kan ha ett Bank-ID".

Jag hade nog lutat åt alternativet att köpa en billig telefon/platta som var dedikerad för den anhörige.

Det måste ju finnas många andra som är drabbade av detta problem, kanske banken eller någon annan aktör har tips på hur man så smidigt som möjligt kan hjälpa äldre anhöriga.
Citera
2023-08-28, 15:09
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Det främsta problemet som jag förstått det är snarare att det sitter en gökunge som snurrar massor av pengar mellan 50 personer och kontrollerar alla deras konton med bankId. Penningtvätt, bidragsbrott med mera.

OK! Då förstår jag.
Citera
2023-08-28, 16:19
Medlem
Citat:
Det måste ju gå att lösa när någon är för gammal / sjuk för att kunna operera sitt eget bankID?
I annat fall får man be att bli förordnad god man för sin gamle far?

Jag har inget emot att man skärper säkerheten.

Men det är praktiskt att kunna ha ett extra bankid för äldre/sjuka släktningar. Detta har jag i mitt fall även kompletterat med en framtidsfullmakt.

Men problemet med en framtidsfullmaktär att man inte kan få ett bankid på en den. Utan i många fall kräves det att man visar upp fullmakten innan man får hjälpa sin äldre/sjuka släktning och eventuellt efter det så kan man få logga in med sitt eget bankid och göra ärenden som gäller sin släktning.
Senast redigerad av zapohd 2023-08-28 kl. 16:22.
Citera
2023-08-28, 18:01
Medlem
Har ett medanvändaravtal med en äldre släkting. Fungerar alldeles utmärkt fastän vi har två olika banker.
Citera
2023-08-28, 18:31
Medlem
Misstänker att det är relativt vanligt att man har en gemensam surfplatta i familjen där man lite enklare ser vad man pysslar med när man gör administrativa saker som kräver E-legitimation. Blir då ett hinder att man då inte enkelt kan installera två BankId på den enheten. Ganska stor skillnad mellan en mobiltelefon och en surfplatta när man vill ha överblick.

Många hjälper "felaktigt" sina äldre släktingar med olika saker som kräver E-legitimation. Så klart så är det inte tillåtet men förbaskat smidigt och nästan en nödvändighet i dagens samhälle. Klart att man ska ha en fullmakt men det är ganska många ställen som man behöver fixa det på för att livet ska fungera. Banker, försäkringsbolag, 1177, apoteket, skatteverket, försäkringskassan, telefonoperatör, prenumerationstjänster, Postnord mfl. Förstår att många därför felaktig använder andra närståendes E-legitimation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in