2023-08-28, 16:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Använt som vapen mot inkräktare så kommer du få problem med polis, åklagare och hela domstolsväsendet. Tyvärr så är det brottslingarna som sitter på rättigheterna.

Du har 100% fel!
Både brandsläckare och skohorn hör hemma i bostaden.
Det du får problem med är golfklubbor, batong, svärd osv eftersom dom inte hör hemma och då anses ha funnits på plats som vapen för självförsvar.
Citera
2023-08-28, 16:58
Medlem
Vill du försvara dig eller vill du skrämma iväg individen?
För det låter som du vill göra det andra.

Du har ju ingen som helst aning om vad inkräktaren vill elelr är kapabel till.
Därför kan du inte på förhand säga att ett baseballträ eller järnstång kommer ens hjälpa det minnsta.

Om jag bröt mig in för att mörda, våldta, eller hade inga spärrar när jag gjorde inrott, och det stod en 160cm kvinna med ett baseballträ eller golfklubba i hallen så skulle jag fan attackera ändå.

Det bästa är att vara på den säkra sidan och ta det som gör mest skada.
Även i sverige skulel du mest troligt inte bli dömd om någon bröt sig in och du skadade dom allvarligt eller tom slog ihjäl dom, så därför ska man använda pilbåge, yxa, eller nåt sånt.
Pistol helst då en yxa i armen på en 100 kilos man med adrenalin knappast får honom att sluta attackera.
Citera
2023-08-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Avlägsna sig och ringa polis.

Sannolikheten att man råkar illa ut om man använder ett vapen lär vara mycket högre. Har tjuven pistol är man ju fullständigt rökt.
Citera
2023-08-28, 17:01
Medlem
Duvlorts avatar
En koran, då avbryter 9 av 10 skurkar sin attack.
Citera
2023-08-28, 17:03
Medlem
Readyfreddies avatar
Jag kör med en mycket rejäl kofot. Lämplig för både hugg och slag och man kan välja sida beroende på hur allvarlig situationen är.
Citera
2023-08-28, 17:06
Medlem
Ett hederligt gammalt spjut duger fint. Yxa och morakniv duger det med.

I värsta fall får man plocka fram armborsten om man vet att det kommer besök.

Tidigare brukade jag ligga önska att det skulle komma inbrottstjuvar så jag får avreagera mig.
Numera är jag en snäll kille.
Senast redigerad av Syratillfolket 2023-08-28 kl. 17:08.
Citera
2023-08-28, 17:07
Medlem
tjallepetters avatar
En kombo av pepparspray och baseballträ
Citera
2023-08-28, 17:07
Medlem
Urinterapeuts avatar
Samuraisvärd, skadan kan inte bli för stor.
Citera
2023-08-28, 17:10
Medlem
Kofot ! bra att kunna stöta med , och man kan hävda att man skulle bryta några lister så man inte får problem med lagen
Citera
2023-08-28, 17:20
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
”Hemmafixat stålrör”

Vad är det för fel på en vettig batong?

Sen är det förstås så att inget vapen kommer hjälpa dig om du inte kan hantera det, så oavsett vad du väljer bör du träna åtminstone ett, gärna några stycken, inledande manövrar, minst ett pivot-slag samt en eller två kombinationer.
Menar du expanderbar stålbatong?
Länge sen jag kände på en men tänkte att den är lite för lätt... men den kanske funkar bra.
Citera
2023-08-28, 17:21
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Ett kortare järnrör, skulle välja en dimension runt 25mm i diameter, lättsvungat men kommer lämna ett rejält hack i huvudet vid en sving, vid inbrott så blir det ofta "close combat" på några sekunder, skjutvapen kommer leda till en massa problem, järnrör kan du sprida ut i bostaden och ett slag mot huvudet släcker de flest.

https://montano.se/product.html/stalror
Så tänkte jag också, enkelt o effektivt
Citera
2023-08-28, 17:24
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Vad menar du? Ett basebollträ orsakar enorm skada, problemet är att de är otympliga att använda jämfört med t.ex batong.

Actionhjälte-vapen som är orimliga att använda i bråk. Att försöka ladda och skjuta båge och slangbella eller kasta kaststjärnor med någon springandes mot dig låter som ett projekt dömt att misslyckas. Missar du något av dessa är du körd och din motståndare är om något än mer aggressiv och desperat. Dessutom är det inte som på film att någon nödvändigtvis omedelbart blir utslagen. Du kan sätta en pil i någon och personen kan fortfarande attackera dig beroende på var den sitter.

Tungt och otympligt men kan givetvis orsaka rejäl skada. Men missar du en sving tar det tid för nästa och din motståndare har gott om tid att kontra.

Personligen hade jag nog valt snabbare vapen. Kniv modell längre är ju inte dumt om man inte har något emot att skada rejält. Du nämnde ju själv samurajsvärd. Batong funkar ju med. Annars kan man ju använda kedja eller en stålvajer med handtag på, eventuellt en påsvetsad mutter längst ut. Fördelen med vajer jämfört med batong är att det är riktigt svårt att greppa tag i en vajer. Tror nog jag hade valt stålvajern om jag inte hade varit ute efter att döda.
Actionhjältevapnen var tänkt mer om man ser dem i trädgården tex... men ja jag har också avfärdat dem

Järnrör är så tungt o otympligt som man gör dem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in